6ο Γυμνάσιο Καβάλας: Γνωριμία με το Ισλανδικό μοντέλο εκπαίδευσης [φωτογραφίες]

5 εκπαιδευτικοί του Σχολείου βρέθηκαν στο Ρέικιαβικ και παρακολούθησαν επιμορφωτικό σεμινάριο για τη μέθοδο εκπαίδευσης «Μάθηση βάσει Έργου» που ισχύει στη χώρα των πάγων

Το 6ο Γυμνάσιο Καβάλας, υλοποιώντας το  ευρωπαϊκό πρόγραμμα κινητικότητας μαθητών και εκπαιδευτικών Erasmus+ KA122 με τίτλο Creating an active and sustainable school for a better world, πραγματοποίησε επιμορφωτική επίσκεψη στην Ισλανδία από τις 16 έως τις 23 Ιουλίου 2023. Συγκεκριμένα, μετακινήθηκαν 5 εκπαιδευτικοί στο Reykjavik, πρωτεύουσα της Ισλανδίας, όπου παρακολούθησαν επιμορφωτικό σεμινάριο από τον ισλανδικό εκπαιδευτικό οργανισμό Smart Teachers play more, με τίτλο Project Based Learning. Οι βασικοί στόχοι της επιμόρφωσης ήταν η εξοικείωση των εκπαιδευτικών με τη μέθοδο project, η γνωριμία με διδακτικά εργαλεία και δραστηριότητες που προωθούν την ενεργό μάθηση, την καινοτομία, την εργασία σε ομάδες, την  κριτική σκέψη και την ανάληψη πρωτοβουλιών για την  επίλυση σύνθετων προβλημάτων καθώς και η βελτίωση των κοινωνικών, γλωσσικών και ψηφιακών δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών.

Η  αποστολή του 6ου Γυμνασίου Καβάλας έφτασε το βράδυ της 15ης Ιουλίου στην ισλανδική πρωτεύουσα και το απόγευμα της επόμενης μέρας διοργανώθηκε από τον εκπαιδευτικό οργανισμό Smart Teachers Play More μία ιδιαίτερα εγκάρδια τελετή υποδοχής και γνωριμίας με τους συμμετέχοντες/τις συμμετέχουσες από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Κατά τη διάρκεια της τελετής αυτής, οι Έλληνες εκπαιδευτικοί είχαν τη δυνατότητα να γνωρίσουν τους επιμορφωτές/τις επιμορφώτριες τους καθώς και άλλους/άλλες ευρωπαίους εκπαιδευτικούς με τους οποίους/τις οποίες θα συνεργάζονταν κατά τη διάρκεια της επιμορφωτικής εβδομάδας. Η γνωριμία πραγματοποιήθηκε μέσα από ευφάνταστα γλωσσικά παιχνίδια αλλά και μουσική και χορό. Παράλληλα, παρουσιάστηκαν οι βασικές αρχές και οι στόχοι του επιμορφωτικού σεμιναρίου.

Τη Δευτέρα 17/07, πρώτη μέρα της επιμόρφωσης, παρουσιάστηκε το θεωρητικό πλαίσιο της μεθόδου project και δόθηκαν παραδείγματα ενσωμάτωσης της συγκεκριμένης μεθόδου στη διδακτική πράξη. Επιπλέον, παρουσιάστηκαν οι δεξιότητες στις οποίες δίνει έμφαση το ισλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα και οι τρόποι με τους οποίους οι μαθητές/οι μαθήτριες μπορούν να εκφράσουν την άποψή τους και να εμπλακούν δημιουργικά στον σχεδιασμό μιας διδακτικής ενότητας με τη μέθοδο project. Το απόγευμα, ακολούθησε επίσκεψη στο πιο διάσημο αξιοθέατο της Ισλανδίας, στη γαλάζια λίμνη (blue lagoon), μία γεωθερμική, εξωτερική πισίνα με θεραπευτικές ιδιότητες, στην οποία ο μέσος όρος θερμοκρασίας του νερού είναι 37-39 βαθμούς Κελσίου και το φυσικό μπλε χρώμα δημιουργείται από το διοξείδιο του πυριτίου.

