Οι εκπαιδευτικοί του 7ου Γυμνασίου Καβάλας πήραν… γεύση από το Φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα

Τρεις εκπαιδευτικοί του σχολείου μαζί με άλλους 112 καθηγητές από όλη την Ευρώπη παρακολούθησαν σεμινάρια, επισκέφτηκαν σχολικές μονάδες και γνώρισαν την ιστορία και τον πολιτισμό της Φινλανδίας με έμφαση στο εκπαιδευτικό της σύστημα

Το 7ο Γυμνάσιο Καβάλας συμμετείχε στο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ με θέμα «Structured Educational Visits to Schools/Institutes and Training Seminar» στη Φινλανδία. Το Σεμινάριο διεξήχθη στο Ελσίνκι της Φινλανδίας από τις 7 Οκτωβρίου έως τις 14 Οκτωβρίου 2017. Τρεις εκπαιδευτικοί μαζί με άλλους 112 καθηγητές από όλη την Ευρώπη παρακολούθησαν σεμινάρια, επισκέφτηκαν σχολικές μονάδες και γνώρισαν την ιστορία και τον πολιτισμό της Φινλανδίας με κύρια έμφαση στο εκπαιδευτικό της σύστημα.

Στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής επίσκεψης δόθηκαν εκ μέρους της δημάρχου Καβάλας Δήμητρας Τσανάκα και της αντιδημάρχου Κοινωνικής Προστασίας Μαρίας Φραντζεσκάκη δώρα (βιβλία της πόλης μας και τοπικά εδέσματα) τα οποία προσφέρθηκαν από τους εκπαιδευτικούς στους διοργανωτές του σεμιναρίου και στους διευθυντές των σχολείων.

Λίγα λόγια για το εκπαιδευτικό σύστημα

Η βασική εκπαίδευση (Comprehensive Schools, τάξεις 1η με 9η) είναι υποχρεωτική από τα 7 έως τα 16 χρόνια. Ακολουθεί η εκπαίδευση στο λύκειο (General  School) ή στο Επαγγελματικό Λύκειο (Vocational School) που διαρκεί 3-4 χρόνια (16- 20 ετών). Ανώτερη μόρφωση σε Πανεπιστήμια υπάρχει μετά τα 20.

Οι Εκπαιδευτικοί (με συνεχή εκπαίδευση, σεβασμό και ελευθερία)

Το επάγγελμα του εκπαιδευτικού χαίρει μεγάλης εκτίμησης από τις αρχές και την κοινωνία καθώς το σχολείο θεωρείται πυλώνας πνευματικής και κοινωνικής ανάπτυξης. Οι εκπαιδευτικοί έχουν σημαντική μόρφωση και συνεχή εκπαίδευση. Έχουν μεγάλη ελευθερία δράσης και αυτονομία ώστε να χρησιμοποιούν τις μεθόδους διδασκαλίας που επιθυμούν. Σε κάθε σχολείο οι εκπαιδευτικοί σχεδιάζουν το πρόγραμμα αν και υπάρχει ένα γενικό κοινό πλαίσιο. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού θεωρείται σημαντικός για την ποιότητα της εκπαίδευσης.

Βασικές αρχές

  • Ισότητα στην εκπαίδευση
  • Εξατομικευμένη εκπαίδευση
  • Επιβράβευση της αναζήτησης και της συμμετοχής
  • Πλαίσιο σεβασμού από και προς καθηγητές/μαθητές
  • Οι μαθητές έχουν χρόνο για όλα

Τα σχολεία που επισκέφτηκαν οι καθηγητές

  • Hiidenkivi Comprehensive School στο Ελσίνκι (Δημοτικό και Γυμνάσιο)-Υπεύθυνοι του σχολείου: Levita Nivalainen και  Ilppo Kivinuovi
  • Tyryn Koulou Comprehensive School στο Valkeakoski (περιοχή 2,5 ώρες βόρεια από το Ελσίνκι)-Υπεύθυνοι του σχολείου: Johanna jokinen και Helena Kilkki Rekale
  • Maininki Comprehensive School στο Espoo (περιοχή έξω από το Ελσίνκι)-Υπεύθυνος του σχολείου: Eero Kling

