Από το ιερό Τέμενος της Μέκκας και της Μεδίνας μέχρι το κτήριο της Όπερας της Σαγκάης κι από το διεθνές αεροδρόμιο της Βαρκελώνης μέχρι το «στρατηγείο» της Γαλλικής Τηλεόρασης στο Παρίσι και τους διάσημους πύργους “Reflection Towers” στη Σιγκαπούρη, το ελληνικό μάρμαρο, κυρίως από τα κοιτάσματα της Βόρειας Ελλάδας, έχει διαχρονικά κερδίσει τη θέση του σε οικοδομήματα-«σύμβολα» ανά την υφήλιο: στη Μέκκα έχουν χρησιμοποιηθεί μεγάλες ποσότητες λευκού μαρμάρου Θάσου, στην Όπερα της Σαγκάης και στο αεροδρόμιο της Βαρκελώνης το ίδιο υλικό, στο κτήριο της Γαλλικής Τηλεόρασης, το εξαιρετικής ποιότητας μάρμαρο Βώλακα και στους πύργους που δεσπόζουν στον ορίζοντα της Σιγκαπούρης το “Ariston” Δράμας.
«Η χρήση του σε εσωτερικούς χώρους ή ακόμη και σε εξωτερικές επενδύσεις κτιρίων προσδίδει ένα υψηλής αισθητικής αποτέλεσμα»
Τα παραπάνω δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Μαρμάρου Μακεδονίας-Θράκης (ΣΕΜΜΘ), Κωνσταντίνα Λαζή, η πρώτη γυναίκα επικεφαλής του ιδρυθέντος το 1972 στην Καβάλα φορέα. Κατά την κ. Λαζή, η οποία είναι διευθύνουσα σύμβουλος και διευθύντρια εξαγωγών της οικογενειακής καθετοποιημένης βιομηχανίας «Μάρμαρα Θάσου ΑΕ», το ελληνικό μάρμαρο αποτελεί πλέον μια από τις πιο συχνές επιλογές των σημαντικότερων αρχιτεκτονικών γραφείων και κατασκευαστικών εταιρειών, που καθορίζουν τις τάσεις στο design σε παγκόσμια κλίμακα. «Και αυτό γιατί υπερέχει σε ποιότητα, η γκάμα είτε των λευκών είτε των χρωματιστών είναι μεγάλη και η χρήση του σε εσωτερικούς χώρους ή ακόμη και σε εξωτερικές επενδύσεις κτιρίων προσδίδει ένα υψηλής αισθητικής αποτέλεσμα», επισημαίνει.
Η κ. Λαζή μίλησε στον ALPHA Radio 88,6, εξηγώντας την εικόνα που διαμορφώνεται παγκοσμίως στην αγορά μαρμάρου και την προτίμηση των ξένων στα βορειοελλαδίτικα μάρμαρα.
«Υπάρχει ένας ωκεανός από πελάτες παγκοσμίως γιατί το ελληνικό μάρμαρο φτάνει κυριολεκτικά παντού»
Για τον πρωταγωνιστικό ρόλο που έχει τα τελευταία χρόνια ο τομέας των μαρμάρων είπε: «Και το 2018 πιστεύω πως στα νούμερα θα είμαστε κοντά, ίσως και παραπάνω από το 2017. Για το 2019 αισιοδοξούμε ότι θα κινηθούμε όλες οι επιχειρήσεις του κλάδου περίπου στον ίδιο ρυθμό εξαγωγών. Βέβαια δεν μπορούμε να παραβλέπουμε μία πρόσφατη έκθεση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου η οποία δείχνει ότι θα υπάρξει μία ύφεση και στην Κίνα και στις ΗΠΑ η οποία μας προβληματίζει, αλλά η εκτίμηση είναι αισιόδοξη, γιατί το βλέμμα των επιχειρήσεων είναι και σε άλλες αγορές. Ξέρετε, συνηθίζουμε να λέμε ότι υπάρχει ένας ωκεανός από πελάτες παγκοσμίως, γιατί το ελληνικό μάρμαρο φτάνει -και το φτάνουμε- κυριολεκτικά παντού».
