Δημήτρης Εμμανουηλίδης: Οι διαφορές μας με τη ΝΔ δεν είναι μόνον πολιτικές, αλλά βαθιά κοινωνικές και πολιτισμικές [βίντεο]

Ομιλία του βουλευτή Καβάλας του ΣΥΡΙΖΑ στην Ολομέλεια της Βουλής επί Νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας

Οι δεσμοί της Αριστεράς με την εκπαίδευση και γενικότερα με την Παιδεία, είναι ιδιαίτερα ισχυροί και ακατάλυτοι, τόνισε μεταξύ άλλων την Πέμπτη 7 Ιουνίου 2018 σε ομιλία του στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων ο Δημήτρης Εμμανουηλίδης, προκαλώντας αντιδράσεις στα έδρανα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.

Ο βουλευτής Καβάλας του ΣΥΡΙΖΑ τοποθετήθηκε επί του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας με θέμα “Αναδιοργάνωση των δομών υποστήριξης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις”.

Δείτε σε βίντεο την ομιλία του κ. Εμμανουηλίδη και παρακάτω διαβάστε το πλήρες κείμενο της τοποθέτησής του.

«Συνάδελφοι, από το βήμα αυτό δεν θα κουραστώ να επισημαίνω ότι οι διαφορές μας με το κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης δεν είναι μόνο πολιτικές. Είναι βαθιά κοινωνικές και εν τέλει πολιτισμικές. Οι διαφορές αυτές ιδιαίτερα ανάγλυφα αποτυπώνονται στο χώρο της εκπαίδευσης. Για εμάς η εκπαίδευση είναι το κοινωνικό εργαλείο που η αξιοποίηση του συντείνει στη διαμόρφωση προσωπικοτήτων με συνειδητοποίηση της ευθύνης τους για το οικονομικό, πολιτικό και κοινωνικό γίγνεσθαι.

Η κυβέρνηση μας αντιλαμβάνεται την εκπαίδευση ως την κατεξοχήν κοινωνική λειτουργία με έκδηλα γνωρίσματα τη δημοκρατικότητα και το πνεύμα ελευθεροφροσύνης. Μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία στοχεύουμε να δώσουμε στο άτομο πραγματική μόρφωση, που σημαίνει να αποκτήσει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που συντείνουν στον εξανθρωπισμό της ύπαρξης του.

Αντίθετα, η πολιτική σας, προσηλωμένη στην ιεροποίηση της αγοράς, επιχειρεί να μετατρέψει το άτομο και στο χώρο της εκπαίδευσης σε αγοραία μονάδα συναλλαγής – πελάτες κατά Μητσοτάκη – αδιαφορώντας για τις πραγματικές του ανάγκες.

Τα νομοθετήματα μας στο χώρο της Παιδείας εδράζουν στη δημοκρατικότητα, στην κοινή λογική και στην κοινωνική δικαιοσύνη. Νομοθετήματα που πολεμήθηκαν από την αντιπολίτευση με έωλα επιχειρήματα που προκαλούν θυμηδία. Σας θυμίζω το αλήστου μνήμης θεώρημα σας περί «Αριστείας».

Κ.κ. συνάδελφοι, δυστυχώς για εσάς, ευτυχώς για την κοινωνία, δεν είμαστε ίδιοι. Κι αυτή η διαφορετικότητα αποτυπώνεται και στο συζητούμενο σχέδιο νόμου. Με το παρόν, το υπουργείο Παιδείας επανασχεδιάζει τις δομές της εκπαίδευσης και της διοίκησης της, προς την κατεύθυνση της προσαρμογής τους σε νέες ανάγκες που δημιουργούν οι κοινωνικές αλλαγές, αλλά και της διόρθωσης στρεβλώσεων και αποτυχημένων πολιτικών που εισήγαγαν στα χρόνια των μνημονίων οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ.

Αναφέρομαι ενδεικτικά στο ΠΔ 152 με την τιμωρητική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών που θεσπίσατε, η οποία ουδόλως σκοπό είχε να βελτιώσει την εκπαίδευση, αλλά αντιθέτως να καταρρακώσει το φρόνημα του εκπαιδευτικού.

Επιπλέον, εισάγεται η αυτοαξιολόγηση των εκπαιδευτικών μονάδων, ως μια ανατροφοδοτική διαδικασία η οποία αποτιμά το εκπαιδευτικό έργο, εντοπίζει και αναλύει προβλήματα και ανάγκες του σχολείου, δημιουργεί κίνητρα βελτίωσης της εκπαιδευτικής λειτουργίας. Η νέα αυτή διαδικασία δεν έχει καμία σύνδεση με την καταστροφική για τον χώρο της εκπαίδευσης τιμωρητική εξωτερική αξιολόγηση του παρελθόντος.

