Τελεφερίκ, κυλιόμενες σκάλες κι άλλες… high tech ιστορίες για τη συνοικία της Παναγίας

«Έχουμε έτοιμη μελέτη για το τελεφερίκ» λέει η ΔΗΜΩΦΕΛΕΙΑ, «ατραξιόν για τους τουρίστες» απαντούν οι κάτοικοι-Πώς ο ΟΛΚ και η Αρχαιολογική Υπηρεσία είναι πιο απροσπέλαστοι κι από το... κόστος κατασκευής του τελεφερίκ

Η ραγδαία αύξηση των τουριστών της Καβάλας, αλλά όπως αναμενόταν και της χερσονήσου της Παναγίας, έδωσαν νέα τροφή σε σχόλια, αλλά και… μεγαλόπνοα σχέδια για την περαιτέρω ανάδειξη της περιοχής, την εξυπηρέτηση των τουριστών, αλλά και την επίλυση χρονιών προβλημάτων στην περιοχή. Η συζήτηση αυτή φούντωσε εσχάτως μετά την πρόταση της προέδρου της ΔΗΜΩΦΕΛΕΙΑ Αναστασίας Ιωσηφίδου για δημιουργία τελεφερίκ που θα μεταφέρει τους επισκέπτες στην Παναγία έως και το Φρούριο, με ένα αντίτιμο των 10 ευρώ μαζί με το εισιτήριο εισόδου στο Φρούριο.

Ωστόσο, αυτό δεν φαίνεται να απαντά στις ανάγκες των κατοίκων που αντιπροτείνουν τη δημιουργία κυλιόμενης σκάλας από το λιμάνι προς την Παναγία, ώστε και όλοι να εξυπηρετούνται και να επιτευχθεί η αποσυμφόρηση από τα ΙΧ που ταλαιπωρεί την ιστορική συνοικία της πόλης.

«Ζητούσαμε κυλιόμενες ή ασανσέρ από την εποχή του Τάτση»

Για τους κατοίκους η συζήτηση για την “high tech” αναβάθμιση της Παναγίας πάει πολύ πίσω, ακόμη από την εποχή του κ. Τάτση, χωρίς ωστόσο αποτέλεσμα: «Πριν αρκετά χρόνια, στην περίοδο Τάτση ακόμη, είχαμε κάνει ένα γκάλοπ, γιατί υπήρχε ένα πρόγραμμα της Περιφέρειας τότε, ώστε να δούμε τι ζητάει ο κόσμος και να γινόταν η πρόταση για να ενταχθεί σε κάποιο πρόγραμμα. Είχε βγει τότε σαν πρώτη λύση εξυπηρέτησης των κατοίκων η δημιουργία ασανσέρ με κυλιόμενες σκάλες ή αποκλειστικά κυλιόμενες σκάλες, αυτή ήταν η πρώτη επιλογή» εξηγεί ο πρόεδρος του Συλλόγου Παναγίας «Το Κάστρο» Φώτης Λαζαρίδης, ερωτηθείς για το πώς του φαίνονται οι εξαγγελίες της προέδρου της ΔΗΜΩΦΕΛΕΙΑ.

«Το στοίχημα που έχει να κερδίσει η διοίκηση είναι η σωστή διαχείριση της δυναμικής αυτής του τουρισμού»

Από την πλευρά της η κ. Ιωσηφίδου εξηγεί πώς άνοιξε η συζήτηση για την Παναγία και την περαιτέρω αναβάθμιση της: «Είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια όλοι οι δείκτες δείχνουν μια τουριστική έκρηξη στην Καβάλα και ως εκ τούτου το επόμενο στοίχημα που έχει να κερδίσει η διοίκηση μας είναι η σωστή διαχείριση της δυναμικής αυτής,  ώστε να μην αποτελέσει απλά μια ευχάριστη παρένθεση, αλλά να αποκτήσει στέρεα βάση μέσα από υποδομές, ποιότητα υπηρεσιών και καινοτομίες. Στο πλαίσιο αυτό παρακολουθούμε καθημερινά τις επιδόσεις του τουριστικού μας προϊόντος, έτσι ώστε όπου απαιτούνται βελτιώσεις και επιπλέον δράσεις, να προσπαθούμε να τις υλοποιούμε».

