Γιατί να παρακολουθήσω μια Σχολή Γονέων; 6 δισταγμοί και πώς να τους υπερβείτε

Απαντάει η υπεύθυνη λειτουργίας του Κέντρου Μελέτης Αντλεριανής Θεωρίας στην Καβάλα

Όταν γινόμαστε γονείς, αντιμετωπίζουμε διαρκώς προκλήσεις, διλήμματα και στρεσογόνες εμπειρίες. Στην πραγματικότητα, η διαχείριση των δυσκολιών αυτών και των προκλήσεων αποτελεί μια υπέροχη ευκαιρία να εξελιχθούμε ως άτομα και να εδραιώσουμε μια ουσιαστική σχέση με το παιδί μας σε ένα πλαίσιο ζεστασιάς και οικειότητας, αρκεί να μάθουμε πώς να το κάνουμε.

Το αποτελεσματικότερο πλαίσιο για να μάθουμε να διαχειριζόμαστε τις δυσκολίες και να εκπαιδευθούμε στον γονεϊκό ρόλο αποτελούν οι Σχολές Γονέων, ιδίως όταν λειτουργούν ως ομάδες βιωματικής μάθησης. Η συμμετοχή μας σε μια τέτοια ομάδα και η εκπαίδευση μας στο ρόλο του γονέα είναι το καλύτερο δώρο που μπορούμε να κάνουμε στο παιδί μας και όμως, συχνά διστάζουμε. Αναβάλλουμε τη συμμετοχή μας σε μια Σχολή Γονέων, αν και η βιβλιογραφία υποστηρίζει ότι γονείς που εργάζονται σοβαρά για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων και της ευαισθησίας τους, θα δουν τα παιδιά τους να προοδεύουν προς την κατεύθυνση της ανεξαρτησίας και της αυτοεκτίμησης.

Ποιοι μπορεί είναι οι πιο συνηθισμένοι δισταγμοί σας και πώς θα τους υπερβείτε;

Γιατί να παρακολουθήσω μια σχολή Γονέων;

Για να μάθω πώς μπορώ να μεγαλώσω υπεύθυνα, ανθεκτικά και συναισθηματικά υγιή παιδιά, απολαμβάνοντας ταυτόχρονα τον γονεϊκό μου ρόλο. Για να μάθω πώς να επιλύω τις αντιπαραθέσεις με το παιδί μου και να αναπλαισιώνω θετικά τις δύσκολες καταστάσεις. Για να ανακαλύψω τον δικό μου τρόπο με τον οποίο θα κρατήσω τη σύνδεση με το παιδί μου δυνατή και θα δημιουργήσω μια ασφαλή και ευχάριστη οικογενειακή ατμόσφαιρα.

Διδάσκεται η γονεϊκότητα;

Η ανατροφή ενός παιδιού είναι μια ενεργητική διαδικασία που απαιτεί υψηλό επίπεδο συνειδητότητας. Ο ρόλος του γονιού απαιτεί μια ποικιλία συναισθηματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων, που ευτυχώς η σύγχρονη βιβλιογραφία έχει αποδείξει ότι μπορούν να διδαχθούν. Απαιτεί, ακόμη, και μια συνειδητή προσπάθεια αυτοπαρατήρησης και τροποποίησης δυσλειτουργικών συμπεριφορών και μαθημένων αποκρίσεων, μια προσπάθεια με την οποία μπορούμε όλοι να εξοικειωθούμε.

Τι καινούριο θα μάθω;

Θα μάθω να αναγνωρίζω πεποιθήσεις και συμπεριφορές που δυσκολεύουν τη σχέση μου με τα παιδιά μου. Θα μάθω να ελέγχω τις αυτόματες αντιδράσεις μου σε μη αποδεκτές συμπεριφορές. Θα μάθω να διαχωρίζω τις ευθύνες μου από αυτές του παιδιού μου. Θα μάθω να ενθαρρύνω το παιδί μου με τρόπο εποικοδομητικό, εκφράζοντας εμπιστοσύνη στην ικανότητά του να διαχειρίζεται τα συναισθήματά του. Θα μάθω να στέλνω σαφή και ειλικρινή μηνύματα, μηνύματα που δεν πληγώνουν. Με λίγα λόγια, θα ασκηθώ σε τεχνικές επικοινωνίας και θα συνειδητοποιήσω την αξία της αναγνώρισης των συναισθημάτων τόσο των δικών μου όσο και του παιδιού μου.

