Κάτι δεν πάει καλά στο λιμάνι της Καβάλας…

Θα αρκούμαστε μια ζωή να τρώμε τις σάρκες μας από το να μεγαλώσουμε την οικονομική πίτα του τόπου που ζούμε;


 

Του Χάρη Ιορδανίδη

 


Δεν είναι ακόμη ορατή στην πόλη, όμως στο λιμάνι της Καβάλας κάτι δεν πάει καλά, υπάρχει ένταση. Η ατμομηχανή της οικονομίας της πόλης και του νομού δεν καταφέρνει να μας τραβήξει μπροστά και οι διοικούντες αναζητούν άλλους τρόπους να διορθώσουν τον ισολογισμό της ανώνυμης εταιρίας αντί να βασιστούν στην εμπορευματική κίνηση. Εργάζονται εν τέλη για να σώσουν τις καρέκλες τους ή να εξυπηρετήσουν το γενικότερο συμφέρον της τοπικής κοινωνίας;

Η Καβάλα διαθέτει ένα οργανωμένο σύστημα από τέσσερα λιμάνια με καλό εξοπλισμό που ικανοποιούν τις διεθνείς προδιαγραφές, όμως η διοίκηση της Οργανισμός Λιμένα Καβάλας Α.Ε. ανέχεται να χάνονται έσοδα τόσο από την κρατική εταιρία όσο και από την τοπική οικονομία.

Μεγάλη απώλεια εσόδων προκαλεί ο αθέμιτος ανταγωνισμός από το λιμάνι του Σταυρού της Χαλκιδικής, όπου με μια μόνο προβλήτα μέσα στην θάλασσα καταφέρνει να παίρνει φορτία. Χωρίς φορέα διαχείρισης, χωρίς κανείς να πληρώνει σε κανένα τίποτε, χωρίς πλοηγό, χωρίς υποδομή διαχείρισης απορριμμάτων, καταφέρνει να παίρνει φορτία από την περιοχή της Καβάλας, αλλά και της Θεσσαλονίκης. Ο λόγος απλός: η ανυπαρξία φορέα διαχείρισης κάνεις τις φορτώσεις υπόθεση κουμπάρων και συμπεθέρων, όπως διαβάζουμε σε καταγγελίες κατοίκων του Σταυρού.

Για παράδειγμα, ένα εμπορικό πλοίο 3.000 τόνων για να προσεγγίσει στο λιμάνι της Καβάλας πληρώνει περί τις 4.000 ευρώ, πλέον 3,5 ευρώ τον τόνο για την φόρτωση χύμα φορτίου. Στον Σταυρό πληρώνει τα μισά και για την φόρτωση 2,5 ευρώ τον τόνο, αφού δεν υπάρχει λιμενικό ταμείο για να εισπράξει δικαιώματα φόρτωσης. Το γεγονός κατήγγειλε στις 21/4/2017 ο πρόεδρος του σωματείου λιμενεργατών Καβάλας Νίκος Παρδαλίδης στον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή κατά την επίσκεψή του στην Καβάλα. Ο υπουργός είπε τότε ότι αυτή είναι υπόθεση για τον Εισαγγελέα, πέρασε αρκετός καιρός αλλά δεν έγινε τίποτε.

Ή μάλλον έγινε… έκλεισαν τη δορυφορική σύνδεση για να μην μπορεί κάποιος να δει τα πάνε έλα των πλοίων στο λιμάνι εκείνο. Κι αν οι υπολογισμοί είναι σωστοί και στον Σταυρό πιάνουν 30 με 40 πλοία το χρόνο, τα λεφτά που χάνονται είναι πολλά, πολλές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ, αλλά για την αιμορραγία αυτή δεν ακούμε τίποτε από τους διοικούντες που βαυκαλίζονται με τους κατάπλους κρουαζιερόπλοιων. Αλλά και στον τομέα αυτό η επίδοση της Καβάλας δεν είναι καθόλου καλή: από τα 17 πλοία πέρσι, πέσαμε στα 7 φέτος, ενώ η Λήμνος με μισό λιμάνι είχε… 40!

