Πανελλαδικές Εξετάσεις: Χρήσιμες συμβουλές σε μαθητές και γονείς

Η εφαρμογή των σωστών πρακτικών μπορεί να κάνει τη διαφορά που θα οδηγήσει στην επιτυχία και θα δικαιώσει την προσπάθεια όλων


 

Του Άρη Πολίτη

 


Το «ταξίδι» της προετοιμασίας για την εισαγωγή στα ΑΕΙ ή στα ΤΕΙ της χώρας μας, που ξεκίνησε το περσινό καλοκαίρι ή και νωρίτερα ακόμη, φτάνει στο τέλος του και γι’ αυτό, απευθυνόμενος σε κάθε υποψήφιο, θα του έλεγα: «Να έχεις θετικές σκέψεις και μην κάνεις την χάρη σε κανένα να σε μελαγχολήσει, oύτε στον κακό σου εαυτό»! Η ζωή είναι δικιά σου! Εσύ αποφασίζεις για το μέλλον σου! Αξίζεις γι’ αυτό που είσαι και όχι για τους βαθμούς που θα πάρεις!

Για τον χρόνο που απομένει μέχρι τις εξετάσεις, για να οργανώσετε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τη μελέτη σας θα είχα να προτείνω τα ακόλουθα:

  • Μην διαβάζετε ποτέ χωρίς να είστε απόλυτα συγκεντρωμένοι στο αντικείμενο της μελέτης σας. Πάνε χαμένα και ο χρόνος που αφιερώνετε και όσα θυσιάσατε για να βρείτε τον χρόνο να μελετήσετε.
  • Να ιεραρχείτε τις ανάγκες σας, βάζοντας πρώτα από όλα το διάβασμά σας.
  • Αν δεν έχετε μελετήσει σε ικανοποιητικό βαθμό για σας, να μπορείτε να πείτε όχι στην παρέα σας και να συνεχίζετε το διάβασμα.
  • Να κάνετε διαρκείς επαναλήψεις, εντοπίζοντας τα κενά σας.
  • Να μη φοβάστε αν κάποιοι από την παρέα σας σάς αποθαρρύνουν να διαβάσετε, είναι μάλλον αφελείς και βάλτε ένα μελλοντικό στοίχημα για το ποιος είχε τελικά δίκιο.
  • Να αποφεύγετε τις συγκρούσεις με τα αγαπημένα σας πρόσωπα.

Όταν έρθει η ώρα των εξετάσεων και τη στιγμή που γράφετε πρέπει να έχετε σαν βασικό σας μέλημα να κερδίσετε την εμπιστοσύνη του βαθμολογητή  του γραπτού σας, αποσκοπώντας στα περισσότερα δυνατά μόρια για όσα έχετε γράψει. Έτσι, σαν υποψήφιος πρέπει να φροντίσω:

  • Να γράφω ευανάγνωστα γράμματα.
  • Να μη γυρνώ τα θέματα για να τα δω συνολικά. Καλύτερα να τα ανακαλύψω με τη σειρά, γιατί βλέποντας κάποιο θέμα που με τρομάζει, δεν θα έχω καθαρό μυαλό για να γράψω ούτε τα θέματα που ξέρω καλά.
  • Να κάνω σωστή διαχείριση του χρόνου που αφιερώνω σε κάθε υποθέμα. Αν «κολλήσω» κάπου πρέπει τα το αφήσω, να πάω παρακάτω και στο τέλος να επιστρέψω.
  • Να τεκμηριώνω τις απαντήσεις μου χρησιμοποιώντας τα αναγραφόμενα στο σχολικό βιβλίο. Οποιαδήποτε άλλη πρόταση πρέπει να συνοδεύεται από την κατάλληλη απόδειξη.
  • Πρέπει να περιγράψω αναλυτικά τον τρόπο σκέψης που οδηγεί στα ορθά αποτελέσματα και όχι μόνο να βρω τα αποτελέσματα αυτά.
  • Να γράφω καθετί σωστό και σχετικό με θέμα που δεν γνωρίζω πλήρως. Ως γνωστόν, αρνητική βαθμολόγηση δεν υπάρχει και ο βαθμολογητής θα αξιολογήσει καθετί σωστό. Αν αμφιβάλλω για το αν κάτι είναι σωστό η λάθος, ΠΡΟΦΑΝΩΣ προτιμώ να το γράψω.
  • Αν σε κάποιο μάθημα δεν πάω καλά, πρέπει να το «ξεχάσω» και να πάω παρακάτω στα επόμενα μαθήματα. Απολογισμό θα κάνω στο τέλος!

Τέλος, απευθυνόμενος στους γονείς που αγωνιούν και πολλές φορές αγχώνονται περισσότερο από τα παιδιά τους, θα ήθελα να τους προτείνω τα ακόλουθα:

  • Φτιάξτε για το παιδί σας που διαβάζει ένα ευχάριστο και ήρεμο περιβάλλον για τη μελέτη του.
  • Διατηρείτε το σπίτι ήσυχο, χωρίς βαβούρα και φασαρία.
  • Μην λέτε συνεχώς “μη και μη”. Δείξτε ότι έχετε εμπιστοσύνη στον μαθητή και διώξτε τον πανικό του.
  • Όσο και να αγχώνεστε, μην το δείχνετε! Ακόμα κι αν θεωρείτε ότι ο μαθητής τεμπελιάζει, μην πανικοβάλλεστε!
  • Ιδιαίτερη μεταχείριση πρέπει να έχουν οι μαθητές με ακραία συμπτώματα άγχους, όπως ναυτία, εμετό, πονοκεφάλους, συναισθήματα απόγνωσης, τρέμουλο-ρίγη και κενά μνήμης. Για τα συμπτώματα αυτά, η γνώμη ενός ειδικού ιατρού μπορεί να αποδειχθεί πολύτιμη.
  • Αν τώρα, κατά τη διάρκεια των διαγωνισμάτων, ο εξεταζόμενος δεν έχει γράψει και τόσο καλά σε κάποια μαθήματα, μην τον αποπάρετε. Δεν είναι η κατάλληλη στιγμή, γιατί θα τα παρατήσει εντελώς. Περιμένετε να τελειώσουν όλα και αφού δώσετε λίγο χρόνο στον μαθητή να ηρεμήσει και να ξεκουραστεί, μετά συζητήστε μαζί για το τι έφταιξε.
  • Θυμηθείτε ότι ο βαθμός από μόνος του δεν λέει τίποτα. Αποφορτίστε το παιδί σας τονίζοντάς του ότι σε περίπτωση αποτυχίας δεν χάθηκε ο κόσμος. Υπήρξαν μάλιστα χρονιές που τα θέματα που τέθηκαν ήταν ιδιαίτερα δύσκολα , οπότε μαθητές που συγκέντρωσαν λιγότερα μόρια από αυτά που στόχευαν πέρασαν τελικά στη σχολή που επιθυμούσαν γιατί έπεσαν αντίστοιχα πολύ και οι βάσεις εισαγωγής.

Ελπίζω όλα τα παραπάνω να σας φανούν χρήσιμα και σας εύχομαι μαθητές και γονείς να γευθείτε τη χαρά της επιτυχίας!

Ο Άρης Πολίτης είναι διευθυντής του Φροντιστηρίου Μέσης Εκπαίδευσης Άριστον