Κριτική Καραλίδη στη Διοίκηση της ΠΑΜ-Θ με αιχμή τα οικονομικά

Ο επικεφαλής της Κοινωνικής Συμμαχίας θεωρεί ότι δεν διεκδικούνται χρήματα για επενδύσεις από την Πολιτεία

Κριτική για τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί τόσο η σημερινή διοίκηση της  Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης υπό τον Χρήστο Μέτιο όσο και η προηγούμενη ασκεί ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης στο Περιφερειακό Συμβούλιο ΑΜ-Θ Φώτης Καραλίδης.

«Κανείς δεν τρέχει να βρει λεφτά»

Η κριτική του εστιάζεται κυρίως στο ότι οι διοικούντες δεν έχουν φροντίσει να αυξήσουν τα έσοδα από διάφορες πηγές για το 2017 και περιορίζονται μόνο στα έργα που μπορούν να γίνουν από το ΕΣΠΑ. «Η κριτική μας δεν αφορά μόνο στον προϋπολογισμό του 2017, αλλά και προηγούμενους. Γενικά, πρόκειται για ανελαστικούς προϋπολογισμούς. Πέρα από τις βασικές δαπάνες που αφορούν σε μισθοδοσίες, λειτουργικά έξοδα (ρεύμα, νερό, καύσιμα, ανταλλακτικά κλπ), οι υπόλοιπες δαπάνες διαφοροποιούνται ελάχιστα. Αν εξαιρέσουμε το ΕΣΠΑ, τα έσοδα της Περιφέρειας είναι απειροελάχιστα και προέρχονται κυρίως από πρόστιμα. Από το 2011 που η οικονομική κρίση έχει επιφέρει την περικοπή των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ) στις Περιφέρειες, δεν υπάρχει ευχέρεια και στη δική μας Περιφέρεια να ασχοληθεί με την καθημερινότητα των πολιτών της. Ως πρώην διοίκηση με τον Άρη Γιαννακίδη, όταν έγιναν περικοπές της τάξης των 15-17 εκατομμυρίων ευρώ για όλες τις πρώην Νομαρχίες (η περικοπή των ΚΑΠ είχε γίνει από το 2011), τρέξαμε στα υπουργεία και διασφαλίσαμε πόρους 15 περίπου εκατομμυρίων από  το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, μέσω του οποίου κινούνταν τα έργα της καθημερινότητας (πχ ασφαλτοστρώσεις). Αυτή η δυνατότητα υπάρχει και σήμερα, αλλά δεν αξιοποιείται. Για παράδειγμα, η Περιφέρειά μας πήρε από το ΠΔΕ περίπου 17,5 εκατομμύρια μόνο για τα αναχώματα του Έβρου! Στο παρελθόν, πέρα από τα χρήματα αυτά, η Περιφέρειά μας έπαιρνε άλλα 15 εκατομμύρια τα οποία μοιράζονταν σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα ανάλογα με τις ανάγκες που υπήρχαν. Σήμερα, αυτές οι δαπάνες ουσιαστικά είναι ανύπαρκτες.  Μάλιστα, κατά τη συζήτηση που έγινε για το Τεχνικό Πρόγραμμα, όπου τη θέση του Περιφερειάρχη αναπλήρωνε ο κ. Μαρκόπουλος, είχε πει με μεγάλο προβληματισμό  ότι είναι πιθανό την επόμενη χρονιά να μην έχουμε πρόγραμμα δράσεων, καθώς δεν θα υπάρχουν έσοδα από πουθενά! Πλέον, δεν τρέχουν να ζητήσουν αυτά τα χρήματα. Εμείς σχεδόν “ζητιανεύαμε” από τα διάφορα υπουργεία».

«Οι φορείς της Περιφέρειάς μας δεν μπορούν να τα βρουν μεταξύ τους»

