Περιφέρεια ΑΜ-Θ: Το αναπτυξιακό πλάνο της διοίκησης Μέτιου. Ποιοι οι στόχοι, ποιες οι προτεραιότητες

Χαρακτήρα... αυτοκριτικής, ρεαλισμού, αλλά και φιλοδοξιών είχε η 3η συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανατολική Μακεδονία και Θράκη 2014-2020» η οποία πραγματοποιήθηκε στην Καβάλα

Έκθεση φωτογραφίας στην οποία παρουσιάστηκαν έργα της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης που χρηματοδοτήθηκαν από τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά Ταμεία, στο πλαίσιο της 3ης συνεδρίασης της Επιτροπής Παρακολούθησης του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανατολική Μακεδονία και Θράκη 2014-2020» πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 7 Νοεμβρίου 2017, υπό την προεδρεία του Περιφερειάρχη ΑΜ-Θ Χρήστου Μέτιου.

Στη συνεδρίαση συζητήθηκαν θέματα που έχουν σχέση με την υλοποίηση του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανατολική Μακεδονία και Θράκη 2014-2020», παρουσία εκπροσώπων της Αρχής διαχείρισης του ΕΣΠΑ, των δήμων, της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας, της ΚΕΔΕ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η τοποθέτηση του Περιφερειάρχη

Ο κ. Μέτιος στην εισαγωγή του τόνισε μεταξύ άλλων ότι «ο κάθε τόπος έχει την ιδιαίτερη ταυτότητά του, μια ταυτότητα που διαμορφώνεται από την ιστορία και τη γεωγραφία» και παρουσίασε τις ενότητες και τα έργα που αφορούν την κάθε Περιφερειακή Ενότητα.

Αναλυτικά ο κ. Μέτιος τόνισε: «Η ιστορία του δικού μας τόπου, της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης είναι μακρά, ξεκινάει από την αρχαιότητα και διαπερνώντας ολόκληρη τη βυζαντινή και οθωμανική περίοδο, καταλήγει να ταυτίζεται με τον σύγχρονο Ελληνισμό.

»Η γεωγραφική θέση της Περιφέρειάς μας από την άλλη, ευνοούσε πάντοτε την επικοινωνία των ανθρώπων, των ιδεών και των αγαθών και ήταν αυτή που διαμόρφωσε, σε μεγάλο βαθμό, τον ιστορικό χαρακτήρα του τόπου μας ως περάσματος, ως σταθμού και ως σημείου διασταυρώσεως πάνω σε σημαντικούς χερσαίους και θαλάσσιους εμπορικούς δρόμους. Σήμερα, οι κάτοικοι αυτού του τόπου έχουμε το προνόμιο αλλά και την ευθύνη αυτής της σπουδαίας κληρονομιάς.

»Ωστόσο, δεν ήμασταν πάντοτε σταυροδρόμι και γέφυρα. Κατά τη διάρκεια της ιστορίας μας υπήρξαν περίοδοι που η γεωγραφική μας θέση στάθηκε αιτία απομόνωσης και εσωστρέφειας. Μεταπολεμικά για παράδειγμα, όταν η περιοχή μας ήταν απομακρυσμένη από τα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας μας και συνόρευε με κράτη με τα οποία οι σχέσεις μας ήταν τεταμένες, έχασε τον ρόλο της ως περάσματος και μετατράπηκε σε σύνορο, σε όριο, σε ανάχωμα.

»Σήμερα βέβαια, μετά από δεκαετίες απομόνωσης, οι συνθήκες έχουν αλλάξει: η υλοποίηση σημαντικών έργων υποδομής στον τομέα των μεταφορών και των συγκοινωνιών, όπως η Εγνατία Οδός και οι κάθετοι άξονές της, η ένταξη της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η αναβάθμιση των διμερών μας σχέσεων με την Τουρκία και η κατασκευή νέων δικτύων μεταφοράς ενέργειας προς την Ευρώπη και τα Βαλκάνια, όπως ο αγωγός φυσικού αερίου ΤΑΡ, καθώς και τα δίκτυα που σχεδιάζονται να υλοποιηθούν στο μέλλον, άλλαξαν τα γεωπολιτικά δεδομένα και έδωσαν στην περιοχή μας το ρόλο της πύλης εισόδου προς τη βαλκανική και ευρωπαϊκή ενδοχώρα.

