Αγγελική Δεληκάρη: Η Επαγγελματική Εκπαίδευση είναι ένας πυλώνας που κρατά σε ισορροπία κοινωνία, αγορά και οικονομία

Η ομιλία της βουλευτού Καβάλας της ΝΔ στη Βουλή για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας για την ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης

Για τη διαχρονική απαίτηση της ελληνικής κοινωνίας για την αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με την παράλληλη διασύνδεση τους με την αγορά εργασίας, αναφέρθηκε στην ομιλία της στη Βουλή, στη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου για την ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης η Αγγελική Δεληκάρη. Η βουλευτής Καβάλας της ΝΔ επισήμανε μεταξύ των άλλων ότι η Επαγγελματική Εκπαίδευση είναι ένας πυλώνας που κρατά σε ισορροπία την κοινωνία, την αγορά και την οικονομία.

Ακολουθεί η ομιλία της βουλευτού Καβάλας της ΝΔ:

«Κύριε Πρόεδρε, Κύριε Υπουργέ / Κυρία Υφυπουργέ, Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης αποτελεί μια αναγκαιότητα. Γι’ αυτόν τον λόγο  και η  πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού να φέρει προς συζήτηση και ψήφιση το συγκεκριμένο νομοσχέδιο συνιστά μία εξέλιξη θετική και αναμφίβολα σημαντική.

Διαχρονική απαίτηση της ελληνικής κοινωνίας είναι η αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με την παράλληλη διασύνδεση τους με την αγορά εργασίας. Σε μια ελληνική οικονομία που συνεχώς αναπτύσσεται, σε μια αγορά εργασίας που εξελίσσεται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς, τόσο ως προς τις τεχνολογικές απαιτήσεις, όσο και ως προς τις ανάγκες που ανακύπτουν με τη μετατόπιση της οικονομικής δραστηριότητας σε νέους τομείς, οφείλουμε να είμαστε διορατικοί, αποτελεσματικοί και με σαφές μεταρρυθμιστικό σχέδιο.

Η θεσμοθέτηση των Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης υπηρετεί ακριβώς αυτόν τον στόχο. Θα αφουγκράζονται τις απαιτήσεις που υπάρχουν στις τοπικές αγορές εργασίας, θα αξιοποιούν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε τόπου, π.χ. εάν έχει ανεπτυγμένη τουριστική βιομηχανία, ώστε οι απόφοιτοι των εκπαιδευτικών μονάδων των περιοχών αυτών να έχουν αυξημένες προοπτικές ταχείας απορρόφησης και αποκατάστασης. Η επαγγελματική εκπαίδευση, άλλωστε, αποτελεί τη γέφυρα μεταξύ της μάθησης στην τάξη και της εφαρμογής στον πραγματικό κόσμο, παρέχοντας άμεση διέξοδο στα άτομα για να μετατρέψουν τις δεξιότητές τους σε ευκαιρίες απασχόλησης. Καθώς ο κόσμος γίνεται όλο και πιο εξειδικευμένος, η επαγγελματική εκπαίδευση καθίσταται ο άξονας για την ανάπτυξη ενός εργατικού δυναμικού που μπορεί να ανταποκρίνεται στις ποικίλες ανάγκες μιας δυναμικής και εξελισσόμενης παγκόσμιας οικονομίας.

Επιπλέον, το υπό συζήτηση νομοσχέδιο αναβαθμίζει πραγματικά τη λειτουργία των Επαγγελματικών Λυκείων. Το Υπουργείο Παιδείας έχει αξιολογήσει τις καλές πρακτικές που εφαρμόστηκαν πιλοτικά στα Πειραματικά Επαγγελματικά Λύκεια και τις προωθεί στα Επαγγελματικά Λύκεια. Ο ρόλος των Τομεαρχών αναβαθμίζεται, ενώ σε όσα Επαγγελματικά Λύκεια δεν προβλέπεται ένταξη σε κάποιο Κέντρο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, συστήνεται Επιτροπή Συντονισμού του Επαγγελματικού Λυκείου. Αυτή η αλλαγή, με τη σύσταση της Επιτροπής, θα εγγυάται τον καλύτερο συντονισμό και τη συνεργασία ανάμεσα στα ΕΠΑ.Λ. και στα Εργαστηριακά Κέντρα. Υπάρχουν βέβαια και άλλα σημεία, τα οποία θεωρώ αρκετά σημαντικά, όπως η εβδομάδα προσανατολισμού.

