Καβάλα: Αυτοί είναι οι αφανείς ήρωες που έδωσαν… φωνή στους «αφανείς ήρωες» του Φεστιβάλ Φιλίππων [φωτογραφίες]

Η καβαλιώτικη εταιρία Artware και οι άνθρωποί της μιλούν για το πώς «γεννήθηκε» η οπτική ταυτότητα της 66ης διοργάνωσης του κορυφαίου πολιτιστικού θεσμού της περιοχής μας

Τo μήνυμα του Πολιτισμού, για να «φτάσει» στους αποδέκτες του –θεατές, ακροατές, αναγνώστες κτλ.– χρειάζεται την οπτική επικοινωνία, δηλαδή το «περιτύλιγμα» εκείνο που θα μεταδώσει με επάρκεια την ουσία του πολιτιστικού «προϊόντος», είτε αυτό είναι ένα βιβλίο, ένας ζωγραφικός πίνακας, μία παράσταση κ.ο.κ.

Και εδώ «έρχεται» το Design· για να καθορίσει μια μοναδική «γλώσσα» που θα καταστήσει την επικοινωνία «πομπού» και «δέκτη» εφικτή, έτσι ώστε να ενδυναμωθεί η σχέση τους και ο Πολιτισμός να ολοκληρώσει την αποστολή του.

Το Φεστιβάλ Φιλίππων, ο κορυφαίος πολιτιστικός θεσμός της περιοχής μας και ένας από τους σημαντικότερους σε όλη την Ελλάδα, για να δημιουργήσει την οπτική «γλώσσα» της 66ης διοργάνωσής του, απευθύνθηκε στην Artware. Η εταιρία του Καβαλιώτη Νίκου Σαββόπουλου και της Μαρίας Χατζηχαραλάμπους αποδέχτηκε την πρόκληση και, σε στενή συνεργασία με τον φορέα της διοργάνωσης, ήτοι το ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας, δημιούργησαν τη γλώσσα που έδωσε «φωνή» στους «Αφανείς ήρωες» του περυσινού καλοκαιριού.

Το KAVALA POST μίλησε με την ομάδα της Artware για την ιδιαίτερη συνεργασία της με το Φεστιβάλ Φιλίππων, μια συνεργασία που ξεκίνησε μήνες πριν τις πρώτες παραστάσεις, τον Απρίλιο του 2023, και ολοκληρώθηκε με το πέρας της διοργάνωσης, τον επόμενο Σεπτέμβριο!

«Αισθανόμαστε περήφανοι που συμβάλαμε μέσα από τις σχεδιαστικές μας υπηρεσίες στην επικοινωνία ενός φεστιβάλ που είναι κάτι πολύ περισσότερο από μια σειρά θεατρικών παραστάσεων και πολιτιστικών δράσεων. Είναι ένας ετήσιος θεσμός για τις τέχνες, μια γιορτή της διαχρονικής δύναμης του αρχαίου δράματος και του σύγχρονου θεάτρου, αλλά και ένα διαχρονικό σύμβολο που εσωκλείει τον αρχαίο και τον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό», μας λένε ο Νίκος και ο Αλέξανδρος.

«Αντιμετωπίσαμε αυτό το σχεδιαστικό project ως μια πρόκληση που θα υπογραμμίσει την προσήλωσή μας στην αρτιότητα του σχεδιασμού και τη δέσμευσή μας για την ενδυνάμωση του πολιτισμικού και καλλιτεχνικού αποτελέσματος μέσα από την εικαστική αποτύπωση των στοιχείων του θεσμού», συμπληρώνουν οι άνθρωποι της Artware, εξηγώντας μας τι ακριβώς περιελάμβανε η «δουλειά»…

Στο υλικό που σχεδιάστηκε, με την ολοκλήρωση του καθορισμού του concept, περιλαμβάνονταν όλα τα έντυπα και ψηφιακά υλικά επικοινωνίας του 66ου Φεστιβάλ Φιλίππων (πρόγραμμα, αφίσες του Φεστιβάλ και των 7 επί μέρους παραγωγών του Φεστιβάλ, εφαρμογές σε flyers, εισιτήρια, κ.λπ.), το merchandise, τα διακριτικά του προσωπικού και των εθελοντών και εφαρμογές στην οπτική επικοινωνία μέσω κοινωνικών δικτύων.

«Με το ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας βρισκόμασταν σε “ανοιχτή γραμμή” επικοινωνίας (από το αρχικό Discovery Process για τον καθορισμό του πλαισίου, των απαιτούμενων και του δημιουργικού concept, μέχρι την ολοκλήρωση του Φεστιβάλ), ακολουθώντας μια στρατηγική διαδρομή που οδήγησε στη δημιουργία ενός εκτενούς πλήθους εφαρμογών οπτικής επικοινωνίας, αλλά και στο σωστό πλαίσιο της εφαρμογής τους», διευκρινίζει η Μαρία.