Ενδεικτικές πληροφορίες για τον τρόπο λειτουργίας του Tyryn Koulou Comprehensive School στο Valkeakoski, ένα σχολείο που δέχεται μαθητές από 7 έως 16 ετών ( Δημοτικό και Γυμνάσιο)

Το δυναμικό του σχολείου είναι 342 μαθητές. Το προσωπικό είναι 33 εκπαιδευτικοί, 2 υποδιευθυντές, 5 εκπαιδευτικοί από άλλα σχολεία, 2 ειδικής αγωγής, 7 άτομα προσωπικό (γραμματέας, ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί κ. α.). Στο κτίριο υπάρχουν 40 αίθουσες, κάποιες ειδικές, αμφιθέατρο και κέντρο νεότητας.

Ώρες διδασκαλίας

7η τάξη αντίστοιχη της Α΄ Γυμνασίου 30,5 ώρες/εβδομάδα

8η τάξη αντίστοιχη της Β΄ Γυμνασίου 22,5 ώρες/εβδομάδα και 6 ώρες επιλογές

9η τάξη αντίστοιχη της Γ΄ Γυμνασίου 25 ώρες/εβδομάδα και 6 ώρες επιλογές

Το σχολείο λειτουργεί 08:00-15:00. Γίνεται ένα διάλειμμα των 20 λεπτών και ένα μεγαλύτερο  των 30 λεπτών για το μεσημεριανό φαγητό. Όλοι οι μαθητές τρώνε στο σχολείο σε άνετες τραπεζαρίες και το φαγητό τους παρέχεται δωρεάν.

Στο σχολείο δεν υπάρχουν κουδούνια, μόνο ανακοινώσεις από τα μεγάφωνα. Οι μαθητές απευθύνονται στους καθηγητές, ακόμη και στο Διευθυντή με τα μικρά τους ονόματα, πολιτισμική συνήθεια καθιερωμένη στη Φινλανδία σε όλες τις κοινωνικές τους επαφές που δε μειώνει το αίσθημα του σεβασμού.

Περιγραφή κτιρίου

Εξωτερικά: Μεγάλες αυλές με άνετους χώρους πάρκινγκ. Πολλοί μαθητές πηγαίνουν στο σχολείο με ποδήλατα παρά τις άσχημες καιρικές συνθήκες (ακόμη και στους -30ο C)

Εσωτερικά: Ειδικά διαμορφωμένοι χώροι όπου οι μαθητές τοποθετούν τα πανωφόρια τους και τα παπούτσια τους. Στο εσωτερικό του σχολείου οι μαθητές κινούνται με τις κάλτσες. Υπάρχουν μεγάλοι διάδρομοι με άνετους χώρους με καναπέδες και ειδικά διαμορφωμένα τραπέζια όπου ξεκουράζονται και συζητούν. Ακόμη υπάρχουν πολλά παιχνίδια (π.χ. ποδοσφαιράκια).

Αίθουσες: Όμορφα διακοσμημένες, με διαδραστικούς πίνακες, τεχνολογικά μέσα, άνετες καρέκλες. Λίγοι μαθητές (από 3- 18) σε κάθε τμήμα.

Γραφεία καθηγητών: Μεγάλοι χώροι με σαλόνι, κουζίνα τραπεζαρία, χώρο με υπολογιστές και γραφεία για να εργάζονται, να συνεργάζονται, να ξεκουράζονται.

Φράσεις που συνοψίζουν τις βασικές αρχές του Φινλανδικού Εκπαιδευτικού Συστήματος

  • Finns believe “Important learning happens outside the classroom”
  • Education is about creating identity
  • Deep respect for teachers and their academic accomplishments
  • Every child needs some kind of support
  • Equality
  • Less is more