«Σφάζοντας» το μυαλό και τη λογική μας: Ο «ωμός» Τσιρώνης, η ξεπεσμένη ΕΡΤ και ο… e-Ραβίνος

Τροφή για σκέψη επάνω στα «απόνερα» της υπόθεσης «σφαγές Κόσερ στην Καβάλα»


 

Του Ιωάννη Κ. Τσίγκα

 


Πάει μια βδομάδα τώρα που μέσα από το KAVALA POST αναδείχθηκε στο πανελλήνιο ένα θέμα που θα μπορούσε να είχε περάσει στα «ψιλά» ή και να μην ακουστεί καθόλου. Το ρεπορτάζ μας της Παρασκευής 17 Μαρτίου 2017 (διαβάστε το εδώ) σχετικά με τις κατά Κόσερ -χωρίς αναισθητοποίηση- σφαγές ζώων που επρόκειτο να γίνουν στην Καβάλα κόντρα στην κείμενη Νομοθεσία ήταν η «σπίθα» που «άναψε» τις αντιδράσεις και που τελικά σταμάτησε τη διαδικασία (διαβάστε σχετικά εδώ).

Το θέμα ήταν «ευαίσθητο» και μας δυσκόλεψε πολύ, είναι η αλήθεια. Όχι τόσο για το αν θα το «βγάζαμε» ή όχι (αυτό ήταν δεδομένο από τη στιγμή που τα πρώτα στοιχεία ήρθαν στα χέρια μας) όσο για τους κινδύνους της παρερμηνείας ή/και της «οικειοποίησής» του από άτομα ή συλλογικότητες με σκοπό να εξυπηρετήσουν τις δικές τους, «αλλότριες» ατζέντες. Ξεκάθαρα, από τους κάθε λογής «εβραιοφάγους», «πατριώτες» και φασίστες/ναζί, δεδηλωμένους και μη.

Ωστόσο, η ερμηνεία ή, στην προκειμένη, η παρερμηνεία μιας είδησης με τίποτε δεν μπορεί να αποτελεί το μέτρο για την άσκηση της δημοσιογραφίας. Σε αντίθετη περίπτωση, η αυτολογοκρισία καραδοκεί στη γωνία όπως και ο ευνουχισμός της ελευθερίας στην άποψη. Και τα δυο «γεννούν» σιωπή και συγκάλυψη που, στις περισσότερες περιπτώσεις ενέχουν και το στοιχείο της συνενοχής. Για την ανοχή, ούτε λόγος…

Το θέμα με τις σφαγές Κόσερ στη χώρα μας δεν ήταν και δεν είναι οι θρησκευτικές ελευθερίες. Δεν ήταν καν ο σεβασμός στην ευζωία των ζώων, με την απλή έννοια της ευαισθησίας ή της κινηματικής φιλοζωίας. Η εύλογη αντίδραση αφορούσε στον σεβασμό των αξιών μιας συντεταγμένης κοινωνίας έτσι όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί ανά τα χρόνια ή/και τους αιώνες αλλά και η τήρηση των Νόμων που (θα έπρεπε να) ισχύουν για όλους. Και ήταν ο Νόμος (εν προκειμένω, η Εισαγγελέας Καβάλας) που έδωσε και την τελική «λύση». Μέχρι… νεωτέρας τουλάχιστον.

Όλη αυτήν την εβδομάδα που το θέμα «έτρεχε», είδαμε και διαβάσαμε πολλά και διάφορα. Κάποια από αυτά εγείρουν ιδιαίτερα ενδιαφέροντα προς συζήτηση θέματα, με τις σφαγές Κόσερ να είναι απλά η αφορμή και όχι η αιτία του προβληματισμού. Αρχής γενομένης, από τη μοναδική δημόσια παρέμβαση του αρμόδιου υπουργού για το θέμα.

Ο Τσιρώνης και η νομιμοποίηση των… ειωθότων!

