Εσείς το ξέρατε ότι τα Ancient Memes φτιάχνονται στην… Καβάλα;

Γνωρίστε τον Καβαλιώτη συνδημιουργό της κορυφαίας Social Media Σελίδας που «σπάει» καθημερινά το ιnternet: «Μεγαλύτερη καύλα από την αναγνώριση της εξυπνάδας σου δεν υπάρχει»!


Συνέντευξη στη Ματούλα Κωστένη | lifo.gr


Γιαγιάδες τραγουδούν Παντελίδη, γιατροί καθάρματα, γυναίκες βιτριόλι, άνδρες απεγνωσμένοι, βιβλιοπώλες που βρίζουν χυδαία, αγόρια με χιτώνες που λιγουρεύονται πιτόγυρα, ενζενί της Αναγέννησης με σκυλάκια μιλούν για γκόμενους, πρόσωπα από τη Mυθολογία που σχολιάζουν πέναλτι, φιγούρες από το Βυζάντιο που δηλώνουν βίγκαν, αγάλματα που μιλούν ασταμάτητα στο τηλέφωνο. Εικόνες από το χρονοντούλαπο της Iστορίας, διάλογοι που όλοι έχουμε κάνει, ενδόμυχες σκέψεις, τόνοι χιούμορ.

Δύο πολύ ενδιαφέροντες τύποι που παίζουν τα social media στα δάχτυλα, που μυρίζουν το χιούμορ από μακριά και ψάχνουν για ατάκες στον ωκεανό του Ίντερνετ με την άνεση που άλλοι πίνουν καφέ, είναι οι άνθρωποι πίσω από τα Ancient Memes.

Ο ένας κατοικεί στην Καβάλα, ο άλλος στην Αθήνα. Μεταξύ τους έχουν μια ιδιότυπη σχέση, ξέρουν πώς να κάνουν καθημερινά πάταγο κι έχουν βρει τρόπο να αποφεύγουν τα πυρά όταν μπαίνουν στο στόχαστρο για λόγους πολιτικής ορθότητας.




Ο Κώστας Τουλάκης είναι αυτός που βρίσκει τις εικόνες και γράφει τα περισσότερα κείμενα. Αν του ζητήσεις να σου συστηθεί, το πιθανότερο είναι πως θα βάλει την κασέτα: «Μεγάλωσα γιατί δεν είχα άλλη επιλογή, έφτιαξα memes γιατί κάποιοι κακεντρεχείς μου είπαν “αν δεν μπορείς να το πεις, ζωγράφισέ το”, αλλά ούτε να ζωγραφίζω ήξερα. Έχω σπουδάσει: προσβολή αισθητικής εσωτερικών χώρων, νυχοπλασία, πικ εν ρολ, ζαμπονοκοπτική και αγωνιώδεις εκφράσεις. Έχω τρία μεταπτυχιακά, χωρίς να έχω πτυχίο. Εύχομαι παγκόσμια ειρήνη και λιγότερα μεταφορικά για τις παραγγελίες από την Αμερική (τη χώρα). Πιστεύω πως η ποίηση είναι γι’ αυτούς που δεν μπορούν να ραπάρουν και πως τα λάθη για τους ανθρώπους είναι».

Στην πόλη του ελάχιστοι γνωρίζουν ότι είναι ο άνθρωπος που γράφει τα Ancient Memes. Αγαπημένα του είναι αυτά με τον Μέγα Αλέξανδρο και τον Διογένη ‒ ήταν άλλωστε από τα πρώτα που έφτιαξε.

Κώστας Τουλάκης

Ο έτερος Ancient Memes είναι ο Πάνος Τσιροζίδης. Σκηνοθέτης, σεναριογράφος, τραγουδοποιός, ντιζάινερ, ξώφαλτσα συγγραφέας μιμιδίων, πατέρας και οραματιστής. Γεννήθηκε στην Αθήνα και προσδοκά να πεθάνει στη Νέα Υόρκη, όχι όμως σε νοσοκομείο.

