Ύβρις φυτεύει τύραννον

Με τούτα –αλαζονεία– και με τ’ άλλα –πανικό– πορεύεται ο μητσοτακικός «Τιτανικός» ρίχνοντας τη χώρα στα παγόβουνα της κοινωνικής κατερείπωσης και του ξεθεμελιώματος της δημοκρατίας


 

Του Δημήτρη Εμμανουηλίδη

 


Ηαλαζονεία του Ίκαρου, κατά τη μυθολογία, τον οδήγησε στον αφανισμό του στην Ικαρία. Στο ίδιο νησί –παιχνίδι της μοίρας– η αλαζονεία του Μητσοτάκη με την προς τιμήν του κορονοκατάνυξη των γαλαζοαίματων, μεσούσης της πανδημίας και των αλλοπρόσαλλων απαγορευτικών του μέτρων, είναι αυτή που λιώνει τα κέρινα πολιτικά φτερά του, τα φιλοτεχνημένα από τους αδρά πληρωμένους κηροπλάστες των ΜΜΕ. Τα κέρινα φτερά του πάλαι ποτέ Μωϋσέως άρχισαν να λιώνουν στην Ικαρία.

Ενώ η Αττική κοκκινίζει απ’ την αύξηση των κρουσμάτων της πανδημίας ο πρωθυπουργός καθ’ υπόδειξη του επικοινωνιακού του επιτελείου, αποφασίζει να αποδράσει απ’ τη διακεκαυμένη ζώνη του κλεινού άστεως και να βρεθεί στην Ικαρία, για να επικοινωνήσει το εμβολιαστικό του πρόγραμμα… Στην Ικαρία των ελάχιστων κρουσμάτων με μια κουστωδία απ’ την κόκκινη Αθήνα! Το άκρον άωτον της ανεμελιάς, της τραγικής έλλειψης ενσυναίσθησης του προβλήματος. Η δραπέτευση απ’ τα καυτά προβλήματα του δημιουργεί την ψευδαίσθηση ότι θα του προσφέρει άλλοθι απ’ το επερχόμενο πολιτικό του ναυάγιο.

Το σκηνικό της παράστασης έχει στηθεί με κάθε επιμέλεια. Όλα εξελίσσονται κατά τα προσχεδιασμένα. Με το τέλειωμα της φιέστας εξαντλημένοι πρωταγωνιστές και κομπάρσοι, με το δικαίωμα της ανάπαυλας του πολεμιστή, εν πομπή οδεύουν στην οικία του τοπικού βουλευτή -μεγαλογιατρού φευ- για να ξαποστάσουν. Η σκηνή ελάχιστα παραλλαγμένη απ’ την περιώνυμη ελληνική ταινία, επαναφέρει στιγμιότυπα απ’ τον γάμο του βουλευτή Μαντά. Ανεβαίνοντας τα σκαλιά του σπιτιού του τοπικού βουλευτή απαθανατίζονται σκηνές απείρου κάλλους. Διαγκωνιζόμενοι κατά την προσφιλή τακτική τους να βρεθεί ο καθείς δίπλα στον αρχηγό, στέλνουν σε όλη την οικουμένη το χαρμόσυνο μήνυμα. Ο Μωϋσής έκανε και πάλι το θαύμα του. Ο κορονοϊός νικήθηκε κατά κράτος. Τώρα πια με τις ευλογίες του σωτήρα μπορούν να χαρούν την κορονοκατάνυξη.

Μια μικρή λεπτομέρεια ωστόσο –που τους έχει διαφύγει– ανατρέπει όλο το σκηνικό. Τις εικόνες απ’ τα δρώμενα δεν τις διαχειρίζονται μόνο τα ελεγχόμενα απ’ την κυβέρνηση ΜΜΕ. Καθώς ζούμε στην εποχή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ο καθείς μπορεί να δεσμεύσει σκηνές απ’ τη ζώσα πραγματικότητα. Αυτές την επόμενη στιγμή αναρτημένες γίνονται κτήμα της κοινωνίας.

Και απ’ το σημείο αυτό το επικίνδυνο εκκρεμές της κυβέρνησης κινείται απ’ το ένα άκρο, αυτό της αλαζονείας στο άλλο άκρο, του πανικού. Την αλαζονεία την επέδειξε σ’ όλο το προηγούμενο διάστημα με αποκορύφωμα τη φιέστα της κορονοκατάνυξης. Τώρα το επικοινωνιακό επιτελείο του Μαξίμου προσπαθεί να συμμαζέψει τα ασυμμάζευτα. Τώρα ο ασκός του Αιόλου έχει ανοίξει και, επειδή ενός κακού μύρια έπονται, η κυβέρνηση καταφεύγει σε πρακτικές αποσιώπησης.

Μνημειώδη πολιτική αθλιότητα αποτελεί η απεγνωσμένη προσπάθεια της κυβέρνησης να αποκρυβεί το φιάσκο της Ικαρίας. Το δημόσιο κανάλι «στη Ζούλα» προσπαθεί να το προσπεράσει. Ακολουθούν με την ίδια ευπείθεια  και τα καλοταϊσμένα ιδιωτικά πλην ενός. Κατά το κοινώς λεγόμενο, ούτε γάτα ούτε ζημιά. Μόνο που οι γάτες της παγκόσμιας δημοσιογραφίας είναι εκπαιδευμένες να πιάνουν ποντίκια και η χώρα μας να γίνεται αντικείμενο διασυρμού. Παγκοσμίως γνωστά ειδησεογραφικά πρακτορεία, εφημερίδες και περιοδικά όπως ο Guardian, η New York Times, το politico κ.λ.π. μιλούν για το Νεποτισμό της ελληνικής κυβέρνησης και το φιάσκο του ανέμελου.

Όταν όμως η ελευθεροτυπία φιμώνεται, ανοίγονται δυσεπούλωτες πληγές στο σώμα της δημοκρατίας και της κοινωνίας συνακόλουθα.

Σ’ αυτήν του κακού τη σκάλα κατεβαίνει η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας καθώς την ίδια στιγμή κι απ’ το ίδιο κέντρο εξουσίας, το Μαξίμου, στέλνεται μια ακόμη επαίσχυντη οδηγία απαγόρευσης. Επ’ ουδενί πρέπει να προβληθούν στιγμιότυπα του παραιτηθέντος Δημήτρη Λιγνάδη, καλλιτεχνικού διευθυντή της μεγαλύτερης κρατικής σκηνής του Εθνικού Θεάτρου, συνευρισκόμενου με τον πολιτικό του προστάτη τον κ. Μητσοτάκη, την κ. Μαρέβα και την Υπουργό Πολιτισμού κ. Μενδώνη κατά την εκκλησιαστική ρήση «Απεταξάμην…»

Με τούτα –αλαζονεία– και με τ’ άλλα –πανικό– πορεύεται ο μητσοτακικός «Τιτανικός» ρίχνοντας τη χώρα στα παγόβουνα της κοινωνικής κατερείπωσης και του ξεθεμελιώματος της δημοκρατίας.

Εξαιρετικά αφιερωμένο στον ανέμελο πρωθυπουργό το Σοφόκλειο «Ύβρις φυτεύει τύραννον». Την πτώση του την προοιωνίζουν τα λειωμένα φτερά του σύγχρονου Ίκαρου στην Ικαρία…


Ο Δημήτρης Εμμανουηλίδης είναι τ. βουλευτής Καβάλας του ΣΥΡΙΖΑ