Ο αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Γιάννης Τσιρώνης, λίγες ώρες αφότου «επιστράτευσε» (διά του Γενικού Γραμματέα του) τις Κτηνιατρικές Αρχές της Καβάλας να επιτρέψουν τις σφαγές Κόσερ παρά τις έγγραφες ενστάσεις τους (διαβάστε αναλυτικά εδώ), βγήκε στην Κρατική Τηλεόραση να δικαιολογηθεί, με το ισχυρότερο επιχείρημά του να είναι το «ε, αυτά γίνονται»! Γίνονται, είπε ο Οικολόγος υπουργός, λατρευτικές σφαγές, χρόνια τώρα, στα χωριά. Οπότε, γιατί να μην τις… νομιμοποιήσουμε;

Είναι δυνατόν να λέγονται τέτοια πράγματα από επίσημα κυβερνητικά χείλη; Από πότε τα (παράνομα) ειωθότα ενέχουν θέση… νομιμότητας; Ναι, στα χωριά μπορεί και να σφάζουν ζώα εκτός αδειοδοτημένων σφαγείων και δίχως την παρουσία των Κτηνιατρικών Αρχών. Ναι, καθημερινά οδηγοί παραβιάζουν τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Ναι, χιλιάδες επαγγελματίες φοροδιαφεύγουν συστηματικά. Ναι, κάποιοι πολιτικοί χρηματίζονται, διαπλέκονται, πολιτεύονται κόντρα στον ρόλο που τους έχουν εμπιστευθεί οι πολίτες, κατά του δημόσιου συμφέροντος και υπέρ της τσέπης τους. Ναι, όλα αυτά «γίνονται»! Γίνονται επειδή ο Κρατικός Μηχανισμός αδυνατεί να καταστείλει την κάθε παρανομία εν τη γενέσει της. Σημαίνει αυτό άραγε ότι τα… ειωθότα θα πρέπει και να… νομιμοποιηθούν;

Σε μία χώρα και μία δημοκρατία με ισχυρά αντανακλαστικά, οι απαράδεκτες δηλώσεις Τσιρώνη θα έπρεπε ήδη να έχουν απομονωθεί. Αλλά τι συζητάμε, εδώ δεν επισημάνθηκαν καν (!) από τους «οικοδεσπότες» της εκπομπής. Και περνάμε και σε αυτούς τώρα…

Αυτή είναι η ΕΡΤ για την οποία έγινε αγώνας να ξανα-ανοίξει;

Έχοντας κανείς μία επιδερμική και μόνο γνώση του προς συζήτηση θέματος και παρακολουθώντας το επίμαχο απόσπασμα της εκπομπής της ΕΡΤ, μόνο θλίψη μπορεί να νιώσει για την κατάντια της δημοσιογραφίας στην Κρατική Τηλεόραση. Οι δύο παντελώς (μα παντελώς, όμως) άσχετοι με το θέμα «δημοσιογράφοι» δίνουν… ρέστα υποτέλειας στον υπουργό (τους;) με το «ναι σε όλα» να είναι η μόνιμη επωδός σε ό,τι κι αν πει.

Ο επί της ουσίας μονόλογος Τσιρώνη θα διακοπεί μόνο για… «πασούλες» από τις δύο ομιλούντες κεφαλές και οι απέλπιδες προσπάθειες της κ. Ηλιοπούλου να παρέμβει με επιχειρήματα στη συζήτηση, θα «κοπούν» μονομιάς. Σαν ομφάλιος λώρος.

Δυστυχώς, δεν ήταν αυτή η πρώτη φορά που δημοσιογράφοι της ΕΡΤ εμφανίζονται ως βασιλικότεροι του βασιλέως έχοντας απέναντί τους κυβερνητικά στελέχη. Τα παραδείγματα της πρόσφατης ιστορίας της Κρατικής Τηλεόρασης είναι ουκ ολίγα. Αν δε, προσθέσει σε αυτά κανείς και τις «περίεργες» αποφάσεις της Διοίκησής της για πλήρη «κάλυψη» της πολιτικής «δράσης» της Χρυσής Αυγής, είναι πραγματικά να αναρωτιέσαι εάν για αυτήν την ΕΡΤ διαδήλωναν κατά χιλιάδες οι πολίτες όταν έπεσε το «μαύρο» επί κυβέρνησης Σαμαρά… Αυτό είναι το… «μοντέλο BBC» που κάποιοι υπόσχονταν ότι θα εφαρμόσουν;

