Το 6ο Γυμνάσιο Καβάλας μαθαίνει πώς να διδάσκει τους πρόσφυγες

Στη Σουηδία βρέθηκε την τελευταία εβδομάδα του Απριλίου ομάδα καθηγητών και μαθητών της Β’ τάξης, στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ για την ένταξη των προσφύγων στην εκπαίδευση – Δέχτηκαν την ανταπόδοση της θερμής φιλοξενίας στην Καβάλα τον Φεβρουάριο και ανανέωσαν το ραντεβού τους, αυτή τη φορά στην Ιταλία, τον Σεπτέμβριο

Την εμπειρία που απέκτησαν από το ταξίδι τους στο Σουηδικό νησί Öckerö, κοντά στο Γκέτεμποργκ, περιγράφουν οι μαθητές και οι καθηγητές του 6ου Γυμνασίου. Εκεί είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν το εντελώς διαφορετικό εκπαιδευτικό σύστημα που υπάρχει στην Σκανδιναβική χώρα αλλά και να πληροφορηθούν για τον τρόπο με τον οποίο εντάσσονται και λειτουργούν στο σχολείο οι πρόσφυγες. Παράλληλα παρουσίασαν την ιστορία της προσφυγιάς και της μετανάστευσης στην Ελλάδα από την αρχαιότητα μέχρι τις ημέρες μας, ενώ είχαν την ευκαιρία να περιηγηθούν τα Σουηδικά νησιά και την Στοκχόλμη κλείνοντας έτσι με τον καλύτερο τρόπο την αποστολή τους.

Πολύτιμη εμπειρία για ένα πρόβλημα που υπάρχει καθημερινά στα σχολεία…

«Το 6o Γυμνάσιο Καβάλας συμμετέχει στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «New people, new friends, new horizons» από το σχολικό έτος 2017-2018. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα Erasmus+, δράση ΚΑ2, που υλοποιείται σε συνεργασία με την Ιταλία, την Κύπρο, την Ολλανδία και τη Σουηδία.

Στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος, τέσσερις εκπαιδευτικοί και έξι μαθητές της Β΄ τάξης επισκέφθηκαν τη νησιωτική κοινότητα Öckerö, που βρίσκεται πολύ κοντά στο Γκέτεμποργκ, από τις 23 έως τις 30 Απριλίου. Η συνάντηση εκπαιδευτικών και μαθητών είχε σαν στόχο την προσέγγιση του θέματος της ένταξης των προσφύγων και των μεταναστών στην εκπαίδευση μέσα από ποικίλες δράσεις όπως την παρακολούθηση μαθημάτων, την παρουσίαση εργασιών και την πραγματοποίηση σεμιναρίων.

Αρχικά, όλα τα συνεργαζόμενα σχολεία είχαν την ευκαιρία να επισκεφθούν τη σχολική μονάδα Bratteberg στην οποία φοιτούν 400 περίπου μαθητές. Περιηγήθηκαν στους χώρους του σχολείου, μίλησαν με τη διευθύντρια και τους  εκπαιδευτικούς και ήρθαν σ’ επαφή με το εκπαιδευτικό σύστημα της Σουηδίας που παρουσιάζει σημαντικές διαφορές από το εκπαιδευτικό σύστημα της Ελλάδας.

Ομάδες μαθητών παρακολούθησαν μαθήματα κώδικα προγραμματισμού, ξυλογλυπτικής και ιστορίας και ομάδες εκπαιδευτικών παρακολούθησαν σεμινάριο από τους εκπαιδευτικούς του σουηδικού σχολείου για τους τρόπους και τις μεθόδους που χρησιμοποίησαν οι ίδιοι, όταν κλήθηκαν να διδάξουν πρόσφυγες στο σχολείο τους. Οι συμβουλές τους και η εμπειρία τους αποτελούν για μας έναν πολύτιμο οδηγό στη διαχείριση ενός προβλήματος με το οποίο ερχόμαστε αντιμέτωποι καθημερινά στα σχολεία μας.

Παράλληλα, οι ομάδες όλων των συνεργαζόμενων σχολείων παρουσίασαν τις εργασίες που είχαν ετοιμάσει. Το κάθε σχολείο παρουσίασε τη χρονογραμμή της ιστορίας της προσφυγιάς και της μετανάστευσης της χώρας του και έγινε φανερή μέσα από τη παρουσίαση αυτή η διαχρονικότητα του θέματος και ο επίκαιρος χαρακτήρας του. Οι Έλληνες μαθητές παρουσίασαν την εργασία τους, ξεκινώντας από την αρχαιότητα και φτάνοντας μέχρι σήμερα, δείχνοντας ότι η ιστορία της Ελλάδας είναι συνυφασμένη με την προσφυγιά και τη μετανάστευση.

Εκτός όμως από τις δράσεις που πραγματοποιηθήκαν στους χώρους του σχολείου, μαθητές και εκπαιδευτικοί είχαν τη χαρά να απολαύσουν το υπέροχο σουηδικό τοπίο και τη σουηδική φύση με τη βοήθεια πρωτότυπων υπαίθριων δραστηριοτήτων. Μάλιστα οι μαθητές έπαιξαν σε ομάδες παραδοσιακά παιχνίδια από τη χώρα τους  και παιχνίδια προσφύγων, κάτι που συντέλεσε στην καλύτερη γνωριμία τους και στην εξοικείωση τους με διαφορετικές συνήθειες, διαφορετικά ήθη και έθιμα.

Πολύτιμη και ευχάριστη εμπειρία για τους μαθητές μας στάθηκε η ζεστή φιλοξενία των οικογενειών που άνοιξαν τα σπίτια τους με χαρά, ευγένεια και καλοσύνη και έκαναν το καλύτερο που μπορούσαν για να ευχαριστήσουν τους μαθητές μας, ανταποδίδοντας έτσι τη φιλοξενία που είχαν γνωρίσει στην ελληνική γη, τον Φεβρουάριο. Στο αποχαιρετιστήριο πάρτυ, συνεχίζοντας την παράδοση που ξεκινήσαμε στην Καβάλα, οι γονείς των Σουηδών μαθητών ετοίμασαν παραδοσιακά σουηδικά πιάτα που απολαύσαμε όλοι με μεγάλη ικανοποίηση.

Η περιήγηση στα υπέροχα σουηδικά νησιά που συνδέονται άλλα με γέφυρες και άλλα με φέρυ και η επίσκεψη στο επιβλητικό κάστρο Marstrand, η ξενάγηση στο Γκέτεμποργκ, στο οποίο δεσπόζει το άγαλμα του Ποσειδώνα και η επίσκεψη στην παραμυθένια Στοκχόλμη στην οποία είχαμε τη δυνατότητα να παρακολουθήσουμε λειτουργία σε καθολικό ναό και να επισκεφτούμε την υπέροχη βιβλιοθήκη, συμπλήρωσαν με τον καλύτερο τρόπο το ταξίδι μας στη χώρα της Σουηδίας.

Σε κλίμα συγκίνησης, το ραντεβού ανανεώθηκε για την Ιταλία τον Σεπτέμβριο του 2018, καθώς το πρόγραμμα συνεχίζεται και την επόμενη σχολική χρονιά».

(Δελτίο Τύπου)