Το τρένο της Ανάπτυξης «πέρασε» μέσα από την Καβάλα (φωτογραφίες-βίντεο)

Στη Μεγάλη Αίθουσα του Imaret το μνημόνιο συνεργασίας Ελλάδας-Βουλγαρίας για τη σιδηροδρομική Εγνατία παρουσία των πρωθυπουργών των δύο χωρών

Σε «μία από τις ομορφότερες πόλεις της Ελλάδας, την Καβάλα» καλωσόρισε το πρωί της Τετάρτης 6 Σεπτεμβρίου 2017 ο Αλέξης Τσίπρας τον Βούλγαρο πρωθυπουργό Μπόικο Μπορίσοφ, σπεύδοντας, βέβαια, να προσθέσει ότι ο ίδιος «δεν μπορεί να είναι αντικειμενικός», δηλώνοντας με αυτόν τον «εύγλωττο» τρόπο εξ αρχής σε όλους ότι έλκει την καταγωγή του από εδώ…

Με τα λόγια αυτά του «μισού» Καβαλιώτη Αλέξη Τσίπρα ξεκίνησε η κοινή συνέντευξη Τύπου των πρωθυπουργών Ελλάδας-Βουλγαρίας με αφορμή την υπογραφή μνημονίου συνεργασίας για τη δημιουργία της σιδηροδρομικής Εγνατίας, ενός έργου που θα «συνδέσει» τρία λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας (Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Αλεξανδρούπολης) με τρία της Βουλγαρίας σε Μαύρη Θάλασσα (Μπουργκάς και Βάρνα) και Δούναβη (Ρούσε).

Τη συμφωνία υπέγραψαν ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστος Σπίρτζης και ο Βούλγαρος ομόλογός του Ιβάιλο Μοσκόφσκι.




Αν κάτι προκάλεσε εντύπωση κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου -πέρα από την ουσία της υπογραφής της συμφωνίας και των εξαγγελιών- ήταν το ιδιαίτερα φιλικό κλίμα που έδειξε να υπάρχει μεταξύ των δύο πρωθυπουργών. Απευθυνόμενοι ο ένας στον άλλον στον ενικό, επανέλαβαν τη λέξη «φίλος» σε παραπάνω των μία περιπτώσεων, υπογραμμίζοντας σε κάθε ευκαιρία την ιδιαίτερα στενή συνεργασία και την καλή σχέση των δύο χωρών.

Οι παρουσίες

Το «παρών» στο Imaret έδωσαν, μεταξύ άλλων, η υπουργός Μακεδονίας-Θράκης Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά, όλοι οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ που εκλέγονται στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, ο Περιφερειάρχης ΑΜ-Θ Χρήστος Μέτιος, ο Αντιπεριφερειάρχης Καβάλας Θόδωρος Μαρκόπουλος, ο Αντιπεριφερειάρχης Δράμας Αργύρης Πατακάκης, η δήμαρχος Καβάλας Δήμητρα Τσανάκα, ο δήμαρχος Αλεξανδρούπολης Ευάγγελος Λαμπάκης, ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένα Καβάλας Χρήστος Ηλιάδης, ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης Χρήστος Δούκας, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Καβάλας Άγγελος Τσατσούλης, o πρόεδρος του ΤΕΕ-ΑΜ Δημήτρης Κυριαζίδης και ο Γραμματέας της Νομαρχιακής Επιτροπής Καβάλας του ΣΥΡΙΖΑ Θόδωρος Μπόνος.

Δείτε σε βίντεο όλη την εκδήλωση:

 

Δείτε καρέ-καρέ την υπογραφή του πρωτοκόλλου συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας-Βουλγαρίας και την κοινή συνέντευξη Τύπου Τσίπρα-Μπορίσοφ από το Imaret μέσα από το φωτορεπορτάζ του KAVALA POST και παρακάτω διαβάστε τα κυριότερα σημεία των όσων ειπώθηκαν.

Ο κ. Τσίπρας χαρακτήρισε «καίριας και κομβικής σημασίας τη συνεργασία των δυο χωρών» και τόνισε: «Καταφέρνουμε να δημιουργούμε θετικές εξελίξεις σε μια σειρά από θέματα».

Στον τομέα της ενέργειας «ανοίγουμε νέους ορίζοντες για τον ενεργειακό χάρτη της Ευρώπης, όπως φαίνεται και από τις επαφές των υπουργών ενέργειας των δυο χωρών, καθώς προχωράμε πολύ γρήγορα τον άξονα IGB», υπογράμμισε επιπλέον ο Αλέξης Τσίπρας.

Στον τομέα των μεταφορών «εργαζόμαστε από κοινού, αναδεικνύονται νέες ευκαιρίες και προοπτική για τις εμπορικές σχέσεις και την οικονομική άνθηση των δύο χωρών», συμπλήρωσε ο πρωθυπουργός.

Ουσιαστική και η συνεργασία μας στο ζητήματα ασφαλείας, υπογράμμισε ο κ.Τσίπρας με αιχμή την προσφυγική κρίση και τόνισε πως οι δυο χώρες κατάφεραν να ανοίξουν το διάλογο για την αντιμετώπιση του προβλήματος.

«Δεν θα ήταν υπερβολή να πω πως μετά τη Σύνοδο (σ.σ. την τριμερή των δύο χωρών με την Σερβία) τον περασμένο Ιούλιο, αποκτάται και μια περιφερειακή δυναμική, γύρω από τον άξονα Ελλάδας- Βουλγαρίας».

Ο κ. Τσίπρας, αφού έκανε λόγο για έργο στρατηγικής σημασίας, σημείωσε ότι θα αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης στην ευρύτερη περιοχή.  Στην πραγματικότητα ανοίγουμε νέους ευρωπαϊκούς δρόμους και συνδέουμε το Δούναβη με τη Μαύρη Θάλασσα, είπε ακόμη ο κ. Τσίπρας.

«Στο μνημόνιο συνεργασίας που υπογράφουμε σήμερα προβλέπεται και η δημιουργία κοινού φορέα υλοποίησης», είπε ο Έλληνας πρωθυπουργός κάνοντας αναφορά στη στήριξη από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ο ίδιος υπογράμμισε πως η σιδηροδρομική διασύνδεση έπρεπε να είχε γίνει εδώ και δεκαετίες, για να μπορέσει να υποστηριχτεί και το λιμάνι της Καβάλας. Προσέθεσε δε πως το έργο θα αναβαθμίσει εμπορικά και τουριστικά την περιοχή.

«Είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε με γοργούς ρυθμούς και να αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες της χώρας και της περιοχής, και να προχωρήσουμε με εθνικό στρατηγικό σχεδιασμό» είπε επίσης ο πρωθυπουργός.

«Με τον Βούλγαρο πρωθυπουργό είμαστε σε κοινή γραμμή για να αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες των δυο χωρών […] και θα αξιοποιήσουμε αυτή τη συνεργασία για τη σταθερότητα της περιοχής και την ευμάρεια των λαών μας», είπε ο Αλέξης Τσίπρας.

«Θα συνεργαστούμε στενά για την επιτυχία της βουλγαρικής προεδρίας καθώς τη νιώθουμε δίκη μας, είναι μια βαλκανική προεδρία», κατέληξε ο πρωθυπουργός ευχαριστώντας τον Βούλγαρο ομόλογό του για την παρουσία του στην Καβάλα.

«Έχουμε όραμα να βγάλουμε τα Βαλκάνια μπροστά», τόνισε ο πρωθυπουργός και πρόσθεσε: «Αυτή η περιοχή, (τα Βαλκάνια) είναι τα ανατολικά σύνορα της Ευρώπης». «Κοιτάμε μπροστά αλλά δεν μπορούμε να μην διδασκόμαστε από την Ιστορία», είπε εξάλλου.

«Είναι μια περιοχή με ιδιαίτερη γεωπολιτική σημασία, και χωρίς τη συμβολή των χωρών μας η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν θα μπορέσει να αντιμετωπίσει πολλές προκλήσεις», υπογράμμισε επίσης ο πρωθυπουργός.

«Η Ελλάδα βγαίνοντας από την οικονομική κρίση διαδραματίζει σημαντικό ρόλο. Θέλουμε να έχουμε ένα θετικό ρόλο ως δύναμη ειρήνης και σταθερότητας, ως κόμβος ανάμεσα σε τρεις ηπείρους», διεμήνυσε ακόμη ο Αλ. Τσίπρας για να συμπληρώσει ότι η επιδίωξη αυτή ενισχύεται μέσω της πολυδιάστατης εξωτερικής πολιτικής που έχει η Ελλάδα -«ένα δόγμα που εφαρμόζουμε τα τελευταία δυόμιση χρόνια και αποφέρει καρπούς»- αλλά και από τη διαρκή προσπάθεια να βγει η χώρα από την κρίση. Η οποία προσπάθεια, συνέχισε ο Έλληνας πρωθυπουργός, «να προσδώσει προστιθέμενη αξία σε όλη την Ε.Ε., όπως και στην προοπτική οικονομικής ανάκαμψης και επιτυχίας σε όλη την Ε.Ε. και την ευρωζώνη».