Το παρόν σχέδιο νόμου εισάγει επίσης νέους θεσμούς, όπως τα Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, τα Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης και τα Κέντρα Εκπαίδευσης για την Αειφορία. Οι νέες αυτές δομές ενδυναμώνουν τον περιφερειακό εκπαιδευτικό σχεδιασμό, τη συμβουλευτική και γενικότερα την πολύμορφη υποστήριξη του εκπαιδευτικού έργου. Οι θεσμοί αυτοί αντικαθιστούν μεταξύ άλλων τη θέση του Σχολικού Συμβούλου – μια θέση στην οποία θήτευσαν σημαντικοί δάσκαλοι, αλλά μια θέση που εδώ και καιρό έχει κλείσει το λειτουργικό της κύκλο. Οι νέοι θεσμοί που εισάγονται αντικαθιστούν επίσης κατακερματισμένα κέντρα και γραφεία: τα Περιφερειακά Επιμορφωτικά Κέντρα, τα Κέντρα υποστήριξης ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών, τα κέντρα συμβουλευτικής και Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού.

Με τον τρόπο αυτό, από κατακερματισμένους και μονοπρόσωπους θεσμούς υποστήριξης, οι οποίοι λειτουργούσαν πολλές φορές με έλλειψη συντονισμού και με ελλειπή μέσα, μεταβαίνουμε σε οργανωμένες, συνεργατικές και διεπιστημονικές δομές στήριξης.

Εισέρχομαι σε ένα άλλο πολύ σημαντικό κεφάλαιο του σχεδίου νόμου, την επιλογή των στελεχών της εκπαίδευσης. Το υπουργείο προτείνει μια διαδικασία με την οποία όλα τα στελέχη θα επιλέγονται – για πρώτη φορά – με βάση αξιολογικούς πίνακες επιλογής, με ενιαία κριτήρια και για συγκεκριμένη θητεία, η οποία θα έχει τριετή διάρκεια. Στο σύστημα αυτό αξιοκρατικής επιλογής εντάσσονται μάλιστα για πρώτη φορά και οι Περιφερειακοί διευθυντές εκπαίδευσης, οι οποίοι μέχρι σήμερα διορίζονται με απόφαση του εκάστοτε υπουργού παιδείας.

Κλείνω την τοποθέτηση μου με μία ακόμη σημαντική ρύθμιση που φέρνει το υπουργείο και αφορά τον ουσιαστικότερο ρόλο που αποκτά ο σύλλογος διδασκόντων των σχολείων, πάγιο και διαχρονικό αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας. Ο Σύλλογος αποκτά πλέον ουσιαστικές αρμοδιότητες και αναλαμβάνει την ευθύνη να προγραμματίζει και να αποτιμά το εκπαιδευτικό έργο του σχολείου. Με τον τρόπο αυτό ενισχύονται οι διαδικασίες συλλογικών αποφάσεων του σχολείου από τους καθ’ ύλην αρμόδιους – τους εκπαιδευτικούς.

Κύριοι συνάδελφοι, οι δεσμοί της Αριστεράς με την εκπαίδευση και γενικότερα με την Παιδεία, είναι ιδιαίτερα ισχυροί και ακατάλυτοι. Έρχονται από πολύ παλιά και είναι προορισμένοι να πάνε πολύ μακρυά. Μορφές εμβληματικές της Αριστεράς που σφυρηλάτησαν αυτούς τους δεσμούς και με το πάθος και τη σοφία τους άρδευσαν τον εκπαιδευτικό χειμώνα της χώρας μας. Δε θα τις αναφέρω. Θα σας ζητούσα να τις ανακαλέσετε στη μνήμη σας ώστε να πιστοποιήσετε του λόγου το αληθές.

Η δική μας Αριστερά κ.κ. συνάδελφοι δεν αντιμετωπίζει την εκπαίδευση ως εμπόρευμα και ως αρένα για Αρίστους. Η δική μας Αριστερά σέβεται τόσο τους μαθητές, όσο και τους δασκάλους και τους ανθρώπους που ασκούν τη διοίκηση της. Τα όσα εμπεριέχονται στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο αποτελούν συμπύκνωση αυτής της εμπειρίας, αλλά και υλοποιούν αιτήματα του εκπαιδευτικού κινήματος. Διευρύνουν τον εκδημοκρατισμό, ενισχύουν την εκάστοτε σχολική μονάδα και οριοθετούν ένα σύγχρονο και δίκαιο πλαίσιο καθηκόντων για τα αρμόδια στελέχη.

Συνεχίζουμε έτσι να βάζουμε τάξη σε αυτόν τον τόπο, χωρίς ρεβανσισμούς και ιδεοληψίες. Συνεχίζουμε να βάζουμε τέλος στην καταστροφή και τον κοινωνικό αυτοματισμό που προκαλέσατε κ.κ. της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ. Συνεχίζουμε να αντιστρέφουμε την κοινωνική ερημοποίηση της χώρας και να πορευόμαστε προς την κοινωνική ανασυγκρότηση. Συνεχίζουμε να αποναρκοθετούμε τον τόπο μας από τις κάθε είδους οικονομικές πολιτικές και κοινωνικές νάρκες, που για δεκαετίες φυτέψατε στη χώρα μας. Σας ευχαριστώ».