Μισεί το έντεχνο, λατρεύει τον Τσαϊκόφσκι και τον Πίτερ Γκάμπριελ, πιστεύει ότι ένας λαός που εφηύρε το «στα τρία κόρνερ πέναλτι» δεν μπορεί να φοβάται τίποτα. Είναι ο άνθρωπος που βοηθά στον σχεδιασμό και αναλαμβάνει την προώθησή των Ancient Memes.

«Σπούδασα Μουσικολογία στην Ιταλία, βαρέθηκα τη ζωή μου μετά από τρία χρόνια, έπαιξα μουσική σε γκρουπ, με συμβούλεψε ένας τύπος να ασχοληθώ με την εικόνα και τον εμπιστεύτηκα, έφτασα να κλείσω 20 χρόνια σε κανάλια» λέει.

Όταν οι περικοπές στα κανάλια τον έβγαλαν εκτός αγοράς αποφάσισε να φτιάξει ένα site με μηδέν ευρώ και πρωτογενές υλικό (από συνεντεύξεις μέχρι σίριαλ). Έτσι έχει προκύψει εδώ και μια τριετία το tiviter.gr, μια πλατφόρμα πολυθεματικής οπτικοακουστικής παραγωγής. Έπειτα συναντήθηκε με έναν φίλο, δημιούργησαν το περίφημο «Ο τοίχος είχε τη δική του υστερία» και το σουξέ ολοκληρώθηκε με τα Ancient Memes.

Τα τελευταία χρόνια κρατούν συνεχώς σημειώσεις όπου κι αν βρεθούν, ξεκοκαλίζουν πινακοθήκες και μουσεία για να βρουν το ιδανικό φόντο, δένουν εικόνες παμπάλαιες με ατάκες και καθημερινά τροφοδοτούν μια σελίδα την οποία ακολουθούν 330.000 περίπου followers.

Τα θέματα με τα οποία ασχολούνται τα memes τους είναι το φαγητό, οι σχέσεις, τα γυμναστήρια, ο καιρός, λιγότερο η πολιτική, συχνά και η επικαιρότητα. Με την ίδια συνταγή έκαναν την επιλογή και για το πρώτο τους βιβλίο. Εδώ και λίγο καιρό κυκλοφορεί ένας μικρός τόμος από τις εκδόσεις Καστανιώτη με τα καλύτερά τους. Τίτλος του: «Meme μου τους κύκλους τάραττε».

Εκτός από τους δυο τους, η σελίδα των Ancient Memes γεμίζει με υλικό που μπορεί να τους στείλει οποιοσδήποτε. Το ξεσκαρτάρισμα δεν είναι ποτέ εύκολη υπόθεση.

Πάνος: «Ο καθένας στέλνει άπειρα memes γιατί θεωρεί ότι έχει σκεφτεί το αριστούργημα. Υπήρχαν φορές που από τα περίπου 600 που λαμβάναμε στο www.hysteria.gr (“Ο τοίχος είχε τη δική του υστερία”), τα 598 ήταν για πέταμα. Τα social media έχουν δώσει αυτή την ευκαιρία στον κόσμο να μπορεί να αναζητά τη δόξα. Αυτή η δόξα δεν έχει αντίκρισμα οικονομικό, άρα είναι περισσότερο επικίνδυνη».

Κώστας: «Όλοι έχουν μια τεράστια αγωνία επιβεβαίωσης. Η πρώτη ερώτηση που μας κάνουν όταν στέλνουν ένα meme είναι “πότε θα ανέβει;”. Δεν είναι γιατί θέλουν τα χρήματα αλλά γιατί χτίζουν προφίλ στα social media. Οι άνθρωποι πια χορταίνουν με το τίποτα».

— Οι άνθρωποι που σας στέλνουν διαλόγους το κάνουν για το κέφι τους;

Πάνος: Κανείς δεν είναι στ’ αρχίδια του. Κανείς δεν ανεβάζει ένα meme και φεύγει να πάει στη δουλειά λέγοντας “εντάξει, θα δω ξανά το βράδυ πόσο καλά πήγε”. Όλοι είναι πάνω από τα κινητά και παρακολουθούν. Διότι κατά βάθος όλοι θέλουν τα 3.000 likes.

