Κώστας Μορφίδης για Θρησκευτικό Τουρισμό: Να γίνει κτήμα όλων μας

Τοποθέτηση του βουλευτή Καβάλας του ΣΥΡΙΖΑ στην Επιτροπή Περιφερειών

Την Τετάρτη 26 Απριλίου 2017, ο βουλευτής Καβάλας του ΣΥΡΙΖΑ Κώστας Μορφίδης μίλησε στην Επιτροπή Περιφερειών με θέμα την ανάπτυξη του Θρησκευτικού Τουρισμού στις Περιφέρειες της χώρας. Ο κ. Μορφίδης αναφέρθηκε ιδιαιτέρως στη δική μας περιοχή, κάνοντας μνεία τόσο στους Φιλίππους και την ένταξη του αρχαιολογικού χώρου στον Κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO όσο και στους λατρευτικούς χώρους που υπάρχουν και οι οποίοι θα μπορούσαν να γίνουν πόλος έλξης για ακόμη περισσότερους επισκέπτες.

Ο βουλευτής τόνισε την ανάγκη να κινητοποιηθούν έτι περαιτέρω προς την κατεύθυνση της ανάπτυξης του Θρησκευτικού Τουρισμού τόσο οι φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης όσο και το Υπουργείο Τουρισμού.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της τοποθέτησης Μορφίδη.

Ευκαιρία ανάπτυξης ο Θρησκευτικός Τουρισμός

«Σας καλωσορίζω στην Επιτροπή μας και εύχομαι χρόνια πολλά σε όλους, μιας και είναι η πρώτη συνεδρίαση μετά την Ανάσταση. Κύριε Πρόεδρε, στον προηγούμενο κύκλο συνεδριάσεων, όπου η Επιτροπή ασχολήθηκε με τα αναπτυξιακά σχέδια των περιφερειών, μια από τις στοχεύσεις που αναδείχθηκε μέσα από αυτές τις συνεδριάσεις ήταν η αύξηση της τουριστικής κίνησης και, βεβαίως, ο θρησκευτικός τουρισμός αποτελούσε ένα πολύ μεγάλο κομμάτι και μια προσδοκία των περιφερειών για να αυξήσουμε την τουριστική κίνηση στις περιφέρειές μας.

Σε όλο τον ελλαδικό χώρο αυτή η μορφή εναλλακτικού τουρισμού αφορά σε δύο περιπτώσεις. Κατά πρώτον, πρόκειται για λατρευτικά μνημεία ή αρχαιολογικούς χώρους, κυρίως της βυζαντινής και μεταβυζαντινής περιόδου, όπου το ενδιαφέρον των επισκεπτών είναι γενικότερο και πέραν των λατρευτικών θεμάτων. Εστιάζει στην ιδιαίτερη γεωγραφική θέση, στην αρχιτεκτονική και στη διακόσμηση. Κατά δεύτερον, πρόκειται για ενεργούς λατρευτικούς χώρους που αφορούν σε προσκυνηματικές δράσεις σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους, όπως είναι ο Δεκαπενταύγουστος ή τα πανηγύρια, αλλά η επισκεψιμότητά τους διατηρείται μόνο σε αυτές τις περιόδους, δηλαδή δεν ανοίγεται σε όλο το χρόνο.

Για να επικεντρωθώ ιδιαίτερα στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, στην πρώτη περίπτωση των μνημείων συναντούμε τον αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων, που είναι χαρακτηρισμένος πλέον ως μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς από την UNESCO, αλλά είναι και ένα κομμάτι της ιστορίας του αφορά τον Απόστολο Παύλο, ο οποίος ήρθε εκεί και βάπτισε, μάλιστα, τους πρώτους χριστιανούς στην Ευρώπη. Έχουμε όμως και το Τέμενος του Βαγιαζίτ στο Διδυμότειχο, που είναι ένα από τα σημαντικότερα ισλαμικά μνημεία της Ευρώπης και είναι από το 15ο αιώνα.

