Θέματα για καλά προετοιμασμένους με εμβάθυνση στη θεωρία

Προτεινόμενες λύσεις στο μάθημα της Βιολογίας Προσανατολισμού


 

Του Κώστα Πολίτη

 


Το πρωί της Παρασκευής 16 Ιουνίου 2017, οι μαθητές της Γ’ Λυκείου εξετάστηκαν στο μάθημα της Βιολογίας (Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών). Τα θέματα ξέφυγαν από την αναμενόμενη δομή που έχουμε συνηθίσει όλα τα προηγούμενα χρόνια, κυρίως όσον αφορά στο Β ΘΕΜΑ που δεν είχαμε τις κλασικές ερωτήσεις ανάπτυξης, αλλά ερωτήσεις με κάποιο βαθμό κρίσης και καλής γνώσης της θεωρίας. Τα υπόλοιπα θέματα ήταν, όπως πάντα, για καλούς γνώστες και με αποσαφηνισμένες στο μυαλό του υποψηφίου, ενότητες του βιβλίου που δεν είναι ιδιαίτερα εύκολες.

ΘΕΜΑ Α
Όχι ιδιαίτερης δυσκολίας, αλλά ούτε και κλασικά ερωτήματα τα οποία βασίζονταν απλά στη θεωρία.

ΘΕΜΑ Β
Β1. Πρωτότυπο θέμα στο οποίο η μη σωστή αναγνώριση των δοσμένων περιοχών ,μπορούσε να μπερδέψει ως ένα σημείο τον μαθητή.
Β2. Αποτελούσε συνέχεια του Β1,οπότε η μη αποσαφήνιση των περιοχών του ,δεν θα επέτρεπε την απάντηση του Β2.
Β3. Θέμα θεωρίας σχολικού βιβλίου.
Β4. Ερώτημα ως ένα βαθμό κρίσης. Ωστόσο ο μαθητής που έχει κατανοήσει έννοιες σε βάθος, δεν θα συνάντησε πρόβλημα.

ΘΕΜΑ Γ
Γ1. Θέμα θεωρίας αλλά ίσως να μην ήταν εύκολο στη σύλληψή της η δοθείσα απάντηση.
Γ2. Εύκολο θέμα.
Γ3. Κλασικό με την προϋπόθεση ότι ο μαθητή κατάλαβε ότι επρόκειτο για την περίπτωση των αντιγόνων της ομάδας αίματος. Αλλιώς θα δυσκολευόταν.
Γ4. Μέτριας δυσκολίας

ΘΕΜΑ Δ
Δ1. Με αρκετή προσοχή και σε συνδυασμό με τη θεωρία ,θέμα μέτριας δυσκολίας.
Δ2. Σχετικά εύκολο, εφόσον όμως είχε το ξεκαθάρισμα των αλληλουχιών από το Δ1 ερώτημα.
Δ3. Μέτριας δυσκολίας
Δ4. Μέτριας δυσκολίας. Θα έπρεπε ο μαθητής να καταλάβει ότι πρόκειται για διασταύρωση μονοϋβριδισμού, αφού τα τρία αλληλόμορφα εδράζονται στην ίδια γενετική θέση, συγκεκριμένου ζεύγους ομόλογων χρωμοσωμάτων

Διαβάστε τις εκφωνήσεις των θεμάτων εδώ


Οι απαντήσεις

 

Ο Κώστας Πολίτης είναι χημικός


Οι λύσεις που παραθέτουμε είναι ενδεικτικές και αντανακλούν τη φιλοσοφία μας και τη μεθοδολογία με την οποία διδάσκουμε το μάθημα.