Αλλά τα «απόνερα» της «υπόθεσης Κόσερ» δεν σταματούν εδώ… Πάμε σε ένα άλλο βίντεο:

Η παρερμηνεία και η οικειοποίηση… αλλιώς

Οι αντιδράσεις ενάντια στις κατά Κόσερ σφαγές στην Καβάλα δεν «υιοθετήθηκε» μόνον από όσους πιστεύουν ότι οι Νεοταξίτες Εβραιοσιωνιστές ομού μετά της Λέσχης Μπίλντεμπεργκ κυβερνούν τούτο τον τόπο (αλλά και τον κόσμο ολόκληρο), αλλά εσχάτως και από την «άλλη» πλευρά. Εν προκειμένω, ο Ραβίνος Μορντεχάι Φριζής «ξαναχτύπησε» διαδικτυακά, «ανεβάζοντας» στο ιδιαίτερα δραστήριο «κανάλι» του στο YouTube το παραπάνω βίντεο, χαρακτηρίζοντας ως «Αντισημίτες» όλους όσους εναντιώθηκαν στις σφαγές ζώων χωρίς αναισθητοποίηση.

Ο, ακραίος ούτως ή άλλως, e-Ραβίνος φαίνεται να «προσπερνάει» με μεγάλη ευκολία το γεγονός ότι πολλοί από αυτούς που σήμερα είπαν «ΟΧΙ» στις σφαγές Κόσερ, ενάμιση χρόνο πριν είχαν πει «ΟΧΙ» στον Αντισημιτισμό που (σχεδόν επίσημα) είχε εκφραστεί από μέρος της διοίκησης του δήμου Καβάλας (και όχι μόνον) με αφορμή την τοποθέτηση στην πόλη του μνημείου για το Ολοκαύτωμα.

«Το θέμα δεν είναι οι σφαγές», λέει ο κ. Φριζής, «αλλά η επίθεση κατά του Ιουδαϊσμού και του εβραϊκού λαού», και μ’ αυτόν τον άκρατα ισοπεδωτικό και απλουστευτικό λόγο θα γίνει «ένα» με όσους επιχείρησαν να ανάγουν τη σφαγή 200 (!) αιγοπροβάτων στην Καβάλα με μια «προσπάθεια επιβολής των εβραϊκών τρόπων ανά τον… κόσμο»! Πιάσ’ το αβγό και κούρευ’ το, δηλαδή…


Τα παραπάνω (αλλά και άλλα, πολλά) δεικνύουν με εύγλωττο τρόπο την πολύπλοκη σημειολογία που καθορίζει τον τρόπο με τον οποίο σκέφτεται η κοινωνία μας. Δεχόμενη χιλιάδες ερεθίσματα σκέψης, πληροφόρησης και -κυρίως- παραπληροφόρησης, η Κοινή Γνώμη (που πλέον, με την επικράτηση των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης τείνει να γίνει και Κοινή… Άποψη) εν πολλοίς αδυνατεί να «φιλτράρει» την είδηση, να σκεφτεί νηφάλια και να τοποθετηθεί ανάλογα.

Από την άλλη, η εξουσία εκμεταλλεύεται τη στρέβλωση αυτή, είτε για να απαξιώσει την όποια αλήθεια που μπορεί να εκπορεύεται από τα ΜΜΕ είτε για να καταστήσει εαυτόν ως τον «μοναδικό φορέα αλήθειας», πασάροντας «αμάσητα» τα όσα θέλει.

Εμείς, όσο μπορούμε, ας μην επιτρέψουμε να «σφάζεται» το μυαλό και η λογική μας. Ίσως είναι και ένας από τους λίγους τρόπους αντίστασης που μας έμεινε. Αν όχι ο μοναδικός.