— Ενώ εσείς; Δεν τα μετράτε;

Κώστας: Έχει περάσει η εποχή που παρακολουθούσαμε με μανία τα likes. Προφανώς και ζήσαμε την περίοδο που κάθε δέκα λεπτά κοιτούσαμε πόσο ανέβαινε ο αριθμός. Γλιτώσαμε μπόρες πολλές ‒μεταξύ αυτών και η μέρα που μας έριξαν τη σελίδα‒, ορθοποδήσαμε, βγάλαμε το βιβλίο μας, ετοιμάζουμε νέες ιδέες.

Εκτιμάω την αναγνώριση, αλλά υπολογίζω πια περισσότερο τη γνώμη 3-4 ατόμων που εμπιστεύομαι. Άλλωστε, πολύ λίγα άτομα στην Καβάλα γνωρίζουν ότι εγώ είμαι πίσω από τα Ancient Memes. Δεν συστήνομαι με αυτά, παρόλο που για μένα πια είναι full time job. Γράφω 7-8 memes την ημέρα.

— Όταν λέτε full time job, σημαίνει ότι υπάρχουν αποδοχές; Ζείτε από αυτό;

Πάνος: Τα memes από τη φύση τους προσφέρονται για διαφημίσεις. Η σελίδα δεν βγάζει χρήματα διότι τις διαφημίσεις τις παίρνει το Facebook. Η μόνη πιθανότητα να πληρωθεί κάποιος είναι να μας παραγγείλουν πελάτες (από εταιρείες κινητής τηλεφωνίας μέχρι μπίρες) δυο-τρία memes για να τα χρησιμοποιήσουν σε κάποια καμπάνια. Κανείς, όμως, δεν αποζητά τα χρήματα. Μεγαλύτερη καύλα από την αναγνώριση της εξυπνάδας σου δεν υπάρχει.

— Αν σας πρότεινε ένας μεγάλος δημοσιογραφικός οργανισμός να αναλάβετε καθημερινή «στήλη», θα δεχόσασταν;

Πάνος: Θα έχανε σε αξιοπιστία η δουλειά μας γιατί ο κόσμος θα το θεωρούσε ξεπούλημα σε έναν μεγάλο εκδότη. Όσες φορές ανεβάσαμε διαφημιστική δουλειά μας, ακόμα κι αν ήταν στο γνώριμο ύφος μας, στα σχόλια φάγαμε το κράξιμο της αρκούδας. Το κοινό δεν θέλει να βγάζεις χρήματα από την επιτυχία σου. Επίσης, φοβάμαι ότι θα υπήρχε λογοκρισία, οπότε δεν το βλέπω.

— Σε αυτούς που σας κατηγορούν για σεξισμό τι απαντάτε;

Πάνος: Είμαστε πολύ ευαίσθητοι, μας έχετε παρεξηγήσει. Περισσότερο θα μας έλεγες σχεσάκηδες παρά φαλλοκράτες. Νομίζω ότι στην πραγματικότητα κανείς από την ομάδα δεν τολμάει να μιλήσει έτσι στο κορίτσι του. Ίσως είναι ο άλλος μας εαυτός.

Όταν ήμουν μικρός έγραφα τραγούδια για όσα δεν μπορούσα να πω στους ανθρώπους. Αυτό συμβαίνει με τα Ancient Memes. Δεν είναι τα εσώψυχά μας, είναι χαβαλές. Ούτε μπορώ να ακούω διάφορα βαρύγδουπα ότι αυτοί οι διάλογοι είναι ένα νέο είδος λογοτεχνίας. Είναι μια νέα, χιουμοριστική γραφή και τίποτα παραπάνω. Αλλά, θα μου πεις, στην Ελλάδα θεωρούν μυθιστόρημα αυτό που έχουν γράψει η Σταματίνα Τσιμτσιλή και ο Διονύσης Τσακνής.