Το 2017 εξήχθησαν ελληνικά μάρμαρα αξίας περίπου 410 εκ. ευρώ
‘Όπως παρατηρούν η κ. Λαζή και ο αντιπρόεδρος του ΣΕΜΜΘ, Παναγιώτης Ηλιόπουλος, γενικός διευθυντής της ΜΑΡΜΥΚ Ηλιόπουλος ΑΕ, το 2018 ήταν μια χρονιά κατά την οποία εκτιμάται ότι το ελληνικό μάρμαρο ισχυροποίησε περαιτέρω την παρουσία του στη διεθνή αγορά με σημαντικές εξαγωγικές επιδόσεις (το 2017 εξήχθησαν ελληνικά μάρμαρα αξίας περίπου 410 εκ. ευρώ), ενώ το 2019 εκτιμάται ότι η ζήτηση ελληνικών μαρμάρων θα κρατηθεί στα ίδια επίπεδα με την παρελθούσα χρήση.
Προσθέτουν παράλληλα ότι τα αποθέματα των υφιστάμενων ελληνικών λατομείων μαρμάρου, μαζί με αυτά που έχουν ερευνηθεί κι εκείνα που βρίσκονται σε διαδικασία αδειοδότησης, μπορούν υπό προϋποθέσεις να οριστούν και ως ανεξάντλητα, εξασφαλίζοντας επάρκεια πολύ μεγαλύτερη των 100 ή και 200 ετών. «Η Κίνα παραμένει στην πρώτη θέσω των χωρών όπου εξάγουμε και πρόκειται για μία τεράστια αγορά. Υπάρχουν και οι ΗΠΑ αλλά σε διαφορετικά κομμάτια, δηλαδή η Κίνα απορροφά πολύ μεγάλο όγκο σε πρώτες ύλες σε αντίθεση με τις Ηνωμένες Πολιτείες που όλα τα project, όλα τα έργα ή και η λιανική πώληση εκεί, αφορά κατεργασμένα μάρμαρα. Άρα, στην περίπτωση των Ηνωμένων Πολιτειών δουλεύουν πάρα πολύ τα εργοστάσια που έχουμε εδώ, ενώ στην Κίνα είναι συνδυαστικό, δηλαδή και πρώτη ύλη και επεξεργασμένο μάρμαρο.
Οι νέες αγορές στην Αφρική
Σχετικά με το ποιες είναι οι νέες αγορές που ανοίγονται για τον κλάδο, υποστήριξε: «Είναι αλήθεια ότι και το Ιράκ αλλά και χώρες στην υποσαχάριας Αφρικής, αλλά και άλλες χώρες της Αφρικής, όπως είναι και η Λιβύη, η Τυνησία και το Μαρόκο, είναι αγορές που το 2019 συνάδελφοι θα κινηθούν προς τα εκεί. Χώρες που πέρασαν πρόσφατα πόλεμο, αλλά και σε αυτές που έχει λήξει και υπάρχει ειρήνη, είναι χώρες που διανύουν φάση ανοικοδόμησης και βέβαια η Αφρική γενικά. Όπως δείχνει και η μελέτη του IMF, θα κινηθούν με αναπτυξιακούς ρυθμούς, χώρες όπως είναι η Αγκόλα, η Νιγηρία και το Κονγκό και από εκεί περιμένουμε κατασκευαστική ανάπτυξη».
Το πρόβλημα με τη μείωση των αδειοδοτήσεων
Αναφερόμενη στα πλεονεκτήματα του μαρμάρου Θάσου που το κάνουν τόσο περιζήτητο υπογράμμισε ότι «το μάρμαρο της Θάσου που για ‘μένα προσωπικά είναι και σαν μικρό αδερφάκι, δεδομένου του ότι η οικογενειακή επιχείρησή μας βρίσκεται εκεί, είναι το πιο λευκό, άρα ξεκινάμε με ένα τρομερό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι άλλων μαρμάρων. Χαρακτηρίζεται από την λευκότητά του και την απαράμιλλη ποιότητά του. Υπάρχουν και κάποια μειονεκτήματα τα οποία έχουμε πια τα τελευταία 10 χρόνια και τώρα πια αρχίζουν και μεγαλώνουν κι αυτό έχει να κάνει με τα αποθέματα, καθώς ασκείται μία πολιτική που είναι πάρα πολύ σφιχτή στο κομμάτι των αδειοδοτήσεων, επομένως περιορίζεται ο όγκος».