Οι φιλόλογοι της Καβάλας αντιδρούν στο νέο εξεταστικό σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Κριτική του Συνδέσμου Φιλολόγων Καβάλας στο υπουργείο Παιδείας, το οποίο επιλέγει «εύκολες, πρόχειρες αποφάσεις με βραχυπρόθεσμο και αμφιβόλου αποτελέσματος σχεδιασμό», όπως αναφέρεται σε ανακοίνωσή του

Η κατάργηση του μαθήματος των λατινικών στη θεωρητική κατεύθυνση, η κατάργηση της Ιστορίας ως μάθημα γενικής παιδείας της Γ’ Λυκείου και η μείωση των φιλολογικών ωρών στη Γ΄ Λυκείο φέρνει τους φιλολόγους της Καβάλας στα «κάγκελα».

Μάλιστα, σε ανακοίνωσή τους με αφορμή το νέο εξεταστικό σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ασκούν δριμεία κριτική στο υπουργείο Παιδείας, αναφέροντας μεταξύ άλλων ότι «αντί να επιχειρηθεί να βρεθούν λύσεις που θα προάγουν την παιδευτική πράξη στην διδασκαλία αυτών των αντικειμένων, προτιμώνται εύκολες, πρόχειρες αποφάσεις με βραχυπρόθεσμο και αμφιβόλου αποτελέσματος σχεδιασμό».

Η ανακοίνωση του Συνδέσμου Φιλολόγων Καβάλας

Μετά τις ανακοινώσεις για το νέο εξεταστικό σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, αυτό που αντικειμενικά μπορεί να παρατηρήσει κανείς, είναι ότι συντελείται περαιτέρω υποβάθμιση της ανθρωπιστικής παιδείας στο Λύκειο καθώς:

  1. καταργείται παντελώς το μάθημα των λατινικών στη θεωρητική κατεύθυνση. Τα λατινικά, ωστόσο, αποτελούν θεμέλιο λίθο για την πλειονότητα των ευρωπαϊκών -και όχι μόνο- γλωσσών και βεβαίως χρήσιμο εργαλείο γνώσης για μια σειρά επιστημών. Αντιπροτείνουμε το μάθημα να διατηρηθεί ως υποχρεωτικά εξεταζόμενο ειδικό μάθημα – επιπρόσθετο στα  τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα –  για όλους τους υποψηφίους των τμημάτων της φιλοσοφικής σχολής και της νομικής.
  2. καταργείται η ιστορία ως μάθημα γενικής παιδείας Γ’ Λυκείου. Αυτό σημαίνει ότι οι μαθητές θετικών κατευθύνσεων θα στερούνται στην πλέον ώριμη πνευματικά μαθητική ηλικία τους, στο τελευταίο έτος των σπουδών τους, ένα μάθημα που αποτελεί κλειδί για την κατανόηση και ερμηνεία του παρελθόντος και του παρόντος, ένα μάθημα άσκησης της κριτικής σκέψης, αυτογνωσίας και καλλιέργειας εθνικής συνείδησης (Αναρωτιόμαστε, με ποια λογική παραμένουν, ως μάθημα γενικής παιδείας, τα θρησκευτικά και καταργείται η ιστορία).
  3. με τις νέες αλλαγές επέρχεται επιπλέον μείωση των φιλολογικών ωρών στη Γ΄ Λυκείου, κάτι που σαφώς και στοχεύει, με βάση τους υπολογισμούς του Υπουργείου, στην «εξοικονόμηση» φιλολόγων και τίποτα άλλο.

Η αντίδρασή μας ως επιστημονικού συνδέσμου είναι ξεκάθαρα κινούμενη σε μια οδό αναζήτησης και εφαρμογής ουσιαστικών μέτρων για την εκπαιδευτική βελτίωση, που στόχο έχουν μόνο το όφελος -πνευματικό, ψυχικό και γνωστικό- των μαθητών μας. Αρνούμαστε να δεχθούμε άκριτα την αστήριχτη επιχειρηματολογία που εξέφρασε το Υπουργείο για τα νέα του μέτρα. Η εξάλειψη της στείρας αποστήθισης και της μηχανιστικής εκμάθησης της γλώσσας που ευαγγελίζεται παρασάγγας απέχει από την πραγματικότητα. Ωστόσο, αντί να επιχειρηθεί να βρεθούν λύσεις που θα προάγουν την παιδευτική πράξη στην διδασκαλία αυτών των αντικειμένων, προτιμώνται εύκολες, πρόχειρες αποφάσεις με βραχυπρόθεσμο και αμφιβόλου αποτελέσματος σχεδιασμό.