— Για ποια άλλα πράγματα σας έχουν κατηγορήσει;

Πάνος: Για οτιδήποτε σχετίζεται με την Εκκλησία. Είναι συντηρητική η κοινωνία μας. Πέφτουμε στην παγίδα και βυθιζόμαστε στον μικρόκοσμό μας, αλλά όταν βγεις παραέξω συνειδητοποιείς ότι δεν μπορείς να συνεννοηθείς.

Κώστας: Την πρώτη περίοδο της σελίδας είχαμε δεχτεί τρομερή επίθεση γιατί χρησιμοποιήσαμε θρησκευτικές εικόνες. Επίσης, μια φορά μάς έχουν κάνει report για τρανσφοβικό σχόλιο.

Ωστόσο, το μεγαλύτερο hate wave μας βρήκε όταν σκοτώθηκε ο Παντελίδης. Είχαμε βάλει ένα meme με τον Μπετόβεν που έλεγε «Εγώ δεν άκουγα Παντελίδη» κι έγινε πόλεμος. Μας απειλούσαν ότι θα έρθουν σπίτια μας. Μανούλες και εμβόλια είναι επίσης ‒σε μικρότερες δόσεις‒ επικίνδυνο πεδίο.

Η κοινωνία υποκρίνεται ότι έχει σύγχρονες αντιλήψεις, αλλά σε μερικά θέματα στυλώνει τα πόδια στο παρελθόν. Θέλουν να μπορούν να κριτικάρουν τους πάντες, αλλά των άλλων την πλάκα δεν τη δέχονται.

— Αυτολογοκρίνεστε μετά από αυτά τα κρούσματα;

Κώστας: Μπορεί να μας έχουν κουράσει λίγο οι επιθέσεις και πλέον τα ακραία πράγματα τα αποφεύγουμε.

— Ο στόχος σας είναι να γελάει ο κόσμος με τα memes;

Πάνος: Ναι, αυτό είναι το ιδανικό. Άλλωστε τα πολύ έξυπνα, αυτά της δεύτερης ανάγνωσης, δεν πολυπερπατάνε. Ανεβάζεις γκομενικό σχόλιο κι έχεις 10.000 likes, ανεβάζεις ένα ψαγμένο και πέφτεις στα 3.000. Μας αρέσει επίσης που συχνά βλέπουμε να απαντά κάποιος με ένα meme σε στιγμές που είναι στριμωγμένος. Να το επιστρατεύει δηλαδή ως επιχείρημα.

— Γενικά, μεγαλύτερο σουξέ ποια θέματα έχουν;

Πάνος: Το φαγητό μακράν. Τόσο, που ξαφνικά αναρωτιέσαι: «Μα, όλοι χοντροί είναι σε αυτήν τη χώρα;».

— Εσύ, Κώστα, που ζεις στην Καβάλα, πιστεύεις θα σε έπαιρνε να κάνεις πλάκα για τη βόρεια και νότια Μακεδονία;

Μας παίρνει, αλλά ξέρουμε τι θα γίνει μετά. Τα εθνικά θέματα είναι ένας λόγος για να δεχτούμε τις περισσότερες κατάρες, να πεθάνουμε, να αρρωστήσουμε… Τα πράγματα που το κοινό συνδέει με την ταυτότητά του δεν χωράνε ίχνος χιούμορ.

— Τα στοιχεία τι σας δείχνουν για τον κόσμο που παρακολουθεί τη σελίδα;

Πάνος: Ηλικιακά, το κοινό μας κινείται μεταξύ 18 και 40 ετών. Οι περισσότερες, με μικρή διαφορά, είναι οι γυναίκες, με τις πιο φανατικές γύρω στα 25. Βέβαια, στην digital εποχή πλέον οι ηλικίες έχουν έρθει πολύ κοντά. Βλέπεις τους 45άρηδες να ανεβάζουν stories στο Instagram και μετά βλέπεις των γιων τους.