Είναι σαφές πως η Επαγγελματική Εκπαίδευση είναι ένας πυλώνας που κρατά σε ισορροπία την κοινωνία, την αγορά, την οικονομία. Πόσες φορές δεν έχουμε αναρωτηθεί για την έλλειψη συγκεκριμένων επαγγελμάτων σε κρίσιμους τομείς. Δεν πρέπει να στρέψουμε και προς τα εκεί ανθρώπους που θέλουν να μάθουν τέχνες; Δεν πρέπει αυτό το μήνυμα να το επικοινωνήσουμε σωστά;

Για παράδειγμα στα ΕΠΑ.Λ. της Καβάλας θα αναφέρω ενδεικτικά μερικές από τις ειδικότητες: Βοηθός Νοσηλευτή, Βοηθός Βρεφονηπιοκόμων, Βοηθός Ιατρικών-Βιολογικών Εργαστηρίων, Τεχνικός Δικτύων, Τεχνικός Οχημάτων και άλλα, να μην τα αναφέρω τώρα όλα ένα προς ένα.

Η μετονομασία των Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης, με την σχεδιαζόμενη αναδιάρθρωσή τους, θα ενισχύσει την κατάρτιση που προσφέρεται, με νέες ειδικότητες και υπηρεσίες που θα συνδέονται στενά με την αγορά εργασίας, σε τοπικό, περιφερειακό και κλαδικό επίπεδο.  Οι δύο τομείς από τους οποίους θα αποτελούνται οι Σ.Α.Ε.Κ.,  δηλαδή αυτός της Επαγγελματικής Κατάρτισης και εκείνος της Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Συμβουλευτικής, θα εγγυώνται την απροβλημάτιστη διασύνδεση, υποστήριξη και καθοδήγηση των καταρτιζόμενων αλλά και των αποφοίτων, προωθώντας παράλληλα τη συνέργεια με τις επιχειρήσεις υποδοχής, με την παρακολούθηση ταυτόχρονα της εξέλιξης της πρακτικής άσκησης.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ανακεφαλαιώνοντας θα ήθελα να τονίσω ξανά ότι:

τα προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης που είναι στενά συνδεδεμένα με τις επιχειρήσεις μπορούν να ενημερώνονται για τις τελευταίες τάσεις, τεχνολογίες και απαιτήσεις της οικονομίας. Αυτό διασφαλίζει ότι οι σπουδαστές μαθαίνουν δεξιότητες που σχετίζονται άμεσα με τις ανάγκες του εργατικού δυναμικού.

Μέσω της συνεργασίας με επιχειρήσεις, η επαγγελματική εκπαίδευση μπορεί να προσφέρει στους μαθητές εμπειρίες, εξάσκηση, η οποία ενισχύει την κατανόηση των πρακτικών του κλάδου και βοηθά στη γεφύρωση του χάσματος μεταξύ θεωρητικών γνώσεων και πρακτικής εφαρμογής.

Η συνεργασία μεταξύ της επαγγελματικής εκπαίδευσης και των επιχειρήσεων συμβάλλει στην αντιμετώπιση του χάσματος δεξιοτήτων, διασφαλίζοντας ότι το εκπαιδευτικό σύστημα παράγει αποφοίτους με τις συγκεκριμένες δεξιότητες και γνώσεις που χρειάζονται οι επιχειρήσεις.

Για όλους αυτούς τους λόγους, θεωρώ πως η υπερψήφιση του υπό συζήτηση νομοσχεδίου προάγει μια ουσιαστική μεταρρύθμιση που θα δώσει νέες προοπτικές στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση».