Μια ιδανική συνομιλία με έναν λογοτεχνικό, έως αθωότητος, «Ηλίθιο»

Οι αδελφοί Κούφαλη μάς παρέδωσαν τη ζωή του Πρίγκιπα Μίσκιν μέσω του λόγου σε μία απαράμιλλης μέθεξης μυσταγωγία...


 

Του Διαμαντή Αξιώτη

 


Οι θεατρικοί συγγραφείς Αντώνης και Κωνσταντίνος Κούφαλης, μέσω μιας ιδιαίτερης περφόρμανς, μας σύστησαν, το βράδυ της Δευτέρας, 24 Απριλίου 2023, τον πάσχοντα από επιληψία, «Πρίγκιπα Μίσκιν», γέννημα του μέγιστου Ρώσσου μυθιστοριογράφου Φιοντὸρ Μιχαήλοβιτς Ντοστογιέφσκι [διαβάστε το πλήρες ρεπορτάζ και δείτε φωτογραφίες πατώντας εδώ].

Μια παρουσίαση-παράσταση άρτιας αρχιτεκτονικής δομής, ιδιαίτερης γνώσης, αυξημένης αυστηρότητας και πάλλουσας ευαισθησίας. Η ζωή του καλού καγαθού, θετικού σε πάσαν αντιξοότητα «ιερού μωρού», του 1869 και των 832 σελίδων του βιβλίου, συμπυκνώθηκε αριστοτεχνικά, ώστε να μας παραδοθεί μέσω του λόγου σε μία απαράμιλλης μέθεξης μυσταγωγία.

Έπαινος στους αδελφούς Κούφαλη, στον ταλαντούχο νεαρό ηθοποιό Δημήτρη Μανδρινό, στους Κύρα Λαράζου και Βασίλη Αναστασιάδη για τις υπηρεσίες τους.

Ιδιαίτερες ευχαριστίες στα μέλη της Φιλοπτώχου Αδελφότητας Κυριών Καβάλας, για τη διοργάνωση της εκδήλωσης και παραχώρηση της μοναδικής των Βαλκανίων αίθουσας. Για το αδιαλείπτως κοινωνικό έργο προσφοράς στην πόλη της Καβάλας.

Χανς Χολμπάιν ο Νεώτερος, «Το σώμα του νεκρού Χριστού στον τάφο», Kunstmuseum, Βασιλεία, Ελβετία

Ιδιαίτερη μνεία στον πίνακα-αφορμή: «Το σώμα του νεκρού Χριστού στον τάφο»

Αὐτὸς ὁ ἐκπληκτικὸς πίνακας τοῦ Χὰνς Χολμπάιν μνημονεύεται ἀπὸ τὸν Ντοστογιέφσκι στὸν «Ἠλίθιό» του καὶ σχολιάζεται σὲ ἕναν διάλογο ἀνάμεσα στὸν Πρίγκιπα Μίσκιν καὶ τὸν Ραγκόζιν, στὸ σπίτι τοῦ τελευταίου. Τὸ πῶς μπῆκε ὁ πίνακας στὸ μυθιστόρημα μᾶς τὸ ἐξηγεῖ ἐμμέσως ἡ σύζυγος τοῦ Ντοστογιέφσκι Ἄννα, στὰ ἀπομνημονεύματά της:

«Καθὼς πηγαίναμε στὴ Γενεύη, σταματήσαμε γιὰ μιὰ μέρα στὴ Βασιλεία γιὰ νὰ δοῦμε ἕναν πίνακα στὸ ἐκεῖ μουσεῖο γιὰ τὸν ὁποῖο εἶχε ἀκούσει ὁ σύζυγός μου. Ὁ πίνακας αὐτὸς τοῦ Χὰνς Χόλμπαϊν ἀπεικονίζει ἕναν Χριστὸ ποὺ ἔχει ὑποστεῖ ἀπάνθρωπα βασανιστήρια, ἔχει κατέβει ἀπὸ τὸν σταυρὸ καὶ βρίσκεται σὲ ἀποσύνθεση. Τὸ πρησμένο του πρόσωπο εἶναι γεμάτο ἀπὸ αἱματοβαμμένες πληγὲς καὶ ἡ ὄψη του εἶναι τρομερή. Ὁ πίνακας εἶχε καταλυτικὸ ἀντίκτυπο στὸν Φιοντὸρ Μιχαήλοβιτς. Στεκόταν μπροστά του ἄναυδος».