Αυτό για μένα σημαίνει ότι αυτοί που διαμορφώνουν τα trends πλέον δεν είναι μόνο οι 18άρηδες. Η επιτυχία των memes είναι ότι μπήκαν στο καθημερινό scroll του κοινού ανεξαρτήτως ηλικίας. Όσο για τις ώρες που αποδεδειγμένα παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη κίνηση είναι 2 το μεσημέρι, 7 το απόγευμα και αργά το βράδυ.

— Οι γυναίκες ή οι άντρες έχουν περισσότερο χιούμορ;

Κώστας: Έχουν σίγουρα διαφορετικό χιούμορ. Για παράδειγμα, οι γυναίκες αλληλοταγκάρονται και ανταλλάσσουν memes που ενδεχομένως τις «εκθέτουν» ή που οι άντρες θα θεωρούσαν σεξιστικά. Κάνουν πλάκα με την έλλειψη σεξ, αυτοσαρκάζονται με τη μανία της κοινωνίας να τις δει παντρεμένες. Δεν στραβώνουν όσο εύκολα στραβώνουν οι άντρες.

Επίσης, και από τα άτομα που μας στέλνουν υλικό πιο τολμηρές είναι οι γυναίκες. Σας πληροφορώ πως όσες φορές κατηγορηθήκαμε για σεξισμό, εννέα στις δέκα φορές τα memes τα είχαν γράψει γυναίκες.

— Έχετε γίνει πλέον περισσότερο επαγγελματίες; Προσέχετε τι ανεβάζετε και ποιες ώρες;

Κώστας: Κοίτα, στα social ανεβαίνει σχεδόν μία εικόνα κάθε μία ώρα. Ωστόσο, αν κάποιο meme το πιστεύεις πολύ, θα προσέξεις τη στιγμή.

— Αυτά που γράφετε στα memes είναι όσα τολμάτε να πείτε ή όσα θα ευχόσασταν να μπορείτε να πείτε;

Κώστας: Αυτά που διαβάζετε είναι το 1/10 από τα αστεία που λέμε μεταξύ μας.

— Υποχωρήσεις κάνετε στις σχέσεις σας με τους ανθρώπους που σας στέλνουν την έμπνευσή τους;

Κώστας: Έχουμε κάνει υποχωρήσεις δημοσιεύοντας memes που δεν πολυπιστεύαμε γιατί νιώθαμε την αγάπη και τη φροντίδα εκείνου που τα έφτιαξε. Επίσης, έχει υπάρξει φορά που μας ζήτησε κάποιος να του φτιάξουμε ένα meme γιατί ήθελε να ρίξει μια κοπέλα.

Δημοσιεύσαμε ένα με λευκά τα bubbles των διαλόγων και ζητούσαμε από τον κόσμο να συμπληρώσει τι έπρεπε να πει ο Μπάμπης στη Μαρία για να την καταφέρει επιτέλους να βγουν. Τελικά, να ξέρεις, τα καταφέραμε.

Πάνος: Επίσης, πολύ συχνά μας λένε ότι τα memes έχουν παίξει ρόλο στο αρχικό νταραβέρι. Αν δύο άνθρωποι μπορούν να γελάσουν με το ίδιο αστείο, έχουν ήδη την πρώτη καλή αφορμή για να μιλήσουν.

— Όταν η έμπνευση στερεύει, πού ανατρέχετε;

Κώστας: Δεν έχουμε κωλώσει ποτέ με το υλικό. Στο μυαλό όλων υπάρχει πολύ «ψυγείο», λίγο θες να θυμηθείς. Πιο πολύ με έχει απασχολήσει ποια μπλούζα θα βάλω αύριο παρά το αν έχω αρκετά memes για όλη την ημέρα.

