Σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκης-Νέας Καρβάλης-Τοξοτών: Ο «χάρτης» του μεγαλύτερου δημόσιου έργου όλων των εποχών

Οι στάσεις, οι σταθμοί, τα έργα στο οδικό δίκτυο και όλα τα στοιχεία της νέας νότιας χάραξης της ανατολικής «Σιδηροδρομικής Εγνατίας», ενός έργου 2 δισ. ευρώ

Ένα από τα σημαντικότερα έργα υποδομής (κατά το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το μεγαλύτερο δημόσιο έργο όλων των εποχών) αρχίζει από ιδέα να γίνεται σταδιακά πράξη. Μέρος της οραματικής «Σιδηροδρομικής Εγνατίας», το ανατολικό τμήμα, που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τους Τοξότες της Ξάνθης, μέσω νέας χάραξης, είναι ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού άνω των 2 δισ. ευρώ, που πρόκειται να αλλάξει άρδην τα δεδομένα του σιδηροδρόμου στη χώρα.

Το έργο παρουσιάστηκε την προηγούμενη εβδομάδα αναλυτικά σε σύσκεψη υπό τον Αντιπεριφερειάρχη Υποδομών και Δικτύων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Πάρη Μπίλλια και τη συμμετοχή των δημάρχων και των εμπλεκομένων, από τα στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ.

Η νέα γραμμή Θεσσαλονίκη-Νέα Καρβάλη-Τοξότες έχει μπει ήδη στη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, έχουν προκριθεί οι υποψήφιοι ανάδοχοι και η όλη διαδικασία των διαγωνισμών αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2023 και αυτό επειδή οι προκαταρκτικές διαδικασίες έτρεξαν πολύ πιο γρήγορα από το συνηθισμένο.

Το έργο αφορά στη νέα μονή σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα από την έξοδο του Σιδηροδρομικού Σταθμού Νέας Φιλαδέλφειας Θεσσαλονίκης μέχρι τους Τοξότες της Ξάνθης, καθώς επίσης και στην ανακαίνιση επιδομής της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης-Αλεξανδρούπολης στο τμήμα Τοξότες-Ξάνθη.

Η νέα γραμμή θα πηγαίνει παράλληλα με την υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή, αλλά νότια. Η υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή ακολουθεί το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Στρυμόνας-Σέρρες-Δράμα-Τοξότες.

Η γραμμή Θεσσαλονίκη-Αμφίπολη-Νέα Καρβάλη-Τοξότες θα διαθέτει:

  • Τρεις σιδηροδρομικές στάσεις σε: Δρυμό, Λουτρά Βόλβης και Νέα Καρβάλη
  • Εννέα σιδηροδρομικούς σταθμούς σε: Καβαλάρι, Λαγκαδίκια, Νέα Μάδυτο, Βρασνά, Αμφίπολη, Αυλή, Ποδοχώρι, Αμυγδαλεώνας και Πέρνη-Γραβούνα

Στο πλαίσιο του έργου θα κατασκευαστούν οι απαιτούμενες κτιριακές εγκαταστάσεις των εννέα σιδηροδρομικών σταθμών και με τον περιβάλλοντα χώρο αυτών, ενώ θα ανακαινιστεί και η επιδομή της υφιστάμενης γραμμής Θεσσαλονίκης-Αλεξανδρούπολης στα περίπου 10 χλμ., μεταξύ Τοξοτών και Ξάνθης, περιλαμβανομένου και του σιδηροδρομικού σταθμού της Ξάνθης.

Θα συνδέεται με την υφιστάμενη γραμμή στη Νέα Φιλαδέλφεια και στους Τοξότες και προβλέπεται κατασκευή περίπου 206 χλµ. επιδομής κύριας μονής σιδηροδρομικής γραμμής και επιδομή πρόσθετων σιδηροδρομικών γραμμών κλάδων προς το λιμάνι της Καβάλας «Φίλιππος Β’» και προς τις εγκαταστάσεις της Βιοµηχανίας Φωσφορικών Λιπασµάτων, του Εµπορευµατικού Σταθµού Διαλογής, της ΒΙΠΕ Καβάλας, καθώς και πρόσθετων σιδηροδρομικών γραμμών των λοιπών σιδηροδρομικών σταθμών. Επίσης, θα διαμορφωθεί υπηρεσιακός σιδηροδρομικός σταθμός µε κατάλληλη γραμμολογία σύνδεσης µε την υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή κοντά στους Τοξότες (περιοχή παλαιού Εργοστασίου Ζάχαρης) βάσει των απαιτήσεων του ΟΣΕ.

Προβλέπεται επίσης κατασκευή οδικών έργων ανάπτυξης-αποκατάστασης του υφιστάμενου παράπλευρου και κάθετου οδικού δικτύου και συγκεκριμένα:

  • Τμήμα: Θεσσαλονίκη-Νέα Καρβάλη: Οδικό δίκτυο συνολικού μήκους περίπου 150 χλμ
  • Τμήμα: Νέα Καρβάλη-Τοξότες: Οδικό δίκτυο συνολικού μήκους περίπου 30 χλμ

Επίσης προβλέπεται κατασκευή υδραυλικών έργων αντιπλημμυρικής προστασίας-αποχέτευσης-αποστράγγισης του συνόλου των σιδηροδρομικών και οδικών έργων.

Έχει προβλεφθεί κατασκευή σύγχρονου συστήµατος αµφίδροµης σηµατοδότησης µε τηλεδιοίκηση και ETCS επιπέδου 1, κατασκευή συστήµατος ηλεκτροκίνησης 25kV/50Hz, µε τηλεδιοίκηση (SCADA), καθώς και κατασκευή σύγχρονου συστήµατος τηλεπικοινωνιών.

Εκτός της κύριας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη-Τοξότες, προβλέπονται οι ακόλουθοι σιδηροδρομικοί σταθμοί:

  • Εµπορευματικός Σταθμός Διαλογής, στο 3ο χλμ του σιδηροδρομικού κλάδου προς Λιμένα Καβάλας
  • Τερματικός Σταθμός Βιομηχανίας Φωσφορικών Λιπασμάτων, περί το 4ο χλμ του σιδηροδρομικού κλάδου προς Λιµένα Καβάλας
  • Τερματικός Σταθμός Λιµένα Καβάλας στο 5ο χλμ του σιδηροδρομικού κλάδου προς Λιµένα
  • Τερματικός Σταθμός ΒΙΠΕ Καβάλας στο πέρας του σιδηροδρομικού κλάδου προς ΒΙΠΕ µε σημείο σύνδεσης περί το 77ο χλμ της κύριας σιδηροδρομικής γραμμής Καρβάλη-Τοξότες
  • Στον σιδηροδρομικό σταθμό Αμφίπολης θα υπάρξει πρόβλεψη στη γραμμολογία για μελλοντική σύνδεση µε νέα γραμμή Αμφίπολης-Νέας Ζίχνης
  • Στον σιδηροδρομικό σταθμό Ξάνθης θα γίνει εξυγίανση υποδομής, αναμόρφωση/ανακαίνιση γραμμολογίας και ανακατασκευή-αναβάθμιση των απαραίτητων κτηρίων και των αποβαθρών σε συνεννόηση µε τον ΟΣΕ

Συνολικά 101 είναι τα τεχνικά έργα που θα απαιτηθούν, όπως οι άνω και κάτω διαβάσεις σε δρόμους από τις οποίες διέρχεται η νέα σιδηροδρομική γραμμή (71) και για την προστασία αγωγών ΔΕΣΦΑ (30).

*Πηγή: voria.gr-Τάσος Τασιούλας