Δημοτικό Σχολείο Νέας Καρυάς: Έζησε το Σουηδικό (εκπαιδευτικό) όνειρο… [φωτογραφίες]

Μαθητές και εκπαιδευτικοί ταξίδεψαν στο μακρινό Gävle της Σουηδίας στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ «On the Road of Exile»

Ομάδα αποτελούμενη από εκπαιδευτικούς και μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Νέας Καρυάς ταξίδεψε (από 30/3 – 5/4/2019) στο μακρινό Gävle της Σουηδίας και συμμετείχε στη διακρατική συνάντηση των εταιρικών σχολείων  του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ “On the Road of Exile”. Ακολουθεί αναλυτικά το πρόγραμμα των δράσεων της συνάντησης και οι εντυπώσεις των συμμετεχόντων.

1 Απριλίου 2019 (Δευτέρα) – Gävle
– Παραδοσιακή  Σουηδική  γιορτή υποδοχής στο αμφιθέατρο του σχολείου.
– Ξενάγηση στους χώρους του σουηδικού σχολείου Vallbacksskolan.
– Μάθημα για τη Σουηδία και τη Σουηδική γλώσσα.
– Παρουσίαση της πόλης Gävle και σχετικές  δραστηριότητες.
– Παρουσίαση του σουηδικού εκπαιδευτικού συστήματος και ανταλλαγή απόψεων για τα εκπαιδευτικά συστήματα των εταιρικών σχολείων.

2 Απριλίου 2019 (Τρίτη) – Gävle
– Δημιουργία ταινίας μικρού μήκους για την προσφυγιά και τη μετανάστευση.
– Σύσκεψη δασκάλων – αξιολόγηση του προγράμματος και σχεδιασμός των επόμενων δράσεων.
– Επίσκεψη εκπαιδευτικών σε σχολείο πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
 
3 Απριλίου 2019 (Τετάρτη) – Järvsö
– Ολοήμερη εκδρομή στο Järvzoo (καταφύγιο άγριας ενδημικής πανίδας της Σουηδίας) της πόλης Järvsö.

4 Απριλίου 2019 (Πέμπτη) – Gävle
Πρωί
– Επίσκεψη στις τάξεις διδασκαλίας. Παρακολούθηση του τρόπου διδασκαλίας και συμμετοχή στη μαθησιακή διαδικασία.
– Κουίζ σχετικά με την εμπειρία μας στη Σουηδία με τη χρήση διαδικτυακών εργαλείων.
– Σύσκεψη δασκάλων – οργάνωση της επόμενης κινητικότητας στην Ισπανία.
Απόγευμα
– Αποχαιρετιστήρια εκδήλωση διοργανωμένη από τις σουηδικές οικογένειες που φιλοξένησαν μαθητές των εταιρικών σχολείων.

5 Απριλίου 2019 (Παρασκευή) – Gävle
– Σουηδικό γλυκό Fika! Οι μαθητές παρασκεύασαν στις αίθουσες μαγειρικής παραδοσιακά σουηδικά κέικ.

Οι εντυπώσεις μαθητών και εκπαιδευτικών του Δημοτικού Σχολείου Νέας Καρυάς που ταξίδεψαν στη Σουηδία:

Έλβις (μαθητής): «Μου έκανε μεγάλη εντύπωση το σχολείο, γιατί ήταν σαν κάστρο. Υπήρχε ένα δωμάτιο που λεγόταν stone room που είχε PlayStation και πολλά άλλα παιχνίδια, δηλαδή ηλεκτρονικά, πινγκ-πονγκ και διάφορα άλλα. Στο σχολείο υπήρχε ένα εστιατόριο όπου τα παιδιά τρώγανε το μεσημεριανό τους, γιατί καθόταν στο σχολείο περίπου 8 ώρες. Η οικογένεια που με φιλοξένησε ήταν καταπληκτική! Δεν ήμουνα ο μόνος φιλοξενούμενος στο σπίτι, γιατί ήτανε και ένα κορίτσι από τη Φινλανδία. Ήτανε ωραία, γιατί έζησα τη Σουηδία μέσα από μία οικογένεια! Ήταν φανταστικοί όλοι τους. Βγαίναμε βόλτα συνέχεια. Φυσικά επικοινωνώ με όλα τα παιδιά που γνώρισα εκεί και θα συνεχίσω και στο μέλλον.»

Μένιος (μαθητής): «Θεωρώ τον εαυτό μου τυχερό που μου δόθηκε τέτοια ευκαιρία, γιατί είναι δύσκολο να ταξιδέψεις σε μια τέτοια χώρα και γιατί στο μέλλον μπορεί να μην μου ξαναδοθεί τέτοια ευκαιρία. Το σχολείο τους ήταν πολύ μεγάλο. Είχε πολλές αίθουσες διδασκαλίας, εστιατόριο, αίθουσα μουσικής, γυμναστήριο κτλ.  Η οικογένεια που με φιλοξένησε ήταν πάρα πολύ καλή. Μας πήγαινε σε πολλά μέρη. Δεν θα τους ξεχάσω ποτέ, άλλωστε κρατάμε επαφή.»

