Αγγελική Δεληκάρη: Η Καβάλα πρέπει να παραμείνει ακαδημαϊκός κόμβος, κι αυτό το νομοσχέδιο φροντίζει ακριβώς γι’ αυτό

Η ομιλία της βουλευτή Καβάλας της ΝΔ στη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας για την Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου - Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων

Τη σημασία της νομοθετικής πρωτοβουλίας της Κυβέρνησης και συγκεκριμένα του Υπουργείου Παιδείας τόνισε κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής της ενώπιον της Ολομέλειας της Εθνικής Αντιπροσωπείας της Βουλευτής Καβάλας της Νέας Δημοκρατίας Αγγελική Δεληκάρη.

Η κυρία Δεληκάρη έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στο κομμάτι του Σχεδίου Νόμου που αφορά στην τύχη των πανεπιστημιακών Τμημάτων που εδρεύουν στην Καβάλα και περνούν στη δικαιοδοσία του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης. «Η Καβάλα πρέπει να παραμείνει ακαδημαϊκός κόμβος, κι αυτό το νομοσχέδιο φροντίζει ακριβώς γι’ αυτό» ήταν το πνεύμα της τοποθέτησης της κυρίας Δεληκάρη.

Η ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου, η εξίσωση του Ε.Α.Π. με τα υπόλοιπα Ανώτατα Ιδρύματα, αλλά και η εγκατάσταση στην Ελλάδα παραρτημάτων πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων του εξωτερικού, ήταν τα υπόλοιπα ζητήματα στα οποία αναφέρθηκε η κυρία Δεληκάρη, σημειώνοντας πως πλέον η χώρα μας παύει να αποτελεί εξαίρεση, εναρμονιζόμενη με το modus operandi των άλλων ανεπτυγμένων χωρών στον τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Ακολουθεί η ομιλία της κυρίας Δεληκάρη:
«Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες Υφυπουργοί,

Αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι, το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας, το οποίο συζητάμε στην Ολομέλεια έχει ιδιαίτερη σημασία για την εξέλιξη και την πρόοδο της πανεπιστημιακής κοινότητας. Είναι μια νομοθετική πρωτοβουλία η οποία δείχνει τόλμη, δείχνει διάθεση αντιμετώπισης προβλημάτων που χρόνια ταλανίζουν το δημόσιο πανεπιστήμιο, ενώ παράλληλα προχωρά στην εξάλειψη στρεβλώσεων που καθιστούσαν τη χώρα μας ως μια «ιδιαιτερότητα», μια «εξαίρεση» στο modus operandi των ανεπτυγμένων χωρών.

Θα ήθελα να σταθώ αρχικά στο τμήμα που αφορά στο Δημοκρίτειο  Πανεπιστήμιο Θράκης. Η στρατηγική επιλογή της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη, μέσα από την υλοποίηση  του πλάνου ενίσχυσης, όπως εκπονήθηκε από τον Υπουργό Κυριάκο Πιερρακάκη και τους συνεργάτες του, στοχεύει στην ανάδειξη του Δημοκριτείου σε ακαδημαϊκό κόμβο, σε ένα πολύ ισχυρό περιφερειακό πανεπιστήμιο, όχι μόνο στα στενά ελληνικά όρια, αλλά γενικότερα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, αυξάνοντας τις ερευνητικές δυνατότητές του μέσα από την προσάρτηση σε αυτό των Τμημάτων του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος τα οποία εδρεύουν σε Καβάλα και Δράμα.

Όσον αφορά στην πόλη της Καβάλας, ιδρύεται Σχολή Θετικών Επιστημών, με τρία τμήματα (Πληροφορικής, Χημείας, Φυσικής), καθώς και της Σχολής Διοικητικής Επιστήμης και Λογιστικής με δύο τμήματα (Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας, Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής). Μαζί με τα ερευνητικά Ινστιτούτα Πετρελαίου  και Τουρισμού και Φιλοξενίας, τα οποία επίσης θα ανήκουν πλέον στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, η πόλη της Καβάλας καθίσταται ένα πανεπιστημιακό κέντρο με σημαντικό αποτύπωμα στον ακαδημαϊκό χάρτη, όχι μόνο της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, αλλά σε εθνικό επίπεδο. Η διατήρηση των Τμημάτων στην Καβάλα ήταν αναγκαία συνθήκη, υπαγορευμένη από λόγους ακαδημαϊκούς, ερευνητικούς και κοινωνικούς. Ως βουλευτής Καβάλας και ακαδημαϊκός, χαίρομαι διπλά γι’ αυτήν την εξέλιξη.

Η Κυβέρνηση ωστόσο αφουγκράζεται τις ανάγκες γενικά των Α.Ε.Ι., τα οποία εδώ και 10 έτη αντιμετώπιζαν και συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν σειρά προβλημάτων, απόρροια μιας καχεκτικής οικονομίας περιορισμένης από μνημονιακά μέτρα.