— Τους χαρακτήρες σας πώς θα τους περιγράφατε;

Ο Ασθενής και ο Γιατρός (ή αλλιώς Dr. Alban): Το Alban βγαίνει από το «αλμπάνης». Ο ασθενής είναι κακόμοιρος, υποχόνδριος αλλά για κάποιον λόγο εμπιστεύεται έναν γιατρό πιο άσχετο και από τον πρόεδρο του ΠΑΟΚ Ιβάν Σαββίδη, πιο κυνικό και από τον Διογένη, πιο αχώνευτο και από τον Μένιο Φουρθιώτη.

Στο Βιβλιοπωλείο: Ένας πελάτης που έχει πάντα δίκιο (ειδικά όταν έχει άδικο), ένας βιβλιοπώλης που στοχεύει στο παγκόσμιο ρεκόρ υπομονής ή είναι μετενσάρκωση του Δαλάι Λάμα.

Αριστοτέλης και Πλάτωνας: Δύο εκ διαμέτρου αντίθετοι χαρακτήρες. Ο καθένας τους πιστεύει ότι είναι η αρχή και το τέλος του σύμπαντος. Αναγκάζονται να συνυπάρχουν για να μην εκθέσουν την Ιστορία. Μπορούν να διαφωνήσουν ακόμα και για τον τρόπο που τρως το παγωτό χωνάκι, από πού ξεκινάς.

Κομμωτήριο: Δύο γυναίκες στον ίδιο χώρο. Ψαλίδια, χτένες, εξομολογήσεις, κουτσομπολιά, λακ (ναι, λακ, κύριοι, γιατί οι αρχαίες Ελληνίδες φτιάχνανε μόνες τους λακ με μια μυστική συνταγή που δουλεύει 100%, οι άλλες, οι Ευρωπαίες, οι άπλυτες, δεν ήξεραν καν ότι αυτό που είχαν πάνω στο κεφάλι τους ήταν τα μαλλιά τους).

Η κομμώτρια, στωική μορφή, δεν σκάει χειλάκι (μπότοξ ίσως;), απαντάει κυνικά τις περισσότερες φορές, αλλά η πελάτισσα δεν πτοείται και χαλαρή μιλάει για τα όνειρα, τις φιλοδοξίες και τα κατορθώματά της. «Θα τα λούσουμε πρώτα;»

Τηλέφωνο: Ένας νέος που από την πολλή βαρεμάρα έγινε άγαλμα. Κι αφού έγινε άγαλμα, ορκίστηκε, αν σηκωθεί ποτέ από τη θέση του ‒καναπέ το λένε κάποιοι‒ να του κοπεί το χέρι. Και μετά από λίγο τον έπιασε κατούρημα και σηκώθηκε και κατούρησε και του κόπηκε το χέρι. Θαύμα! Η Ελλάδα τού «πού να τρέχω τώρα», «γιατί να κάνω εγώ κάτι που μπορεί να κάνει κάποιος άλλος» επικοινωνεί μόνο μέσω κινητού, δεν συναντιέται, βαριέται αφόρητα.

Αναγεννησιακό ζευγάρι: Η αιώνια μάχη των δύο φύλων και η αιώνια ψευδαίσθηση των ανδρών ότι κάνουν κουμάντο. Στην πραγματικότητα, έχουν φάει τόσο πολλή παντόφλα, που βάζουν και σε τάπερ για τη δουλειά. Κάποιες μικρές ανδρικές νίκες πού και πού, να συμβαίνουν και εκπλήξεις. Άλλωστε, δεν έχει σημασία ποιος είσαι αλλά ποιος νομίζεις ότι είσαι. Τα σκουπίδια μην ξεχάσεις, φεύγοντας, μωρό μου.

Ζευγάρι με σκύλο: Μια κυρία που αναζητεί εναγωνίως το σεξ. Ένας κύριος που αναζητεί εναγωνίως το ψάρεμα. Ένας σκύλος που αναζητεί εναγωνίως ένα άλλο αφεντικό, ένα άλλο περιβάλλον, μια άλλη πλατφόρμα, μια άλλη σελίδα στο Facebook.

Το βιβλίο «Ancient Memes: Meme μου τους κύκλους τάραττε», κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη.