Τα δύο μεγάλα συμβόλαια συντήρησης της Εγνατίας Οδού μαζί με τα έργα εγκατάστασης νέων σταθμών διοδίων, συνολικού ύψους άνω των 144 εκατ. ευρώ διεκδικούν οι Άκτωρ, Τέρνα, J&P Άβαξ και Ιντρακάτ. Οι τέσσερις τεχνικές εταιρείες προσήλθαν στον διαγωνισμό που προκήρυξε η Εγνατία στις 5 Φεβρουαρίου 2018 και οι προσφορές αναμένεται να αποσφραγιστούν την προσεχή Δευτέρα 12 Φεβρουαρίου 2018.
Η Εγνατία υπό την πίεση του ΤΑΙΠΕΔ και των θεσμών σκοπεύει να κινήσει πολύ γρήγορα τις διαδικασίες με στόχο αφενός να «τρέξει» τις επείγουσες ανάγκες συντήρησης του αυτοκινητόδρομου, αφετέρου να ολοκληρώσει το σχεδιασμό για την λειτουργία νέων σταθμών διοδίων που σέρνονται επί μήνες λόγω κινητοποιήσεων των εργαζομένων. Τα περιθώρια είναι πλέον ασφυκτικά και περιορίζονται χωρίς όμως να ακυρώνονται από την μετάβαση στο δορυφορικό σύστημα διοδίων που αναμένεται σε ένα χρόνο.
Οι νέοι διαγωνισμοί αφορούν τα έργα στο Δυτικό και Ανατολικό τομέα της Εγνατίας και θα αντικαταστήσουν τα συμβόλαια συντήρησης του αυτοκινητοδρόμου που λήγουν τον προσεχή Απρίλιο, με συμβάσεις 18μηνης διάρκειας. Αν στο μεταξύ προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση, δίνεται η δυνατότητα διακοπής της σύμβασης.
Οι δύο διαγωνισμοί για την συντήρηση της Εγνατίας Οδού θα συνοδευτούν με την εγκατάσταση τουλάχιστον δύο νέων μετωπικών διοδίων σε Καβάλα και Στρυμονικό και με δικαίωμα προαίρεσης την κατασκευή επιπλέον μετωπικών και πλευρικών διοδίων.
Οι εργολαβίες και ο σχεδιασμός
Στην εργολαβία για το δυτικό κομμάτι της Εγνατίας (από την έξοδο του Λιμένα Ηγουμενίτσας μέχρι τον Ανισόπεδο Κόμβο Κλειδίου μήκους 289 χλμ. και των κάθετων αξόνων Δυτικής Σιάτιστας – Κορομηλιά – Μεθοριακός Σταθμός Κρυσταλλοπηγής και Λαγκαδά – Μεθοριακός Σταθμός Προμαχώνα) περιλαμβάνεται η εγκατάσταση του μετωπικού σταθμού διοδίων του Στρυμονικού.
Ο σχεδιασμός προβλέπει επίσης την προαιρετική κατασκευή βάσει της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (Μαίος 2017), του μετωπικού σταθμού διοδίων Σιάτιστας καθώς και των πλευρικών σταθμών Παναγιάς, Ανατολικής Σιάτιστας, Καλαμιάς, Κλειδιού, Μαλγάρων, Αξιού και Λαγκαδά-Σερρών και Πολυκάστρου. Ο προϋπολογισμός των εργασιών κατασκευής των σταθμών διοδίων ανέρχεται στο ύψος των 17,8 εκ. ευρώ. Με βάση τις προβλέψεις ο κύριος του έργου θα μπορεί να ενεργοποιήσει το δικαίωμα προαίρεσης μονομερώς, δηλαδή να κατασκευάσει μόνο κάποιους από τους σταθμούς διοδίων καθώς είναι σαφές ότι δεν υπάρχει η κατάλληλη ωρίμανση στην αδειοδότηση και στις μελέτες των έργων.
Αντίστοιχα, για τον Ανατολικό τομέα της Εγνατίας (από ανισόπεδο κόμβο Κλειδιού μέχρι λίγο πριν το Τελωνείο Κήπων, μήκους 368,7 χλμ. και τους Κάθετους Άξονες Αξιού/Χαλάστρας – Μεθοριακός Σταθμός Ευζώνων” και “Κομοτηνή – Νυμφαία – Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα” ) προβλέπεται ένας βασικός μετωπικός σταθμός, της Καβάλας. Η Εγνατία Οδός ΑΕ ασκώντας το δικαίωμα της προαιρετικής κατασκευής θα μπορεί να εγκαταστήσει και τον μετωπικό σταθμό Αρδανίου μαζί με τους πλευρικούς Προφήτη, Βαγιοχωρίου, Βρασνών/Ασπροβάλτας, Γαληψού/Ορφανίου, Μουσθένης, Ελευθερούπολης, Αγίου Ανδρέα, Άσπρων Χωμάτων, Βαφέικων, Ιάσμου, ΒΙΠΕ Κομοτηνής/Φύλακα και Μέστης.
Η διοίκηση πάντως της Εγνατίας έχει δηλώσει ότι μόνο οι σταθμοί σε Καβάλα και Στρυμονικό είναι εφικτό να προχωρήσουν τους επόμενους μήνες καθώς για τους άλλους σταθμούς υπάρχει μεγάλη υστέρηση σε περιβαλλοντικές και άλλες άδειες για να ενεργοποιηθούν γρήγορά, οι σχετικές διαδικασίες. Ο προϋπολογισμός των νέων διοδίων ανέρχεται σε 22,8 εκατ. ευρώ.
Στα έργα συντήρησης και λειτουργίας της Εγνατίας περιλαμβάνονται τεχνικές αστυνόμευσης οδού και επιθεώρησης ηλεκτρομηχανολογικών και σηράγγων, συντήρηση και αποκατάσταση βλαβών, λειτουργία οδού & σηράγγων, κατασκευή νέων διοδίων, αντιμετώπιση προβλημάτων χειμώνα (αποχιονισμός, παγετός), βελτίωσης-αποκατάστασης της οδού & του εξοπλισμού της, βελτίωσης της λειτουργίας της οδού (κατασκευή αποθηκών άλατος, διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου των εγκαταστάσεων συντήρησης και λειτουργίας της οδού) κ.ά.
Πηγή: newmoney.gr