Έρχεται τώρα η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, με έναν εμφατικό τρόπο, να καταδείξει πως η εποχή της εσωστρέφειας ανήκει οριστικά στο παρελθόν. Είναι καιρός τα δημόσια Πανεπιστήμια να επενδύσουν ακόμη περισσότερο στην εξωστρέφεια, να προσελκύσουν φοιτητές από το εξωτερικό, να γίνουν –με άλλα λόγια– ελκυστικά και σε κοινό που ως τώρα δεν μπορούσε να προσεγγιστεί. Η ενίσχυση των Ειδικών Λογαριασμών Κονδυλίων Έρευνας, τα Ξενόγλωσσα Προγράμματα Σπουδών, η οργάνωση και η λειτουργία των Κέντρων Δια Βίου Μάθησης, όλα αυτά μαζί συγκροτούν μια δέσμη μέτρων που θα διασφαλίζουν την εύρυθμη λειτουργία των δημόσιων Πανεπιστημίων.

Επιπλέον, με το νομοσχέδιο αυτό ρυθμίζονται ζητήματα τον σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας και διοίκησης του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Το ΕΑΠ αυτονομείται, αποκτά δομή αντίστοιχη των άλλων δημόσιων ΑΕΙ. Το ΕΑΠ έχει μια πολύ συγκεκριμένη αποστολή, μια ιδιαιτερότητα –αυτή της παροχής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, και για να μπορεί να ανταποκρίνεται στα καθήκοντα αυτά και μέσα σε ένα τεχνολογικό περιβάλλον που διαρκώς εξελίσσεται, οι προβλέψεις του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας που συζητάμε σήμερα λειτουργούν ως όχημα για την επίτευξη των μακροπρόθεσμων στόχων του Ιδρύματος.

Όπως τόνισε ο Υπουργός στην τοποθέτησή του κατά την πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων από τα 205 άρθρα του νομοσχεδίου τα 176 αφορούν το Ελληνικό Δημόσιο Σύστημα Εκπαίδευσης Τα υπόλοιπα 29 σχετίζονται με τη ρύθμιση της εγκατάστασης παραρτημάτων ξένων Πανεπιστήμιων με πολύ αυστηρά κριτήρια.

Μάλιστα, τον δημόσιο διάλογο για το συγκεκριμένο νομοσχέδιο μονοπώλησε σχεδόν αυτή και μόνο η πτυχή. Ως Καθηγήτρια του Δημόσιου Πανεπιστημίου, αφού υπηρετώ στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, είναι σαφές πως η πρώτη και κύρια έγνοια μου είναι η στήριξη, η ανάδειξη του Δημόσιου Πανεπιστημίου ως βασικού φορέα παροχής Ανώτατης Εκπαίδευσης στη χώρα. Να σας υπενθυμίσω ότι ο Τομέας Κλασικών Σπουδών του ΑΠΘ κατά τα τελευταία αρκετά χρόνια στις εγκυρότερες διεθνείς κατατάξεις καταλαμβάνει εξαιρετικά υψηλές θέσεις.

Αυτό όμως δεν σημαίνει πως η Ελλάδα θα πρέπει να παραμένει η μόνη ευρωπαϊκή χώρα, όπου απαγορεύεται η ίδρυση μη κρατικών Πανεπιστημίων. Το υπό συζήτηση Σχέδιο Νόμου θέτει τα πλέον αυστηρά κριτήρια λειτουργίας και ελέγχου των ιδρυμάτων που θα επιλέξουν να φέρουν παραρτήματά τους στη χώρα. Η ίδια η κοινωνία θα δείξει, σε τελική ανάλυση, εάν τα μη κρατικά Πανεπιστήμια θα είναι επιτυχημένα ή όχι. Με το να κρατάμε όμως τη χώρα δέσμια μιας λογικής που πηγαίνει σχεδόν μισό αιώνα πίσω, είμαστε αναγκασμένοι να αποτελούμε την αρνητική εξαίρεση μέσα σε ένα διεθνοποιημένο ακαδημαϊκό περιβάλλον. Αυτή τη στιγμή 40.000 Έλληνες φοιτητές σπουδάζουν στο Εξωτερικό. Ένα μεγάλο μέρος τους, είμαι σίγουρη, θα επέλεγε να σπουδάσει στη χώρα του, αν είχε τη δυνατότητα. Επίσης, είμαι σίγουρη ότι πολλοί ξένοι θα επιλέξουν την Ελλάδα ως χώρα σπουδών σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο τόσο στο Δημόσιο Πανεπιστήμιο όσο και στα παραρτήματα ξένων Πανεπιστημίων. Η τεράστια επιτυχία του Αγγλόφωνου προπτυχιακού προγράμματος του Τμήματος Ιατρικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου συνηγορεί 100 τοις εκατό προς αυτήν την κατεύθυνση.

Κλείνοντας, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θεωρώ ότι το παρόν νομοσχέδιο συνιστά μια αναγκαία και θαρραλέα μεταρρύθμιση, δείγμα της πρόθεσης της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη να εναρμονίσουν τη χώρα με τα διεθνή δεδομένα, να ενισχύσουν το δημόσιο Πανεπιστήμιο, να στηρίξουν έμπρακτα την ανάγκη για αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, να μη στερήσουν τη χώρα μας που αναγνωρίζεται διεθνώς ως λίκνο παιδείας και πολιτισμού από τη μοναδική ευκαιρία να γίνει ένας παγκόσμιος κόμβος στην Ανώτατη Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση. Για όλους αυτούς τους λόγους σας καλώ να το υπερψηφίσετε.

Σας ευχαριστώ»!