Christopher Baka: Ο άνθρωπος ο οποίος δίνει… ρυθμό στην Καβάλα από το 1988

Ο καθηγητής της τάξης κρουστών του Δημοτικού Ωδείου Καβάλας διηγείται ένα μοναδικό μουσικό παραμύθι, το οποίο ξεκίνησε από μια μισοσπασμένη ντραμς και έφτασε σε μια από τις πιο οργανωμένες και πολυπληθείς τάξεις κρουστών στην Ελλάδα

Ο Christopher Baka ήρθε από την Πολωνία στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στην Καβάλα το 1988, σε ηλικία 28 ετών, έχοντας ήδη στο βιογραφικό του πολλές και σημαντικές μουσικές εμπειρίες. Αυτές, όμως, τις εμπειρίες ως σολίστ ήθελε με κάθε τρόπο να τις αξιοποιήσει όχι μόνο ως σολίστ, αλλά -κυρίως- ως παιδαγωγός, κάτι το οποίο ανακάλυψε στην πορεία της καριέρας του. Κι αυτό έπραξε…

Ο Christopher ήρθε στο Δημοτικό Ωδείο Καβάλας, όταν ακόμα ήταν στον Άγιο Γεώργιο. Ο τότε διευθυντής, ο κ. Μάντακας, τον οδήγησε στην αίθουσα κρουστών, η οποία είχε μια μισοσπασμένη ντραμς και μια καρέκλα. Τότε σκέφτηκε το εξής «τρελό» όνειρο: να γεμίσει την τάξη με κρουστά και φυσικά με παιδιά, έχοντας το «ok» από τον κ. Μάντακα.

Πιο ήταν, όμως, το βασικό κίνητρο για να γίνει αυτό το όνειρο πραγματικότητα; Να εξασφαλίσει στα παιδιά τις καλύτερες δυνατές συνθήκες, με σταδιακές και σταθερές ενέργειες. Μ’ αυτό το σκεπτικό το Ωδείο άρχισε να εξοπλίζεται, αρχικά με μια ντραμς, αργότερα με τύμπανα και μπόνγκος και με μια πλούσια μουσική βιβλιοθήκη κρουστών.

Σήμερα η τάξη κρουστών του Ωδείου διαθέτει μια ντραμς, δύο σετ τυμπάνων, δύο ξυλόφωνα, ένα marimba, ένα βιμπράφωνο, μπόνγκος, κόγκα και πολλά σετ μικρών κρουστών, ενώ αν κάποιοι μαθητές θέλουν να προχωρήσουν τις σπουδές τους πέρα από το πτυχίο του ΔΩΚ, ο Christopher φέρνει δικά του, πιο σύνθετα κρουστά για πρακτική.

Συν τοις άλλοις, η τάξη κρουστών διαθέτει μια αίθουσα μελέτης και μια βιβλιοθήκη, συνθέτοντας ένα ιδανικό περιβάλλον για τις σπουδές στα κρουστά. «Κατά κάποιον τρόπο, το όνειρό μου έγινε πραγματικότητα. Η τάξη κρουστών δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από άλλες τάξεις της Γερμανίας ή της Αμερικής, για παράδειγμα. Είναι πλήρως οργανωμένη και θα ανέβει κι άλλο επίπεδο, αρκεί να το θέλουν οι μαθητές», αναφέρει ο καθηγητής, ο οποίος κάθε χρόνο σταθερά έχει πάνω από 30 μαθητές κρουστών, ενώ η ζήτηση ξεπερνάει τις δυνατότητες «φιλοξενίας» της τάξης. Ωστόσο, ξεκαθαρίζει ότι το επίπεδο στο οποίο είναι σήμερα η τάξη, από πλευράς υποδομών και μουσικών υλικών, είναι το αυτονόητο, αυτό που θα έπρεπε να είναι σε κάθε τάξη κρουστών και δεν αποτελεί υπέρβαση, παρά μόνο για τα ελληνικά δεδομένα.

Οι υψηλές απαιτήσεις και οι «κανόνες»

Τελικά υπάρχουν αυστηροί καθηγητές στη μουσική; Η απάντηση είναι σαφής: «Δεν είναι οι καθηγητές αυστηροί, εν προκειμένω δεν είμαι εγώ αυστηρός, αλλά η μουσική. Είναι μια απαιτητική Τέχνη και ως τέτοια, έχει κανόνες. Αυτό, όμως, δεν πρέπει να φοβίζει τους μαθητές. Άλλωστε, στην τάξη κρουστών του ΔΩΚ το μάθημα γίνεται με κάθε έναν μαθητή ξεχωριστά, με αποτέλεσμα η μετάδοση των γνώσεων να γίνεται άμεσα, σε πρώτο χρόνο και σε έναν αμφίδρομο δρόμο, καθώς δεν εμπλουτίζω μόνο εγώ τις γνώσεις των μαθητών με τις εμπειρίες μου, αλλά και οι μαθητές με βοηθάνε να εξελιχθώ και να υιοθετώ καινούριες πρακτικές προς όφελος τόσο των μαθητών όσο και των γονέων, ώστε να ξέρουν την πρόοδο των παιδιών τους», εξηγεί ο Christopher.

Η «γέννηση» δύο μεγάλων σχημάτων

Η μουσική, όμως και δη τα κρουστά, δεν είναι μια μοναχική πορεία ή τουλάχιστον, δεν είναι μόνο αυτό. Η μουσική είναι διάλογος, είναι συνύπαρξη, είναι ανταλλαγή «ιδεών». Μέσα από αυτούς τους απαράβατους όρους, «γεννήθηκε» η Young Power Orchestra και η Bohemian Jazz Ensemble.

«Η ενορχήστρωση πάντα μου άρεσε. Πέρα από αυτό, το σύνολο είναι από τα πιο σημαντικά μαθήματα και η πόρτα σ’ αυτά τα δύο σύνολα είναι πάντα ανοιχτή για τους μαθητές», δηλώνει ο Christopher.

Γιατί κάποιος να επιλέξει την τάξη κρουστών του ΔΩΚ;

Γιατί, όμως, ένας μαθητής να επιλέξει το Ωδείο της Καβάλας και δη την τάξη κρουστών; Η απάντηση… απλή και αφοπλιστική: «Γιατί απλώς μπορεί… Γιατί μπορεί να φτάσει στο Ωδείο εύκολα και γρήγορα, καθώς βρίσκεται στο κέντρο της πόλης, γιατί μπορεί να πάει σε μια τάξη η οποία είναι γεμάτη από κρουστά, έχει μουσική βιβλιοθήκη και καθηγητή. Τα παιδιά έχουν τα πάντα, μέχρι να πάρουν το δίπλωμα», σημειώνει ο Christopher.

Εν κατακλείδι, ο Christopher Baka ξέρει να κρατάει τον… ρυθμό και να τον μεταδίδει στους μαθητές της τάξης του κι αυτοί με τη σειρά τους στην πόλη. Άλλωστε η μουσική δεν μπορεί να φυλακιστεί μέσα σε μια αίθουσα, ακόμα κι αν είναι πλήρως εξοπλισμένη κι εκεί έρχεται και «δένει» ο ρόλος των μουσικών συνόλων. Όλος αυτός ο μηχανισμός είναι που κάνει την Καβάλα να ξεχωρίζει σε όλη την Ελλάδα κι ο Christopher καλεί τους μαθητές να εκμεταλλευτούν αυτό το συγκριτικό πλεονέκτημα