Ο ΟΛΘ θέλει να «ρίξει άγκυρα» στα λιμάνια Καβάλας και Ηγουμενίτσας

Ο Οργανισμός Λιμένα Θεσσαλονίκης ενδιαφέρεται να αποκτήσει ακτοπλοϊκές δραστηριότητες (ro-ro)-Ο ρόλος της ανοικοδόμησης των Βαλκανικών χωρών, η ζήτηση ξηρού φορτίου και η επιδημία του κορονοϊού

Πριν την ιδιωτικοποίηση, ο ΟΛΘ λειτουργούσε δύο βάρδιες την ημέρα και περίμενε τα εμπορεύματα να φτάσουν στο λιμάνι. Μάλιστα δεν ξεφορτώνονταν αμέσως, γιατί οι τελωνειακοί του λιμανιού αρνιόντουσαν να εργαστούν τριπλή βάρδια. Πολλά πλοία ανέμεναν στα ανοιχτά του λιμανιού πολλές ώρες μέχρι να πιάσουν δουλειά οι τελωνειακοί υπάλληλοι στο λιμάνι. Μάλιστα το Μάρτιο του 2018, όλοι οι φορείς της Θεσσαλονίκης (ΣΕΒΕ, ΕΒΕΘ κ.λπ.) πραγματοποίησαν ευρεία σύσκεψη στη Θεσσαλονίκη για να πιέσουν την κατάσταση, ώστε να επιλυθεί το πρόβλημα.

Μετά την ιδιωτικοποίηση, η λειτουργία του λιμανιού γίνεται όλο και καλύτερη, αφού πλέον το λιμάνι λειτουργεί όλο το 24ωρο και πλέον τα καράβια ξεφορτώνουν αμέσως μόλις «πιάσουν» στο λιμάνι, ενώ η ιδιωτική διοίκηση του ΟΛΘ βγαίνει στην αγορά σε αναζήτηση πελατών, εφοπλιστών και μεταφορικών εταιρειών και διακίνησης εμπορευμάτων. Επίσης η νέα διοίκηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης αναζητά νέες ευκαιρίες, όπως είναι η ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών λιμένων της Βορείου Ελλάδος.

Το ενδιαφέρον για Ηγουμενίτσα και Καβάλα

Ο ΟΛΘ έχει εκφράσει ενδιαφέρον και για τα τρία περιφερειακά λιμάνια τα οποία τώρα αποκρατικοποιούνται μέσω του ΤΑΙΠΕΔ. Πρόκειται για την Αλεξανδρούπολη, Καβάλα και Ηγουμενίτσα. Η διοίκηση ωστόσο του λιμένα Θεσσαλονίκης ενδιαφέρεται κυρίως ενδιαφέρεται για την Ηγουμενίτσα και την Καβάλα.

Ειδικότερα, ο ΟΛΘ ενδιαφέρεται να αποκτήσει ακτοπλοϊκές δραστηριότητες (ro-ro) στις οποίες δεν διαθέτει καμία δραστηριότητα. Ωστόσο ο ΟΛΘ στον συγκεκριμένο λιμένα έχει υψηλό ανταγωνισμό από τον όμιλο Grimaldi, τον ιαπωνικό όμιλο Mitsui, την Aegean Oil, την ινδική Marg Ltd κ.ά., που επίσης ενδιαφέρονται για την εξαγορά του πλειοψηφικού μεριδίου στην παραχωρησιούχο εταιρεία Οργανισμό Λιμένα Ηγουμενίτσας (OΛΗΓ). Στον ΟΛΗΓ πωλείται το 67% των μετοχών της παραχωρησιούχου εταιρείας (ακολουθώντας μοντέλο ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ και ΟΛΘ).

Στην Καβάλα η αποκρατικοποίηση περιλαμβάνει την υποπαραχώρηση του προβλήτα «Φίλιππος» που αξιοποιείται για διακίνηση χύδην φορτίων. Ο ΟΛΘ ενδιαφέρεται για την συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση, αφού όπως σημειώνουν στελέχη της αγοράς θα ενισχύσει τη θέση του στη διακίνηση χύδην φορτίων. Οι ίδιοι παράγοντες επισημαίνουν ότι καθώς η ανοικοδόμηση, κυρίως των Βαλκανίων, συνεχίζεται, η ζήτηση ξηρού φορτίου (π.χ. υλικά κατασκευαστικών έργων) παραμένει υψηλή.

Στελέχη της αγοράς αναφέρουν ότι ενώ η πανδημία έχει επηρεάσει αρκετά τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων (container), δεν ισχύει το ίδιο για τα χύδην φορτία. Μάλιστα το ίδιο θα συμβεί και στην Ελλάδα, εφόσον «τρέξουν» με τα μεγάλα κατασκευαστικά έργα του Ταμείου Ανάκαμψης. Έτσι τόσο το λιμάνι της Θεσσαλονίκης όσο και της Καβάλας αποκτούν ειδικό ενδιαφέρον. Δεν είναι τυχαίο ότι τον ίδιο προβλήτα διεκδικούν μεγάλα ονόματα, όπως η γαλλική Imerys που το 2015 αγόρασε την S&B Greece και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Τέλος ο ΟΛΘ ενδιαφέρεται και για την Αλεξανδρούπολη, όπου και εδώ πουλιέται το 67% των μετοχών της παραχωρησιούχου εταιρείας OΛΑ (Οργανισμός Λιμένας Αλεξανδρούπολης).

Πάντως όπως αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές, στρατηγική της διοίκησης του ΟΛΘ είναι η εδραίωση της εταιρείας στην εγχώρια αγορά. Έτσι προς το παρόν το ενδιαφέρον για επέκταση περιορίζεται στα ελληνικά λιμάνια και όχι σε άλλα λιμάνια του εξωτερικού. Προς την κατεύθυνση αυτή συμβάλουν και οι συνθήκες της πανδημίας οι οποίες περιορίζουν την κινητικότητα.

*Πηγή: liberal.gr-Βαγγέλης Μανδραβέλης