Ανακοινώθηκε τετραμερής Ελλάδας-Βουλγαρίας-Σερβίας-Ρουμανίας τον Οκτώβριο

Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου από τη Βουλγαρία, ο πρωθυπουργός Μπόικο Μπορίσοφ τόνισε ότι «είχαμε τη δυνατότητα να μιλήσουμε με τον ομόλογο μου και χθες στο δείπνο για το πρόβλημα των Βαλκανίων. Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα είναι ότι εάν κινηθούμε στο επίπεδο, ποια χώρα είναι η μεγαλύτερη (…) τότε το αποτέλεσμα είναι πολύ επικίνδυνο (…) Για αυτό με τη σεμνότητα που μας διακρίνει (σ.σ. μιλώντας για τον Έλληνα πρωθυπουργό και τον εαυτό του) ξεκινάμε με πιο μικρά πράγματα», είπε ο κ. Μπορίσοφ κάνοντας αναφορά στα έργα υποδομής σε επίπεδο αυτοκινητοδρόμων και σιδηροδρομικής σύνδεσης που βρίσκονται σε εξέλιξη.

Εάν υπάρξουν τα έργα υποδομής ο Βούλγαρος πρωθυπουργός επεσήμανε ότι τότε το Αιγαίο θα μπορεί να συνδεθεί με το λιμάνι του Ρούσε (μέσω του λιμανιού της Καβάλας). «Εάν υλοποιηθεί αυτό το σχέδιο, η Καβάλα θα μπορέσει να αναπτύξει εμπορικές σχέσεις με το Ρούσε και με μια μεγάλη οικονομία της ενδοχώρας», πρόσθεσε.

Καταλήγοντας στην απάντησή του τόνισε ότι στην τριμερή της Θεσσαλονίκης (Ελλάδα-Βουλγαρία-Σερβία), «συζητήσαμε τη δυνατότητα να ενταχθεί και η Σερβία και να επεκταθεί το έργο της σιδηροδρομικής διασύνδεσης», ανακοίνωσε ο κ. Μπορισοφ και πρόσθεσε πως όταν ολοκληρωθεί το έργο θα μπορούσε να ενταχθεί και η Ρουμανία.

«Για αυτό το λόγο πήραμε την απόφαση στις 3 Οκτωβρίου να συναντηθούμε στη Βάρνα και να πραγματοποιηθεί τετραμερής, με τη συμμετοχή Ελλάδας-Βουλγαρίας-Σερβίας-Ρουμανίας και να ολοκληρωθεί το εγχείρημα», κατέληξε.

Το μνημόνιο συνεργασίας

Η σιδηροδρομική ένωση των δύο χωρών θα συνδέει τρία λιμάνια της Ελλάδας (Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Αλεξανδρούπολης) με τρία λιμάνια της Βουλγαρίας (Μπουργκάς, Βάρνας και Ρούσε στον ποταμό Δούναβη).

Οι δύο πρωθυπουργοί υπογράφουν μνημόνιο συνεργασίας, ανάμεσα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών της Ελλάδας και το υπουργείοΜεταφορών, Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών της Βουλγαρίας, με το οποίο αρχίζει η προετοιμασία για τη συγκρότηση μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου της κοινής ομάδας των δύο χωρών και αμέσως μετά της δημιουργίας ενός ισχυρού Διακρατικού Φορέα που θα υλοποιήσει το έργο, αξιοποιώντας κοινοτικά και ιδιωτικά κεφάλαια και θα αναλάβει τη διαχείριση του στη συνέχεια.

Ήδη έχουν γίνει από κοινού συνεννοήσεις σε επίπεδο Γενικών Διευθύνσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και έχει δοθεί και «πράσινο φως» από την αρμόδια Επίτροπο Μεταφορών για να προχωρήσουν οι διαδικασίες με εντατικούς ρυθμούς.