»Η περιοχή μας ξεκίνησε σταδιακά να εγκαταλείπει τα στενά όρια της εσωστρέφειάς της και άρχισε να ανακαλύπτει ξανά το ρόλο που η ιστορία και η γεωγραφία της είχαν αναθέσει από την αρχαιότητα.

»Ωστόσο, οι θετικές αυτές αλλαγές συνέπεσαν με μία αρνητική συγκυρία: την οικονομική κρίση. Η κρίση μάς έκανε να συνειδητοποιήσουμε πως το αναπτυξιακό μοντέλο που εφαρμόστηκε για χρόνια στην περιοχή μας δεν είχε στέρεες βάσεις. Έγιναν βέβαια βήματα προς την κατεύθυνση της ανάπτυξης, απορροφήθηκαν σημαντικοί πόροι, δεν υπήρξε ποτέ όμως ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για πραγματική ανάπτυξη.

»Και για να γίνω πιο συγκεκριμένος, θα σας δώσω ένα παράδειγμα. Τα προηγούμενα χρόνια κατασκευάστηκαν δεκάδες κτιριακά συγκροτήματα για να καλύψουν πρόσκαιρες ανάγκες, χωρίς να υπάρχει σχέδιο για την μακροπρόθεσμη χρήση τους. Με αυτόν τον τρόπο, απορροφήθηκαν πόροι, η κατασκευή των κτιρίων αυτών αύξησε πρόσκαιρα τους δείκτες ανάπτυξης στην περιοχή μας, σήμερα όμως τα κτίρια αυτά μένουν αχρησιμοποίητα και σε λίγο καιρό θα χρειάζονται αρκετά χρήματα για τη συντήρησή τους.

»Σήμερα λοιπόν, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Eurostat που αφορούν στο κατά κεφαλήν ακαθάριστο εγχώριο προϊόν των περιφερειών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης βρίσκεται στο 47,64% του ευρωπαϊκού μέσου όρου, κατέχει δηλαδή την τελευταία θέση ανάμεσα στις Περιφέρειες της χώρας και μια από τις τελευταίες στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

»Και για αυτό υπάρχουν ευθύνες. Ευθύνες που βαραίνουν πρωτίστως τις κυβερνήσεις των τελευταίων δεκαετιών, καθώς σε ζητήματα ανάπτυξης τον πρώτο λόγο έχει η κεντρική κυβέρνηση, τόσο με το νομοθετικό και φορολογικό πλαίσιο που διαμορφώνει όσο και με τα έργα υποδομής που υλοποιεί. Ταυτόχρονα όμως, ευθύνη έχουμε και οι τοπικές αρχές: η Περιφέρεια, οι Δήμοι και οι φορείς για τα έργα που επιλέγουμε να γίνουν.

»Στη δύσκολη οικονομική συγκυρία που ζούμε, όπου πλέον κρατικά χρήματα για επενδύσεις δεν υπάρχουν και απέχουμε ακόμα πολύ από την ουσιαστική επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας και της πραγματικής ανάπτυξης, οφείλουμε εμείς οι ίδιοι, σε τοπικό επίπεδο, μεθοδικά και στοχευμένα να επιλέγουμε τις δράσεις και τα έργα εκείνα που θα συμβάλουν αποτελεσματικά στην ανάπτυξη της Περιφέρειάς μας.

»Οφείλουμε να αξιοποιήσουμε πιο αποτελεσματικά τους πόρους που διαχειριζόμαστε, να δημιουργήσουμε ευνοϊκές προϋποθέσεις για την προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων, να αναζητήσουμε ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα και, το κυριότερο, να επενδύσουμε στους τομείς εκείνους που συνθέτουν το πραγματικό πλεονέκτημα της περιοχής μας.