Στη δεύτερη περίπτωση των ενεργών λατρευτικών χωρών, υπάρχει ένα πλήθος μονών της βυζαντινής και μεταβυζαντινής περιόδου και ενδεικτικά θα αναφέρω την μόνη της Εικοσιφοίνισσας στο Παγγαίο, τη Μόνη Αρχαγγέλου στη Θάσο, τα βυζαντινά τείχη και την εκκλησία της Αγίας Σόφιας στην Δράμα, την εκκλησία της Κοσμοσώτειρας στις Φέρες, όπου συγκεντρώνει το ενδιαφέρον προσκυνητών, αλλά και περισσότερο εξειδικευμένων τουριστών και επιστημόνων.

Αξίζει επιπλέον να σημειωθεί ότι τα τελευταία χρόνια παρατηρείται στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης ιδιαίτερο τουριστικό ενδιαφέρον από ορθόδοξες χώρες της ανατολικής Ευρώπης και ιδίως φέτος θα έχουμε από το αεροδρόμειο της Καβάλας και απευθείας σύνδεση με δύο πόλεις της Ρωσίας, τη Μόσχα και την Αγία Πετρούπολη. Αυτοί οι επισκέπτες δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για να επισκεφτούν τα χριστιανικά μνημεία, άρα πρέπει και αυτό να το εκμεταλλευτούμε.

Έτσι το ζητούμενο είναι να παραχθεί ενδιαφέρον από τους αρμόδιους πολιτειακούς φορείς και κυρίως από την αυτοδιοίκηση της περιοχής μας ως προς τον προσανατολισμό στο συγκεκριμένο είδος εναλλακτικού τουρισμού, διότι, στην προκειμένη περίπτωση, έχουμε και το προϊόν για τους υποψηφίους επισκέπτες. Ενδεχομένως, μια περισσότερο δυναμική επικοινωνιακή πολιτική εκ μέρους των Υπουργείων Πολιτισμού και Τουρισμού σε συνεργασία με τις μητροπόλεις και τους ενδιαφερόμενους τοπικούς φορείς, παράλληλα με την βελτίωση των υποδομών και τη συντήρησή τους, θα διευκόλυναν την πρόσβαση και την παραμονή σε τέτοιους τόπους. Δηλαδή, οδικό δίκτυο για απομακρυσμένες μονές, περισσότερα κέντρα πληροφοριών, χώροι εστίασης και διαμονής, να μπορούν να δώσουν μεσοπρόθεσμα θετικά αποτελέσματα, πάντα με τον ανάλογο σεβασμό στο θρησκευτικό αίσθημα και στην ιστορία και τη φύση του χώρου.

Βέβαια, η ανάδειξη της ιστορίας του κάθε λατρευτικού τόπου, δηλαδή το πώς διαμορφώνουμε το «αφήγημα», θα πρέπει να γίνει κτήμα όλων μας όσων έχουμε την επικοινωνία και με τους συμπολίτες μας, αλλά και με ανθρώπους στο εξωτερικό, για να δώσει τα στοιχεία αυτά που χρειάζεται για την αύξηση του τουριστικού ενδιαφέροντος για τον θρησκευτικό τουρισμό.

Να σας πω, βεβαίως, ότι εκπροσωπώ το Κοινοβούλιο σε μια Κοινοβουλευτική Επιτροπή των χωρών του Ευξείνου Πόντου, συνομιλώντας με όλες αυτές τις χώρες, υπάρχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και για την χώρα αλλά και για τον θρησκευτικό τουρισμό, κάτι που τονίζεται και είναι μια ευκαιρία, την οποία μέσα στο γενικότερο πλαίσιο της αύξησης του τουρισμού, πρέπει και να την αναδείξουμε και να την κάνουμε κτήμα μας. Σας ευχαριστώ πάρα πολύ».

In this article