Την Τρίτη, 18/07 ακολούθησε το δεύτερο μέρος της επιμόρφωσης, κατά τη διάρκεια του οποίου, οι συμμετέχοντες/οι συμμετέχουσες εκπαιδευτικοί κλήθηκαν να είναι οι συνδημιουργοί της μαθησιακής διαδικασίας, εφαρμόζοντας τη δημοκρατία στην τάξη. Συγκεκριμένα, δόθηκαν παραδείγματα για τους τρόπους με τους οποίους οι εκπαιδευτικοί μπορούν να εμπλέξουν τους μαθητές στην επιλογή και στην συγκεκριμενοποίηση του θέματος, θέτοντας στοχευμένα ερωτήματα. Στη συνέχεια, πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο σχολείο Langholtsskoli, όπου εργάζεται ο ένας εκ των δύο επιμορφωτών. Εκεί, έγινε ξενάγηση στους χώρους του σχολείου και ενημέρωση για τη διδασκαλία διαφόρων γνωστικών αντικειμένων με τη μέθοδο project. Το απόγευμα όλοι/όλες οι εκπαιδευτικοί είχαν την ευκαιρία να περιηγηθούν στα σημαντικότερα μνημεία του Reykjavik με τη βοήθεια ενός ξεναγού.

Την Τετάρτη, 19/07 σειρά είχε η επίσκεψη σε ένα ακόμη ισλανδικό σχολείο, το working school στο Mosfellbaer, όπου οι μαθητές και οι μαθήτριες έρχονται σε επαφή με την έννοια της εργασίας κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Συγκεκριμένα,  όσοι μαθητές και μαθήτριες της 8ης, 9ης και 10ης τάξης  επιθυμούν, κάνουν κάποιες απλές εργασίες όπως τον καθαρισμό των πεζοδρομίων έναντι κάποιου αντιτίμου. Οι εκπαιδευτικοί ήρθαν σε επαφή με «εργαζόμενους» μαθητές και «εργαζόμενες» μαθήτριες, μοιράστηκαν την εμπειρία τους στο working school και έγινε μία σύντομη  ενημέρωση από τους δύο επικεφαλής του συγκεκριμένου σχολείου. Ακολούθησε το Golden Circle Tour όπου είχαμε την ευκαιρία να επισκεφτούμε μεταξύ άλλων θερμοπίδακες ,το ρήγμα των τεκτονικών πλακών της Βόρειας Αμερικής και της Ευρασίας και έναν κρατήρα ηφαιστείου. Το απόγευμα διοργανώθηκε μία πολύ ενδιαφέρουσα πολιτιστική βραδιά, κατά τη διάρκεια της οποίας όλοι οι συμμετέχοντες/οι συμμετέχουσες στο πρόγραμμα παρουσίασαν και προσέφεραν τυπικά εδέσματα των χωρών τους και ακολούθησαν πολλά παιχνίδια με χορό και μουσική. Οι Καβαλιώτες εκπαιδευτικοί, δεν παρέλειψαν να προβάλουν παραδοσιακά τοπικά προϊόντα όπως τις ελιές Θάσου, τους κουραμπιέδες Καρβάλης και το ούζο Καβάλας.

Την Πέμπτη, 20/07 στο πρώτο μέρος της επιμόρφωσης παρουσιάστηκαν τρόποι με τους οποίους μπορούμε να «ξεκλειδώσουμε» το πάθος των μαθητών/μαθητριών  και να τους ενδυναμώσουμε με τα κατάλληλα κίνητρα ώστε να είναι προετοιμασμένοι/προετοιμασμένες για τη μελλοντική τους ζωή. Στο δεύτερο μέρος της επιμόρφωσης παρακολουθήσαμε παραδείγματα παρουσίασης των μαθητικών εργασιών με διαφοροποιημένο και δημιουργικό τρόπο καθώς και τεχνικές δημιουργίας ομάδων στο πλαίσιο της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας. Ακολούθησε παρουσίαση του Ισλανδικού εκπαιδευτικού συστήματος με ιδιαίτερη έμφαση στο γεγονός ότι  όλα τα γνωστικά αντικείμενα θεωρούνται εξίσου σημαντικά σε όλα τα στάδια της εκπαίδευσης. Τέλος ενημερώθηκαν για όλες τις εξελίξεις στα project που θίγουν κοινωνικά θέματα και προβλήματα.