«Το τελεφερίκ είναι μία ατραξιόν που θα εξυπηρετεί μόνο τους τουρίστες για να πάνε στο Φρούριο»

Ωστόσο η ιδέα του τελεφερίκ δεν ενθουσιάζει τους μόνιμους κατοίκους της συνοικίας σύμφωνα με τον κ. Λαζαρίδη που μας εξηγεί: «Γιατί το τελεφερίκ, όπως ακούστηκε πρόσφατα, είναι μία ατραξιόν που θα εξυπηρετεί μόνο τους τουρίστες για να πάνε στο Φρούριο, τους κατοίκους δεν τους εξυπηρετεί. Αν γίνει οτιδήποτε, πρέπει να είναι σύνθετο και να εξυπηρετεί τους επισκέπτες και να γίνεται αποσυμφόρηση της Παναγίας από τα αυτοκίνητα και να παρκάρουν στο λιμάνι κάτω, και παράλληλα να εξυπηρετεί και τους κατοίκους. Γι’ αυτό λοιπόν είχε απήχηση η κυλιόμενη σκάλα ως πρόταση. Όλοι όσοι θέλουν να ανεβούν στο Φρούριο, μόλις φτάνουν στη Παλιά Μουσική εκεί δυσανασχετούν και προπαντός οι δικοί μας που έρχονται και είναι μεγάλης ηλικίας δεν ανεβαίνουν επάνω, θα προτιμούσαν να έχει κυλιόμενη σκάλα για να ανεβούν».

«Δεν μας ενδιαφέρουν μόνο τα εισιτήρια, αλλά και ο βαθμός ικανοποίησης του επισκέπτη»

Σύμφωνα με την πρόεδρο της ΔΗΜΩΦΕΛΕΙΑ η επισκεψιμότητα στο Φρούριο γέννησε την ανάγκη να βρεθούν νέοι τρόποι εξυπηρέτησης των επισκεπτών: «Η επισκεψιμότητα του Φρουρίου της Καβάλας παρουσιάζει τα δύο τελευταία χρόνια εντυπωσιακές επιδόσεις με αυξήσεις από 35% έως και 50%, ήτοι άνω των 300 ατόμων ανεβαίνουν καθημερινά στο Φρούριο», παραδέχεται ωστόσο πως οι… ανηφόρες αποτελούν εμπόδιο στην περαιτέρω ανάπτυξη του Φρουρίου: «Επειδή όμως μια σοβαρή διοίκηση δεν την απασχολεί μόνο ο αριθμός των εισιτηρίων που κόβει και τα έσοδα που εισπράττει, αλλά και ο βαθμός ικανοποίησης του επισκέπτη, παρατηρήσαμε μέσα από τις κριτικές των επισκεπτών του Φρουρίου πως η πρόσβαση αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα στην περαιτέρω ανάπτυξη του. Για τον λόγο αυτό σαν διοίκηση επεξεργαστήκαμε διάφορες λύσεις μεταξύ των οποίων και αυτή του τελεφερίκ».