Αφανείς ήρωες: Το concept του 66ου Φεστιβάλ Φιλίππων

Το concept του 66ου Φεστιβάλ Φιλίππων –αφιερωμένο στους Αφανείς ήρωες– είχε δύο αφετηρίες: Η πρώτη είναι άμεσα αντιληπτή. Το Φεστιβάλ, μέσα σε ένα ευρύτερο πλαίσιο ανανέωσης, ήταν αφιερωμένο στους ανθρώπους της κοινωνίας μας που βρίσκονται στη θέση του Αφανούς Ήρωα – τόσο μέσα από τις πράξεις τους, όσο και μέσα από τα δεδομένα των συνθηκών της ζωής τους.

Η δεύτερη αφετηρία του concept ακολούθησε συνδετικά, προερχόμενη –ως οπτική αναφορά– μέσα από τα στοιχεία του αρχαίου δράματος: Οι ηθοποιοί, πίσω από το υλικό προσωπείο της θεατρικής ενδυμασίας, ήταν οι «αφανείς ήρωες» της παράστασης. Η προσωπική ταυτότητα κρύβεται στην αφάνεια, για να αναδειχθεί η ταυτότητα του ρόλου – ήρωα. Στόχος της αναφοράς αυτής ήταν να επιλέξει συγκεκριμένες ψηφίδες από τα στοιχεία της ιστορικής ταυτότητας, για να δημιουργήσει τις γερές βάσεις του πλαισίου ανανέωσης, μέσα από τη σύγχρονη οπτική διάσταση.

Ο σχεδιασμός του concept

Στο κέντρο της εικόνας βρίσκεται το ανθρώπινο πρόσωπο. Τα χέρια καλύπτουν τα χαρακτηριστικά του, επιτρέποντας μόνο στο βλέμμα να διαπεράσει το όριο της αφάνειας. Μέσα από το βλέμμα αυτό πραγματοποιείται η πρώτη σύνδεση του θεατή με το οπτικό υλικό του 66ου Φεστιβάλ Φιλίππων. Στο υπόβαθρο τοποθετείται η κάτοψη του αρχαίου θεάτρου, ως σημείο αναφοράς, ταυτότητας και ιστορίας.

Η συνολική εικόνα, ως ένα σταματημένα καρέ της δράσης, επιτυγχάνει τη «μέθεξη». Ο «αφανής ήρωας» και ο «θεατής» αλλάζουν ρόλους και τελικά ταυτίζονται στο κέντρο της σκηνής. Η εικόνα αυτή μετατρέπεται έτσι σε ένα οικουμενικό «προσωπείο», μέσα από το οποίο δημιουργείται η καθολική ταύτιση.

Τα «συστατικά» της σχεδίασης του οπτικού-επικοινωνιακού υλικού του 66ου Φεστιβάλ Φιλίππων επικοινωνούν τα χαρακτηριστικά της ανανέωσης. Η εφαρμογή αυστηρής τυπογραφίας και η έντονη μπλε χρωματική ταυτότητα του πρώτου πλάνου ενεργούν καταλυτικά στην επικοινωνία του μηνύματος, ενώ το υπόβαθρο δημιουργεί εμφατική αντίθεση και τολμηρή διάθεση ανανέωσης.

Το διπλό μήνυμα

Σε κάθε εικόνα δεν υπάρχει αποκλειστικά μία οπτική. Έτσι ακριβώς συμβαίνει και με τα εικαστικά τα οποία σχεδιάστηκαν από την Artware για τις 7 παραγωγές του 66ου Φεστιβάλ Φιλίππων. Μέσα στο επιμέρους οπτικό-επικοινωνιακό υλικό για τις παραστάσεις αυτές, οι εικόνες που διαμορφώνονται υποκρύπτουν και ένα δεύτερο επίπεδο οπτικής ερμηνείας, άμεσα συνδεδεμένο με το περιεχόμενο της κάθε παράστασης.

Ανανέωση

Από το ίδιο το σχεδιαστικό υλικό και το περιεχόμενό του, μέχρι ακόμη και από τις νέες διαστάσεις που είχε το κεντρικό πρόγραμμα του 66ου Φεστιβάλ Φιλίππων, το νόημα επικεντρώθηκε στην ανανέωση. Οι αξίες τις ιστορία του θεσμού και η συμβολή του Φεστιβάλ, ως ψηφίδα του ελληνικού πολιτισμού, αποτέλεσαν τις βάσεις για τη δημιουργία ενός νέου πλαισίου που «μιλάει» άμεσα στο σήμερα, με μια σύγχρονη, τολμηρή ματιά, δίνοντας υπόσχεση δυναμικής συνέχειας.

Δείτε περισσότερα για τη συνεργασία Artware-Φεστιβάλ Φιλίππων πατώντας εδώ