Την Παρασκευή, 21/07, όλοι οι επιμορφούμενοι εκπαιδευτικοί, εργαζόμενοι σε ομάδες, κλήθηκαν να προετοιμάσουν και να παρουσιάσουν στην ολομέλεια ένα δικό τους εκπαιδευτικό έργο βασισμένο στην μέθοδο της επιμόρφωσης, την μάθηση βάσει έργου (project based learning).  Δημιουργήθηκαν, λοιπόν,  πέντε θεματικά έργα που χαρακτηρίστηκαν από πρωτοτυπία, ποικιλομορφία και απήχηση σε όλες τις ομάδες. Η ομάδα των Ελλήνων εκπαιδευτικών ασχολήθηκε με το ζήτημα των ανισοτήτων στον εργασιακό χώρο. Στοχεύοντας στην επίτευξη των κατάλληλων μαθησιακών αποτελεσμάτων και στην καλλιέργεια των απαραίτητων δεξιοτήτων των μαθητών/μαθητριών της ηλικιακής ομάδας 15-16  ετών, χρησιμοποίησαν τα εργαλεία και τις  προτάσεις της νέας μεθόδου. Ήταν μια ομαδική εργασία που προσέφερε ικανοποίηση τόσο στους/στις επιμορφούμενους όσο και στους εισηγητές. Αφού ολοκληρώθηκε η παρουσίαση των εργασιών από όλες τις ομάδες, ακολούθησε το κλείσιμο του προγράμματος επιμόρφωσης. Διοργανώθηκε η «τελετή αποφοίτησης» με την συμμετοχή των 18 ευρωπαϊκών ομάδων  και η διαδικασία αξιολόγησης του προγράμματος. Τέλος, οι συμμετέχοντες/οι συμμετέχουσες  κλήθηκαν να καταγράψουν τα σχέδια τους και τις σκέψεις τους με βάση όλα όσα αποκόμισαν από την πενθήμερη επιμόρφωσή τους.

Το Σάββατο, 22/07 , τελευταία ημέρα της παραμονής στην Ισλανδία,  οι διοργανωτές του επιμορφωτικού σεμιναρίου και όλα τα μέλη των αποστολών των ευρωπαϊκών χωρών είχαν την ευκαιρία να επισκεφτούν τη Νότια Ακτή του νησιού (South Coast). Μπόρεσαν έτσι να θαυμάσουν κάποια από τα μοναδικά φυσικά αξιοθέατα της χώρας, μεταξύ των οποίων μεγαλειώδεις καταρράκτες, την περίφημη «μαύρη παραλία», τον παγετώνα, και -από απόσταση- ένα ενεργό ηφαίστειο. Αργά το ίδιο βράδυ η αποστολή της Καβάλας αναχώρησε για την Ελλάδα.

«Η παραμονή μας στη «χώρα των πάγων» άφησε σε όλους τους/τις εκπαιδευτικούς της ομάδας μας μία αίσθηση δέους για τη μοναδικότητα του φυσικού τοπίου του νησιού καθώς και πολλές, ενδιαφέρουσες και απόλυτα χρήσιμες νέες γνώσεις, τεχνικές και εργαλεία για την υλοποίηση της μεθόδου «Μάθηση βάσει Έργου» (PROJECT BASED LEARNING) στην πραγματικότητα της ελληνικής σχολικής τάξης», αναφέρει η ανακοίνωση του Σχολείου.