Η πρόταση των κατοίκων για την τοποθέτηση της κυλιόμενης σκάλας

Από την πλευρά του ο κ. Λαζαρίδης εξηγεί πού θα μπορούσε να τοποθετηθεί η κυλιόμενη σκάλα, υποστηρίζοντας πως οι εξαγγελίες για τελεφερίκ είναι για τις εντυπώσεις: «Όπως και η δημιουργία κυλιόμενης σκάλας χωρίς να υπάρξουν επιπτώσεις θα μπορούσε να δημιουργηθεί από το λιμάνι. Εκεί στο Παλιό Νοσοκομείο που λέμε, να γίνει στο “Μπρίκι” δίπλα που είναι ανοιχτωσιά, εκεί να γίνει. Δεύτερο ήταν το ασανσέρ στο ερωτηματολόγιο το οποίο όμως ήταν μόνο μέχρι την Θεοδώρου Πουλίδου, από εκεί και πέρα για παραπάνω δεν εξυπηρετεί, βοηθάει μόνο να ανεβούν στην Πουλίδου και να μην ανεβούν αυτοκίνητα στην Παναγία. Αυτή η άποψη είναι των κατοίκων σύμφωνα με το γκάλοπ. Εμείς λέμε και οι επισκέπτες και οι κάτοικοι να εξυπηρετηθούν. Αυτό που λένε για το τελεφερίκ χωρίς να έχουν στοιχεία, χωρίς να έχουν μελέτες, εγώ νομίζω το πέταξαν έτσι για τις εντυπώσεις».

Δεν ανησυχούν για το κόστος αλλά για τον ΟΛΚ και την Αρχαιολογική Υπηρεσία

Η ΔΗΜΩΦΕΛΕΙΑ πάντως επιμένει πως υπάρχει σχεδιασμός για το τελεφερίκ αναλύοντας πως «περιήλθε σε γνώση μου, τεχνοοικονομική μελέτη και μελέτη βιωσιμότητας, που συνέταξε χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση κορυφαία εταιρία του χώρου, για κατασκευή τελεφερίκ, από τον χώρο του τελωνείου της Καβάλας προς το Φρούριο. Η μελέτη βιωσιμότητας μάλιστα αναφέρει α) αρχική δυναμικότητα 2.000 επισκεπτών καθημερινά, β) εισιτήριο μεταφοράς με επιστροφή 10 ευρώ που συμπεριλαμβάνει την είσοδο στο μνημείο και γ) πενταετή προβλεπόμενη απόσβεση επενδύσεως».

Ο φόβος πάντως στον δήμο δεν είναι τα χρήματα αλλά η πιθανή άρνηση από τους… εμπλεκόμενους φορείς: «Ο προβληματισμός μας δεν είναι τόσο λοιπόν το θέμα της χρηματοδότησης του έργου, αφού αφενός το ύψος του προϋπολογισμού δεν είναι απαγορευτικό και αφετέρου, όπως μου επισήμανε ο συντάκτης της μελέτης, ένα τέτοιο έργο θα μπορούσε εύκολα να βρει επενδυτή μέσα από μια πρόσκληση ενδιαφέροντος, αλλά ότι αρχικά απαιτεί την σύμφωνη γνώμη τόσο του ΟΛΚ όσο και της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και κυρίως ότι θα πρέπει να κατασκευαστεί πάνω από κατοικημένη περιοχή. Άλλωστε υπάρχει το προηγούμενο του δήμου Θεσσαλονίκης που οι διαμαρτυρίες κάποιων κατοίκων ματαίωσαν το φιλόδοξο σχέδιο του δήμου για κατασκευή τελεφερίκ από την πλατεία ΧΑΝΘ στο Σέιχ Σου».

«Γίνεται ο χαμός με τα αυτοκίνητα και ευχόμαστε να μην γίνει καμιά πυρκαγιά»

