Εκτός σιδηροδρομικών σχεδιασμών (και πάλι) η Καβάλα;

Ανησυχητικά συμπεράσματα από την απάντηση στην ερώτηση για τη σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκης-Καβάλας-Αλεξανδρούπολης με Μπουργκάς-Βάρνα-Ρούσε, στη βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Καβάλας Τάνια Ελευθεριάδου

Χωρίς σχέδιο φαίνεται πως προχωρά η νέα ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, στο θέμα της σύνδεσης των λιμανιών της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης με αυτά του Μπουργκάς, της Βάρνας και του Ρούσε, βάσει της απάντησης του Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου του ΟΣΕ, Κωνσταντίνου Σπηλιόπουλου σε ερώτηση που κατέθεσε η βουλευτής Καβάλας του ΣΥΡΙΖΑ, Τάνια Ελευθεριάδου και συνυπέγραψαν 16 βουλευτές, και της ομιλίας του Υπουργού, Κώστα Α. Καραμανλή στο 4ο Thessaloniki Summit.

Η μεν απάντηση του κ. Σπηλιόπουλου κάνει λόγο για ένα συνολικό έργο το «οποίο είναι πρωτευούσης σημασίας για τη νέα πολιτική ηγεσία», ενώ, η ομιλία του κ. Καραμανλή αναφέρει το «σπάσιμο» του έργου σε δύο (ή περισσότερα;) τμήματα, δίνοντας προτεραιότητα  στη σύνδεση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας.

Επίσης, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ αναφέρεται σε διακρατικό έργο (στα πρότυπα του μνημονίου συνεργασίας Ελλάδας-Βουλγαρίας), ο Υπουργός σημειώνει το έντονο ενδιαφέρον αμερικάνικης κοινοπραξίας μόνο για το τμήμα Αλεξανδρούπολη-Ρούσε, αποκλείοντας, στην ουσία, τη συνεργασία των δύο ενδιαφερόμενων χωρών για την κατασκευή ενός σύγχρονου και μεγάλου έργου.

Εκτός των άλλων, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ρωτούν την ηγεσία του Υπουργείου τι μέλει γενέσθαι με το μνημόνιο συνεργασίας των δύο χωρών, την επακόλουθη συγγραφή καταστατικού λειτουργίας και την ψήφιση του από τα κοινοβούλια Ελλάδας και Βουλγαρίας, καθώς επίσης και πώς αποτιμάται ο κίνδυνος απώλειας της χρηματοδότησης από το πακέτο Γιούνγκερ, η οποία είναι διαθέσιμη μόνο σε περίπτωση υλοποίησης του έργου μέσω της διακρατικής εταιρίας.

Από την απάντηση του ΟΣΕ και την ομιλία του Υπουργού μπορούν να εξαχθούν τα εξής συμπεράσματα:

– το διακρατικό σχέδιο δεν θα υλοποιηθεί, καθώς η αμερικάνικη κοινοπραξία θα αναλάβει να υλοποιήσει μόνο ένα τμήμα της σύνδεσης

-η Καβάλα, για μία ακόμα φορά, έρχεται τελευταία σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση της δυναμικής του λιμανιού της μέσω της σιδηροδρομικής σύνδεσης, καθώς τίθεται εν αμφιβόλω η δυνατότητα χρηματοδότησης της και ο χρόνος υλοποίησης του έργου

– η ευελιξία στη χρηματοδότηση που θα είχε η διακρατική εταιρεία θα απολεσθεί (πακέτο Γιούνγκερ, Ευρωπαϊκή τράπεζα Επενδύσεων), ενώ θα τεθεί σε κίνδυνο η ολοκλήρωση της πεδινής χάραξης Θεσσαλονίκη-Καβάλα, καθώς είναι αμφίβολη η εύρεση επαρκούς χρηματοδότησης

-οι μέχρι τώρα αναβαθμίσεις των σιδηροδρομικών γραμμών φέρουν τη σφραγίδα της προηγούμενης ηγεσίας του Υπουργείου.

Στο πλαίσιο αυτό, είναι κρίσιμο να δοθεί μία ολοκληρωμένη απάντηση από τον Υπουργό σχετικά με το σχέδιο (αν αυτό υπάρχει) για τη σιδηροδρομική σύνδεση των τριών λιμανιών της Β. Ελλάδας με αυτά της Μαύρης Θάλασσας. Θα πρέπει επίσης, να απαντήσει αν η εντολή προς τον ΟΣΕ είναι η αντιμετώπιση του έργου ως «συνολικό» (ή ως έργου δύο ταχυτήτων) και αν, στην περίπτωση που προχωρήσει η επένδυση της αμερικανικής κοινοπραξίας, υπάρχει σχέδιο χρηματοδότησης της σύνδεσης του εμπορικού λιμανιού της Καβάλας με μία διπλή, ηλεκτροκίνητη σιδηροδρομική γραμμή.