Απαντώντας στο ερώτημα αν υπάρχουν χρήματα για να γίνουν κάποιες παρεμβάσεις, όπως για παράδειγμα αυτή που αφορά στην κατασκευή του Ε61, ο κ. Καραλίδης τονίζει: «Βεβαίως και υπάρχουν. Καταρχήν, το ποσό των πέντε εκατομμυρίων για τις μελέτες ήταν διασφαλισμένα χρήματα από τη δική μας εποχή. Την μελέτη την είχε ξεκινήσει η Εγνατία Οδός ΑΕ κατά τις δικές μας ημέρες. Άρα, δεν υφίσταται ζήτημα χρημάτων για τις μελέτες. Πέραν αυτού, όταν υπουργός Δημοσίων έργων ήταν ο κ. Χρυσοχοϊδης, είχαμε δεσμεύσει από το τομεακό του υπουργείου Δημοσίων Έργων 140 περίπου εκατομμύρια, τα οποία αφορούσαν στον άξονα Καβάλα-Δράμα που είναι επιμέρους κομμάτι του Ε61. Δυστυχώς ή ευτυχώς, η σημερινή διοίκηση εδώ και δυόμιση χρόνια δεν έκανε τίποτα. Αυτήν τη στιγμή δεν υπάρχουν χρήματα σε κανέναν κωδικό. Αν αυτές τις διαδικασίες τις κινούσαν από την πρώτη ημέρα που ανέλαβαν τη διοίκηση, θα υπήρχαν τα χρήματα. Όμως το ΕΣΠΑ ουσιαστικά έχει “κλείσει”. Οπότε, τα χρήματα πήγαν αλλού! Υπάρχει βέβαια και πάλι το τομεακό των Δημοσίων Επενδύσεων, όπου τα λεφτά είναι πολλά. Πρέπει όμως να ασκηθεί πίεση. Θυμίζω ότι στις 11 Ιανουαρίου του 2016 ο αντιπεριφερειάρχης της Δράμας κ. Πατακάκης μαζί με τους δραμινούς βουλευτές και τους λοιπούς δημάρχους  πήγαν στον Σπίρτζη και του ζήτησαν να μην προχωρήσει ο άξονας Καβάλας-Δράμας, αλλά ο άξονας Δράμας-Αμφίπολης. Πολύ σωστά ο αείμνηστος Γιώργος Παυλίδης ήθελε να προχωρήσει το κομμάτι του Ε61. Εάν οι τοπικοί παράγοντες δεν ξεκαθαρίσουν τί θέλουν για την Δράμα, είναι εύλογο το υπουργείο και η  Αθήνα να τρίβουν τα χέρια τους, αφού οι φορείς  της Περιφέρειάς μας δεν μπορούν να τα βρουν. Χαίρομαι που αν και πολύ καθυστερημένα “ξύπνησαν” οι φορείς της Δράμας με προεξάρχοντα τον κ. Πατακάκη και κατάλαβαν ότι πρέπει να γίνει ο Ε61, καθώς αυτό είναι το συμφέρον μας. Για να προχωρήσει το λιμάνι της Καβάλας πρέπει να γίνει ο Ε61, ώστε στη συνέχεια να συνδεθεί το λιμάνι με τους Τοξότες. Δυστυχώς, κάποιοι που σήμερα βρίσκονται στην διοίκηση, τα πολέμησαν με τις συμπεριφορές τους».

 «Πολύς καβγάς για το τίποτα»

Όσον αφορά την αντίδραση των κατοίκων του Σταυρού και του Αμυγδαλεώνα για το αισθητικό δάσος, ο κ. Καραλίδης δηλώνει ότι είναι ένα θέμα το οποίο γνωρίζει και το έχει συζητήσει με τον κ. Γρανά και τους περιφερειακούς συμβούλους. «Καταρχήν, εκεί υπήρχε μία μελέτη που είχαμε ως διοίκηση για να γίνει στην Καβάλα ένας άξονας περιμετρικής. Αυτήν τη μελέτη η σημερινή διοίκηση την πήγε στις καλένδες, οπότε δεν συμπεριελήφθηκε στο στρατηγικό σχέδιο  των περιβαλλοντικών του υπουργείου. Κατά συνέπεια, μέχρι το 2025 αυτός ο άξονας δεν θα βρει χρηματοδότηση. Κατά δεύτερο, γίνεται πολύς καβγάς για το τίποτα. Υπάρχει αυτή τη στιγμή το κομμάτι Σταυρός-Εγνατία που συνδέεται με την παλιά χάραξη. Γιατί λοιπόν η εύκολη λύση πάει  να γίνει δύσκολη; Κατά την υφιστάμενη χάραξη με μικρές βελτιώσεις μπορεί να  συνδεθεί το κομμάτι του Σταυρού με την Εγνατία οδό, χωρίς να δημιουργηθούν πρόσθετα περιβαλλοντικά ζητήματα. Το μεγάλο ζήτημα είναι ότι πρέπει να κλείσει η μελέτη Καβάλας-Δράμας και να βρεθούν  τα  χρήματα για να υλοποιηθεί το έργο».