Η πολιτική τιμών που ακολουθεί η διοίκηση της Ο.Λ.Κ. Α.Ε κάνει μάλλον το λιμάνι μας απωθητικό. Ένα πλοίο που πληρώνει στη Θεσσαλονίκη 250 ευρώ, για να παραδώσει απόβλητα στην Καβάλα πληρώνει 800 ευρώ! Στα κρουαζιερόπλοια η τιμολόγηση είναι ακόμη χειρότερη. Εκεί η διοίκηση δέχθηκε να πληρώνονται τα απόβλητα με το κεφάλι, ακόμη κι αν οι δεξαμενές του πλοίου είναι άδειες! Έτσι όμως τα καράβια τα διώχνεις και απολαμβάνεις ένα λιμάνι μισοάδειο, περιμένοντας να ζήσεις από τους σωλήνες του ΤΑΡ ή νοικιάζοντας χώρους που δεν σου ανήκουν, όπως συνέβη με την «Πράξη παραχώρησης ιδιαίτερου δικαιώματος χρήσης» στο Αστικό ΚΤΕΛ Καβάλας. Για την υπόθεση αυτή δεν μπορώ να αναφέρω περισσότερα μιας και διερευνάται ήδη από τη Δικαιοσύνη όπως και η υπόθεση με την ενοικίαση του χώρου στάθμευσης του λιμανιού.

Ας έρθουμε όμως λιγάκι πιο κοντά, στο λιμάνι της Λιπασματοβιομηχανίας, του οποίου η παραχώρηση έχει λήξει και πλέον θα έπρεπε να έχει περιέλθει στο Δημόσιο. Όμως ούτε η διοίκηση της Ο.Λ.Κ. Α.Ε., ούτε τα Δημόσια Κτήματα έχουν κάνει κάτι προς αυτή την κατεύθυνση, αν και αρχές Μαΐου ήρθε η απάντηση από το αρμόδιο υπουργείο που γράφει «κατά τον παρόντα χρόνο δεν υφίσταται νόμιμη και σε ισχύ παραχώρηση του εν λόγω λιμανιού (της ΒΦΛ) προς κάποια συγκεκριμένη εταιρία».

Πώς λοιπόν χρησιμοποιεί το λιμάνι ένας ιδιώτης κατά το δοκούν, πού πληρώνει, αν πληρώνει αυτά που αναλογούν στη χρήση του, ποιούς κανόνες ασφαλείας εφαρμόζει, ποιοι και με ποιες προϋποθέσεις εργάζονται στο λιμάνι; Και τελικά, πόσα χρήματα χάνει η Ο.Λ.Κ. Α.Ε. και η οικονομία της Καβάλας από τις απώλειες που υπάρχουν  δεξιά κι αριστερά;

Αρκεί ένας ισοσκελισμένος ισολογισμός όταν τα έσοδα θα μπορούσαν να είναι πολλαπλάσια; Θα αρκούμαστε μια ζωή να τρώμε τις σάρκες μας από το να μεγαλώσουμε την οικονομική πίτα του τόπου που ζούμε; Η απώλεια χρημάτων είναι το ένα σκέλος, το άλλο σκέλος που μπορεί για κάποιους να είναι και πιο σημαντικό είναι ότι με τέτοιους τρόπους διοίκησης η Καβάλα χάνει το κύρος της, την αίγλη που μας κληροδότησαν οι πρόγονοί μας.

Κλείνω με ένα τελευταίο δείγμα για το πώς εννοούν τη διοίκηση κάποιοι στην Καβάλα… Ακούω ότι η Ο.Λ.Κ. Α.Ε. χορήγησε 15.000 ευρώ για την συμμετοχή της στην αεροπορική επίδειξη που γίνεται –και καλώς– κάθε χρόνο στην Καβάλα. Όμως την ίδια ώρα τα δύο ανυψωτικά μηχανήματα που έχει στο εμπορικό λιμάνι το ένα είναι χαλασμένο και το άλλο υπολειτουργεί. Αν περίσσευαν αυτά τα χρήματα πού έπρεπε να διατεθούν, για την επισκευή ή για τη φιέστα; Το κακό είναι ότι οι απαντήσεις αργούν όμως τα πλοία που θα φορτώσουν όγκους μάρμαρου έρχονται και τα μηχανήματα χρειάζονται!