Μιχαήλ (μαθητής): «Μου έκανε μεγάλη εντύπωση το σχολείο, γιατί ήταν σαν κάστρο. Μου έκαναν εντύπωση οι αίθουσες. Πιο πολύ μου άρεσε η τραπεζαρία, οι αίθουσες της μουσικής και το γυμναστήριο. Η οικογένεια που μας φιλοξένησε ήταν πάρα πολύ καλή! Μας φρόντισαν, μας περιποιήθηκαν! Νιώθω τυχερός που πήγα σε μία ξένη χώρα και γνώρισα καινούριους ανθρώπους. Αυτό μπορεί να μου φανεί χρήσιμο στο μέλλον, αν για παράδειγμα πάω εκεί για δουλειά.»

Γιάννης: «Τα σχολεία στη Σουηδία είναι καλύτερα γιατί είναι μεγάλα και γιατί έχουν πολλές αίθουσες και πράγματα για να κάνουν τα παιδιά πιο ωραία το μάθημα. Τα παιδιά δεν έκαναν φασαρία και αντί για βιβλία είχαν tablet. Ο κάθε μαθητής είχε το δικό του ντουλάπι για να βάζει τα πράγματά του. Μου άρεσε το παιχνίδι με τις ερωτήσεις που παίξαμε στο σχολείο και με εντυπωσίασε το Gävle και όλα τα μέρη στα οποία μας ξενάγησαν.»

Σωτηρία Σκανδάλη (εκπαιδευτικός): «Ήταν μοναδική εμπειρία που θα μείνει βαθιά χαραγμένη για πάντα μέσα μας. Τα οφέλη που αποκομίσαμε ήταν πάρα πολλά. Γνώρισαμε την κουλτούρα των σκανδιναβικών λαών, γνωρίσαμε το σουηδικό εκπαιδευτικό σύστημα που είναι μοναδικό στην Ευρώπη. Πρέπει να γίνονται συχνότερα τέτοια προγράμματα Erasmus+, να δίνονται οι δυνατότητες στα δημοτικά σχολεία να συμμετέχουν σε τέτοια προγράμματα, γιατί χρειαζόμαστε συνεχή επιμόρφωση. Πρέπει να βλέπουμε εκπαιδευτικά συστήματα που είναι πολύ πιο διαφορετικά από το δικό μας, για να παίρνουμε καινούργιες ιδέες και να προσπαθούμε να τις εφαρμόσουμε στο δικό μας εκπαιδευτικό σύστημα.»

Σμάλης Αθανάσιος (διευθυντής του Δημοτικού Σχολείου Νέας Καρυάς): «Η Σουηδία, όπως και πολλές χώρες της βόρειας Ευρώπης, έχει επενδύσει και συνεχίζει να επενδύει με τον σωστό τρόπο χρήματα στην εκπαίδευση, θέτοντας σωστές παιδαγωγικά προτεραιότητες. Το αποτέλεσμα είναι οι μαθητές να αγαπούν το σχολείο, να μαθαίνουν και να αποκτούν ποικίλες δεξιότητες χωρίς να καταπιέζονται και χωρίς να καταστέλλεται η έμφυτη περιέργειά τους. Πιστεύω πως και στην Ελλάδα μπορεί να γίνει κάτι ανάλογο, αρκεί να τεθεί το ζήτημα της παιδείας σε σωστές βάσεις. Δεν μπορεί στη χώρα που γέννησε την παιδεία και τον πολιτισμό να φαντάζει η εκπαίδευση  και η εύρεση εργασίας στο εξωτερικό ως η μοναδική διέξοδος των νέων ανθρώπων!»

Δέσποινα Καψάλη (εκπαιδευτικός – συντονίστρια της Ευρωπαϊκής Σύμπραξης του Δημοτικού Σχολείου Νέας Καρυάς): «Η επίσκεψη στο σουηδικό σχολείο ήταν μία τόσο δυνατή εμπειρία ζωής για όλους μας, μικρούς και μεγάλους, σε τέτοιο σημείο που να σε κάνει να αναθεωρείς πολλά πράγματα σχετικά με την κατάσταση που επικρατεί στη χώρα σου. Πραγματικά βλέπεις και ζεις πράγματα που δεν μπορούσες καν να διανοηθείς. Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό σύστημα με υπέροχες παροχές και υποδομές που πρώτα από όλα σέβεται το παιδί και τη παιδικότητά του, καλλιεργώντας πολύπλευρα τις ικανότητες και τις κλίσεις του. Θα πρέπει το εκπαιδευτικό σύστημα να αξιοποιήσει ουσιαστικά όλη αυτή την αποκομισθείσα εμπειρία των εκπαιδευτικών που συμμετέχουν σε τέτοιες δράσεις. Επίσης θα πρέπει εμείς οι ίδιοι ως κοινωνία να απαιτήσουμε ένα καλύτερο αύριο για την εκπαίδευση των παιδιών μας τόσο από την τοπική όσο και από την εθνική διοίκηση».