Η όχληση που δημιουργείται με τα δεκάδες ΙΧ ιδιαίτερα τα Σαββατοκύριακα ανησυχεί ιδιαίτερα πάντως τους κατοίκους της Παναγίας που τονίζουν πως: «Οι επισκέπτες έχουν αυξηθεί πάρα πολύ και ένα μεγάλο πρόβλημα είναι τα Σαββατοκύριακα που έχουμε διάφορες χαρές στην εκκλησία, όπως γάμοι και βαπτίσεις. Εκεί γίνεται ο χαμός με τα αυτοκίνητα, τα οποία έρχονται το ένα πίσω από το άλλο κι ευχόμαστε να μη γίνει καμιά πυρκαγιά, γιατί βλέπω να μην ανεβαίνει ή κατεβαίνει αυτοκίνητο από την κίνηση. Αν γινόταν οι κυλιόμενες θα εξυπηρετούνταν και η εκκλησία, γιατί κανείς δε θα ανέβαινε επάνω με το αυτοκίνητο. Όλα είναι συνάρτηση, αν δεν εφαρμοστεί κάποια ελεγχόμενη στάθμευση των αυτοκινήτων, ό,τι και να κάνουμε δε λύνεται το πρόβλημα, γιατί ακόμη και οι ξένοι έχουν την συνήθεια να ανεβάζουν τα αυτοκίνητα. Άρα πρέπει να γίνει μία σύνθετη μελέτη, να τα έχει όλα μέσα. Υπήρχε σχέδιο ελεγχόμενης στάθμευσης, καταργήθηκε και τώρα είμαστε σε κομφούζιο», λέει ο κ. Λαζαρίδης.

Ανεξάρτητο το ασανσέρ από την κατασκευή τελεφερίκ

Από την άλλη, για το ζήτημα του ασανσέρ, παρότι οι κάτοικοι τονίζουν ότι δεν εξυπηρετεί ιδιαίτερα, η κ. Ιωσηφίδου υπογραμμίζει: «Η συζήτηση βέβαια περί κατασκευής ή όχι τελεφερίκ δεν έχει να κάνει με την κατασκευή ασανσέρ στη περιοχή της Παναγίας, καθώς αποτελούν δύο εντελώς διαφορετικά πράγματα. Το τελεφερίκ αφορά αποκλειστικά την πρόσβαση στο Φρούριο, ο προσανατολισμός του είναι καθαρά τουριστικός και αποσκοπεί αφενός στην τουριστική ανάπτυξη του δήμου μας και αφετέρου στην αύξηση της επισκεψιμότητας και της κερδοφορίας του Φρουρίου και της ΔΗΜΩΦΕΛΕΙΑ. Το ασανσέρ αποτελεί δημόσιο αγαθό που αφορά την διευκόλυνση της πρόσβασης σε όλη την παλαιά πόλη και που φυσικά και αυτό από την πλευρά του θα συντελέσει τα μέγιστα στην τουριστική ανάπτυξη της. Θέλω να θυμίσω ότι το έργο του ασανσέρ έχει ενταχθεί ως μελέτη χωροθέτησης στο πρόγραμμα ΒΑΑ που εγκρίθηκε για τον δήμο μας και ως εκ τούτου έχει πάρει τον δρόμο του».

«Αν πέρσι ήταν 20.000, φέτος είναι 40.000 οι επισκέπτες»

Σίγουρα πάντως στην Παναγία οι κάτοικοι βλέποντας την ραγδαία αύξηση τουριστών περιμένουν κάποια… κίνηση από τον δήμο: «Υπάρχουν ιδέες και προτάσεις για πρωτοποριακά πράγματα στην Παναγία, γιατί όντως ο κόσμος φέτος έχει αυξηθεί κατακόρυφα και αν πέρσι ήταν 20.000, φέτος είναι 40.000. Όχι σύμφωνα με τα νούμερα του Φρουρίου, αλλά εμείς βλέπουμε τον κόσμο που ανεβαίνει πάνω γιατί στο Φρούριο, επειδή υπάρχει η είσοδος, μετράνε και εκεί. Ο τουρισμός έχει αυξηθεί στο διπλάσιο και υπάρχουν και άλλα προβλήματα όσον αφορά την καθαριότητα και άλλα ζητήματα της καθημερινότητας των κατοίκων», δηλώνει ο κ. Λαζαρίδης.