Αεροδρόμιο «Μέγας Αλέξανδρος»: Πώς ένα «πεθαμένο» αεροπλάνο μπορεί να γίνει πόλος έλξης

Ο Κώστας Παπακοσμάς με αφορμή κάποια μαθήματα... τουριστικής ανάπτυξης από την Τουρκία, (ξανα)εγείρει το θέμα της αξιοποίησης του κουφαριού του αεροπλάνου που βρίσκεται στο αεροδρόμιο της Καβάλας το οποίο τείνει να γίνει πόλος... φοροδότησης

Δεν είναι η πρώτη φορά που κάποιος ασχολείται με το αεροπλάνο που βρίσκεται εδώ και 12 και πλέον χρόνια στο αεροδρόμιο της Καβάλας «Μέγας Αλέξανδρος».

Ο τέως περιφερειακός σύμβουλος και θεματικός Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού της ΠΑΜ-Θ Κώστας Παπακοσμάς με την αυτοδιοικητική ιδιότητα είχε προτείνει την αξιοποίηση του εν λόγω αεροπλάνου από τους φορείς της Αυτοδιοίκησης και το Επιμελητήριο σε συνεργασία με ιδιώτες και φυσικά με τη σύμφωνη γνώμη του Κράτους στου οποίου την κατοχή είναι το αεροσκάφος.

Ο κ. Παπακοσμάς επαναφέρει σήμερα το θέμα, αναρτώντας φωτογραφίες στον προσωπικό του λογαριασμό σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης που του έστειλαν φίλοι του οι οποίοι επισκέφθηκαν ένα αντίστοιχο αεροπλάνο-εστιατόριο στη γειτονική Ραιδεστό (Τεκιρντάγκ) της Τουρκίας, αποδεικνύοντας ότι οι Τούρκοι αξιοποίησαν ένα παλιό αεροσκάφος το οποίο αποτελεί πλέον σημείο αναφοράς, αλλά και κέρδους, μιας και είναι ένας αναγνωρίσιμος τουριστικός πόλος έλξης.

Η ιστορία του παροπλισμένου αεροπλάνου του αεροδρομίου της Καβάλας

Πρόκειται για ένα μεγάλο σε μέγεθος σε σχέση με τα ελικοφόρα ή τα μεσαίου μεγέθους jet που πετάνε συνήθως στην περιοχή μας. Είναι ένα Lockheed L-1011 TriStar, που στέκεται παρατημένο στην ίδια θέση από το 2004. Πώς βρέθηκε όμως εκεί;

Η Gee Bee Air, μια ελληνική βραχύβια αεροπορική εταιρεία, το 2004 έφερε το συγκεκριμένο αεροσκάφος στην Ελλάδα με leasing από μια κυπριακή εταιρεία προκειμένου να το χρησιμοποιήσει για πτήσεις της στο εξωτερικό, κάτι το οποίο δεν έγινε ποτέ.
Η εταιρεία έκλεισε και το TriStar παρέμεινε ως και σήμερα στο αεροδρόμιο της Καβάλας με το τελευταίο του αμερικανικό νηολόγιο και άγνωστο αν έχει πλέον πτητική ικανότητα, ενώ το Ελληνικό Δημόσιο έχει κατασχέσει το αεροπλάνο για χρέη όσο αφορά τα τέλη παραμονής στο αεροδρόμιο.

Αντί να κερδίσουμε θα… πληρώσουμε

Πέρα από τις γνωστές και έμμεσες συνέπειες από τη μη αξιοποίηση του αεροπλάνου, υπάρχει και κάτι άλλο που θα έπρεπε να προβληματίσει τους αρμόδιους.

Το αεροδρόμιο της Καβάλας ανήκει πλέον στην Fraport, συνεπώς η «κατάληψη» χώρου από ένα ανενεργό αεροπλάνο είναι ένα ζημιογόνο γεγονός για την εταιρία και δεν είναι απίθανο το σενάριο είτε να ζητήσει την απομάκρυνσή του με έξοδα του Ελληνικού Δημοσίου, αφού σ’ αυτό ανήκει το αεροσκάφος είτε να απαιτήσει από το Ελληνικό Κράτος να πληρώνει τέλη… στάθμευσης.

Συνεπώς, στην Ελλάδα της κρίσης, συνεχίζει να υφίσταται η νοοτροπία της μη αξιοποίησης βολικών συγκυριών και συνάμα η μετατροπή τους από εν δυνάμει κερδοφόρες πηγές σε… ζημιογόνες.

Παρεμπιπτόντως, υπάρχουν περιοχές στην Τουρκία που αντί να κάνουν εστιατόρια ή άλλη… επίγεια αξιοποίηση τέτοιων αεροπλάνων, τα… βούλιαξαν, δημιουργώντας κέντρα καταδυτικού τουρισμού, γνωστά σε όλο τον κόσμο και με μεγάλη επισκεψιμότητα.