»Γιατί θέλουμε την Περιφέρειά μας εμπορικό, ενεργειακό και μεταφορικό πέρασμα, αλλά τη θέλουμε ταυτόχρονα και προορισμό».

Το Σχέδιο της Διοίκησης Μέτιου για το παρόν και το μέλλον της Περιφέρειας

«Το Σχέδιο της διοίκησής μας για το παρόν και το μέλλον της Περιφέρειάς μας στοχεύει σε μια ανοιχτή και δυναμική Περιφέρεια η οποία έχει συγκεκριμένους στόχους, θέτει προτεραιότητες στον αναπτυξιακό της σχεδιασμό, επιδιώκει τη συμμετοχή και τη συνεργασία όλων και βασίζεται στην υπευθυνότητα.

»Ένα Σχέδιο, που βασίστηκε στο έργο του αείμνηστου Περιφερειάρχη μας Γιώργου Παυλίδη-έργο το οποίο τιμούμε, αναγνωρίζουμε και συνεχίζουμε-, ταυτόχρονα όμως, ένα Σχέδιο που έχουμε εμπλουτίσει με νέες ιδέες και δράσεις και που παραμένει ανοικτό σε νέες προτάσεις που σίγουρα θα υπάρξουν και θα είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας μας.

»Περιλαμβάνει συνολικά 18 θεματικές ενότητες, καθεμιά από τις οποίες αντιστοιχεί σε ένα πεδίο ευθύνης της Περιφέρειας και μπορεί να έχει επιμέρους τομείς. Όλες οι θεματικές ενότητες και οι επιμέρους τομείς τους, εξειδικεύονται σε 159 μεγαλύτερες και μικρότερες δράσεις με συγκεκριμένο προϋπολογισμό, οι οποίες και αποτελούν το Σχέδιο.

»Το Σχέδιο, το οποίο θα αποσταλεί σε όλους σας ηλεκτρονικά, διαμορφώθηκε μετά από συσκέψεις, διαβουλεύσεις, επισκέψεις και συναντήσεις με όλους τους τοπικούς φορείς κατά τη διάρκεια του τελευταίου έτους.

Υπάρχουν βέβαια πολλά αιτήματα για έργα. Και τα περισσότερα από αυτά είναι λογικά. Δε θέλησα όμως να τα συμπεριλάβω όλα και να δώσω υποσχέσεις. Γνωρίζω ότι κάτι τέτοιο μπορεί να ικανοποιούσε πολλούς πρόσκαιρα, δε θα ήταν όμως υπεύθυνο εκ μέρους μου.

Στο Σχέδιο λοιπόν δε θα βρείτε προθέσεις. Αντίθετα, ό,τι περιλαμβάνεται έχει ήδη δρομολογηθεί, τουλάχιστον το πρώτο βήμα, και το τονίζω αυτό. Φυσικά, προθέσεις για άλλα έργα και δράσεις υπάρχουν. Αυτά όμως θα ανακοινωθούν όταν θα έχουμε κάνει τουλάχιστον το πρώτο βήμα για την πραγματοποίησή τους.

»Σε ένα χρόνο περίπου από τώρα θα παρουσιάσω την εξέλιξη του Σχεδίου

  • πρώτον, για να ανακοινώσω τα νέα έργα και δράσεις που θα θελήσουμε να συμπεριλάβουμε στο Σχέδιο
  • δεύτερον, για να ενημερώσω για την πρόοδο υλοποίησής του και
  • τρίτον, για να εξηγήσω τους λόγους για τους οποίους θα υπάρχουν καθυστερήσεις σε έργα.

»Έτσι αντιλαμβάνομαι την έννοια της υπευθυνότητας απέναντι στους πολίτες. Γιατί οι πολίτες, που είναι και οι τελικοί κριτές, πρέπει να γνωρίζουν την αλήθεια».