«Ύμνος εις την Ελευθερίαν–158 στροφές»: Μια θεατρικο-κινηματογραφική «σπουδή» επάνω στον Διονύσιο Σολωμό [φωτογραφίες]

Φεστιβάλ Φιλίππων: Ο Γιάννης Καραπιπερίδης αποτύπωσε στη μεγάλη οθόνη μια «ακτινογραφία» της θεατρικής παράστασης του Θοδωρή Γκόνη που δεν ανέβηκε ποτέ


Φωτογραφίες: Λάσκαρης Τσούτσας

Τον χειμώνα που μας πέρασε το ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας «εργάστηκε» επάνω στο έργο του Διονυσίου Σολωμού με αιχμή τον «Ύμνο εις την Ελευθερίαν», το ποίημα του μεγάλου Ζακυνθινού που έμελε να είναι και αυτό που τον καθιέρωσε ως «εθνικό» και τον «έβαλε» στα σχολικά βιβλία.

Ο Θοδωρής Γκόνης και οι συνεργάτες του, για να δουλέψουν επάνω στον «Ύμνο», «επέστρεψαν» στα θρανία μιας σχολικής αίθουσας για να μελετήσουν και πάλι τις 158 τετράστιχες στροφές [632 στίχους] που ο Σολωμός έγραψε στα 1823, σε ηλικία 25 ετών, μέσα στο διάστημα ενός μόλις μήνα!

Οι «δοκιμές» για την παράσταση πραγματοποιήθηκαν στο «κλειστό» 1ο Δημοτικό Σχολείο Καβάλας, στη συνοικία της Παναγίας, εν μέσω καραντίνας. Ο Άρης Νινίκας, η Δέσποινα Παπάζογλου, η Στεφανία Χονδράκη και η Κατερίνα Συμεωνίδου, με τη μελωδική «υποστήριξη» του Δημήτρη Κυραναστάση [κλαρινέτο, σαξόφωνο] και του Στέφανου Παρασκευά [βιμπράφωνο, κρουστά] «διάβασαν» προσεκτικά το σολωμικό έργο και το προσπάθησαν να αποδώσουν τον ενδότερο «ρυθμό» του.

Η θεατρική παράσταση «Ύμνος εις την Ελευθερίαν» δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ, αφού η καραντίνα δεν «άνοιξε» ποτέ. Ωστόσο, ο πολύπειρος και ταλαντούχος Καβαλιώτης σκηνοθέτης Γιάννης Καραπιπερίδης ανέλαβε να «τραβήξει» τις δοκιμές και το αποτέλεσμα, ένα «ντοκιμαντέρ εργασίας», παρουσιάστηκε σε πρώτη προβολή το βράδυ της Δευτέρας 2 Αυγούστου 2021, στον θερινό κινηματογράφο «Ζέφυρο» στην Καβάλα, στο πλαίσιο του 64ου Φεστιβάλ Φιλίππων.

Ο Καραπιπερίδης δεν παρουσίασε απλά την κινηματογραφική αποτύπωση μιας θεατρικής παράστασης εν τη γενέσει της, αλλά «είδε» πίσω από τις ερμηνείες, τις εκφράσεις, τις κινήσεις και τα λόγια των ηθοποιών, τη συλλογική προσπάθεια της εύρεσης ενός βαθύτερου νοήματος και «αφέθηκε» με την περιέργεια ενός μικρού παιδιού στη μαγεία της θεατρικής πράξης.

Η «εργασία» ξεκίνησε με το «Χρονολόγιο» του Διονυσίου Σολωμού, με τους ηθοποιούς να αναγιγνώσκουν τον βίο και την «πολιτεία» του Κόντε Διονυσίου Σολωμού, μεταφέροντάς μας ήθη και αξίες μιας άλλης εποχής, χωρίς να παραλείπουν να «στέκονται» σε σημαντικές στιγμές της ποιητικής δημιουργίας του Ζακυνθινού.

Ο «Ύμνος» αυτός καθαυτός, χωρισμένος σε τρία μέρη, περιείχε τις ερμηνείες των ηθοποιών, αλλά και προσεκτικά διαλεγμένα στιγμιότυπα από τις πρόβες με διαλόγους που φανερώνουν την αγωνία όλων των συντελεστών να προετοιμάσουν μία «γιορτή» αντάξια του ποιητή.

Στο κλείσιμο του «ντοκιμαντέρ», η οθόνη του Ζέφυρου «φωτίστηκε» από τις φωνές και τα πρόσωπα των μαθητών του 7ου Δημοτικού Σχολείου Καβάλας οι οποίοι, καθισμένοι σε θρανία παλιακά, τραγούδησαν τις δύο πρώτες στροφές του «Ύμνου» με το φως να «πλημμυρίζει» κυριολεκτικά το τελευταίο πλάνο.

Δείτε φωτογραφίες από την προβολή του «Ύμνου» στον κινηματογράφο «Ζέφυρο»