6 Ιουνίου 1949: Η συντριβή του αεροπλάνου της ΤΑΕ της γραμμής Αθηνών-Καβάλας

Σαν σήμερα πριν από 71 χρόνια, το πρώτο αεροπορικό δυστύχημα στην Πολιτική Αεροπορία της Ελλάδας


||  Ιστορικά και άλλα σημειώματα  ||


 

Του Ζήση Α. Βαπορίδη

 


Τον Ιούνιο του 1949 μια Ντακότα με 18 επιβάτες συντρίβεται στη Μαλακάσα. Το αεροπλάνο ανήκε στην εταιρία ΤΑΕ που ήταν πρόδρομος της Ολυμπιακής. Την ώρα που πετούσε πάνω από το Κακοσάλεσι, αυτόπτες μάρτυρες είδαν το δεξί φτερό του να κόβεται και το αεροπλάνο να πέφτει σε βράχια…

Αεροπλάνο τύπου “Ντακότα”

Από το δυστύχημα δεν επέζησε κανείς από τους επιβάτες και το πλήρωμα. Οι σκηνές στον τόπο της συντριβής ήταν ανατριχιαστικές, καθώς άλλοι διαμελίστηκαν και άλλοι απανθρακώθηκαν.

«Τη Δευτέρα 6/6/1949 στις 16:50΄ επρόκειτο να απογειωθεί από την Καβάλα ένα αεροπλάνο τύπου “Ντακότα” με νηολόγιο SX-BAI. Το οποίο όμως τελικά απογειώθηκε στις 17:20 λόγω κακοκαιρίας.

Στις 17:36΄ πετώντας κάτω από τα σύννεφα σε ύψος 2.000 ποδών έστειλε σήμα διέλευσης από το ακρωτήριο Άθως.

Στις 17:57΄ αναγκαστικά άλλαξε την πορεία του στις 200 μοίρες με κατεύθυνση την Σκιάθο προκειμένου να αποφύγει τοπική καταιγίδα.

Πάνω από τη Σκόπελο έστειλε σήμα στις 18:12΄ με πορεία 190 μοίρες και ύψος 6.000 πόδια.

Στις 18:25΄ ζήτησε από το αεροδρόμιο του Ελληνικού το μετεωρολογικό δελτίο, το οποίο του δόθηκε σε δύο λεπτά και επιβεβαίωσε την λήψη του.

Στις 18:43΄, λόγω της επικρατούσας καταιγίδας και της σιγής του ασυρμάτου του σκάφος ο σταθμός Α/Τ Ελληνικού άρχισε να το καλεί χωρίς να παίρνει καμία απάντηση….

Υπόψη πως τον Φεβρουάριο του ίδιου έτους, το αεροσκάφος είχε χάσει το δεξί του πτερύγιο, καθώς προσγειωνόταν στην Κομοτηνή. Τότε όλοι οι επιβάτες είχαν βγει σώοι και το αεροπλάνο επισκευάστηκε, αλλά ς όπως αποδείχτηκε λίαν πλημμελώς….

Γύρω στις 18:55’ η Υπηρεσία Κίνησης Γραμμών της ΤΑΕ ειδοποιήθηκε από το γραφείο Κίνησης Κεντρικού Αερολιμένα Αθηνών, ότι σύμφωνα με πληροφορία του Σταθμού Χωροφυλακής Ωρωπού, στη θέση Μαλακάσα έπεσαν δυο αλεξιπτωτιστές.

Στις 19:00’ ειδοποιήθηκαν από το Υπουργείο Αεροπορίας ότι ένα αεροσκάφος κατέπεσε στην συγκεκριμένη θέση (θέση Μπούγα ή Ασπροχώρι – Μαλακάσα Αττικής).

Οι ειδικοί, μετά από έρευνα, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η πτώση οφειλόταν σε βλάβη.

Η επιτροπή διερεύνησης του ατυχήματος συγκροτήθηκε με το 254/7 σήμα της 7ης/6/1949 του αρχηγού ΓΕΑ, σύμφωνα με το οποίο η επιτροπή έπρεπε να εξετάσει τα αίτια και απαιτούσε «σχετικό πόρισμα να υποβληθεί εντός 48 Ωρών».

Σύμφωνα με το πόρισμα που υποβλήθηκε το Σάββατο 11/6/1949, σαν αίτιο θεωρήθηκε η «πιθανή προσπάθεια του χειριστή να διασχίσει την αναταραγμένη περιοχή της Μαλακάσας και δεν παράκαμψε τα επικίνδυνα σύννεφα της περιοχής», ενώ το γενικό συμπέρασμα της τελικής έκθεσης ήταν ότι «το αεροσκάφος μέσα στα σύννεφα υποβλήθηκε σε αεροδυναμική υπερφόρτιση πέρα από το όριο αντοχής της πτέρυγας.

Η υπερφόρτιση δημιουργήθηκε από την κατακόρυφη επιτάχυνση του αεροσκάφους λόγω ισχυρών δινών, σε συνδυασμό με την σημαντική οριζόντια ταχύτητά της πτήσεως.

Ο κατάλογος των θυμάτων

Επιπλέον: Μυρρίδου Ἑλένη οἰκιακά, Γιαννακοῦ Σοφία, καθώς και τα μέλη του πληρώματος: Καραμαλἐγκος Ε. Κυβερνήτης, Κανδιάς Χρῆστος Συγκυβερνήτης, Πλατῆς Ἀντώνιος Ασυρματιστής, Λεβεντοπούλου Βασιλική Ἱπταμένη συνοδός.

Ο Διοικητής της 7ης Μεραρχίας Στρατού που είχε έδρα την Καβάλα Γεώργιος Κώτσαλος
Η Ειρήνη Σιγαλού με τα τρία παιδιά της

Οι Αρχές αρχικά θεώρησαν εσφαλμένα ότι η συντριβή οφειλόταν σε σαμποτάζ, καθώς η χώρα υπέφερε από τον εμφύλιο πόλεμο και στο αεροπλάνο επέβαινε ένας στρατηγός και αρκετοί αξιωματικοί…

Η τελετή της επί τόπου ταφής των θυμάτων

Τελικώς, το δυστύχημα αποδόθηκε σε αμέλεια και της ΤΑΕ και των αρμοδίων αξιωματικών του Υπ. Αεροπορίας των επιθεωρητών των επιβατικών αεροπλάνων οι οποίοι εκδίδουν τα σχετικά πιστοποιητικά πλοϊμότητας.


Πηγές: Το βιβλίο “Η ιστορία των Δημοσίων Αερομεταφορών στην Ελλάδα”, «Η μηχανή του χρόνου», εφημερίδες εποχής