Δεν μου αρέσει να εκτίθεμαι

Βασική αρχή των ομάδων είναι η εχεμύθεια, και στην σπάνια περίπτωση που κάποιος δεν είναι πρόθυμος να την ακολουθήσει, πολύ σύντομα δεν βρίσκει κανένα ενδιαφέρον στο να συμμετέχει σε μια ομάδα γονέων. Εξάλλου, δεν είναι ανάγκη να μιλήσω για τον εαυτό μου ή για τις σχέσεις μου με το παιδί ή τον έφηβό μου, περισσότερο από όσο θέλω. Ακόμα και αν επιλέξω να μη συζητήσω στην ομάδα  τις δικές μου εμπειρίες, και πάλι ωφελούμαι καθώς “εργάζομαι” σιωπηλά.

Μα, διαβάζω βιβλία!

Είναι αλήθεια ότι τα τελευταία χρόνια έχει αυξηθεί η παραγωγή βιβλιογραφίας για τη γονεϊκότητα. Σε καμιά περίπτωση όμως, η ανάγνωση βιβλίων αυτοβοήθειας δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη δύναμη μιας ομάδας ανθρώπων που μοιράζονται τις ίδιες ανησυχίες και οι οποίοι προσφέρουν ένα ασφαλές περιβάλλον για να εκθέσω τις αγωνίες μου, να δοκιμάσω νέες τεχνικές διαχείρισης των δυσκολιών μου και να συνειδητοποιήσω τις διεξόδους που εγώ μπορώ να δημιουργήσω. Στις Σχολές Γονέων, πέρα από τη μελέτη βιβλιογραφίας, χρησιμοποιείται η μεθοδολογία της βιωματικής μάθησης που δίνει έμφαση στη μάθηση μέσω της εμπειρίας και κινητοποιεί συναισθηματικά τα μέλη της ομάδας.  Με τον τρόπο αυτό μπορώ να πάρω αυθεντικές πληροφορίες για τον εαυτό μου και να εκφραστώ δημιουργικά. Το κυριότερο: στα πλαίσια της ομάδας, σε ένα περιβάλλον αποδοχής και ασφάλειας, μου παρέχεται μια ευκαιρία να δεσμευθώ ότι θα τολμήσω μια μικρή έστω αλλαγή στην καθημερινότητά μου.

Γιατί να επιλέξω μια Σχολή Γονέων που βασίζεται στο έργο του Alfred Adler;

Ο Alfred Adler οραματίστηκε οικογένειες και κοινωνίες που προασπίζονται την αξιοπρέπεια των ανθρώπων, παιδιών και ενηλίκων. Ήταν ο πρώτος που συζήτησε ένα μοντέλο διαπαιδαγώγησης βασισμένο στις αρχές της ισοτιμίας, της άνευ όρων αποδοχής, του κοινωνικού ενδιαφέροντος, αναγνωρίζοντας την αξία της αυθεντικής έκφρασης και της ενσυναίσθησης.

Ο Adler, όπως και οι επίγονοί του, πίστεψε στην ικανότητα του ατόμου για ολοκλήρωση και αυτοπραγμάτωση, στην ικανότητά του να αναλαμβάνει την ευθύνη της ζωής του. Οι ιδέες του τροφοδότησαν όλες τις σχολές της σύγχρονης ψυχολογίας και οι ομάδες που βασίζονται στις αντλεριανές αρχές προσφέρουν ευεργετική υποστήριξη στα μέλη τους.

Σημείωση: Στην πόλη της Καβάλας λειτουργούν εδώ και δεκαπέντε χρόνια Αντλεριανές Σχολές Γονέων και σε αυτές έχουν συμμετάσχει δεκάδες γονείς. Λόγω των συνθηκών τη σχολική χρονιά 2021-2022 οι ομάδες θα λειτουργήσουν διαδικτυακά. Το Κέντρο Μελέτης Αντλεριανής Θεωρίας είναι ένας μη κερδοσκοπικός φορέας και γι’ αυτό το ετήσιο κόστος συμμετοχής στις σχολές ανέρχεται σε 65€.

Έναρξη Σχολών: 18 Οκτωβρίου 2021
Υπεύθυνη Επικοινωνίας: Βίκυ Τρυφωνίδου
Τηλ. επικοινωνίας: 6936855538