Αναστάσιος Γκόβας: Το υδατοδρόμιο της Καβάλας θα είναι το πρώτο που θα αδειοδοτηθεί στη Βόρεια Ελλάδα

Ο διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Seaplanes μιλάει για τις νέες συγκοινωνιακές προοπτικές που ανοίγονται στη χώρα

ΗHellenic Seaplanes (Ελληνικά Υδατοδρόμια), μετά την ψήφιση του Νόμου 4146/13 και με σκοπό τη δημιουργία ενός βιώσιμου και λειτουργικού συγκοινωνιακού δικτύου υδροπλάνων, έχει ήδη αναλάβει την αδειοδότηση 31 υδατοδρομίων σε όλη την Ελλάδα. Μέσα σ’ αυτά είναι και το Υδατοδρόμιο της Καβάλας.

Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Αναστάσιος Γκόβας μίλησε στο ALPHA Radio 88,6 και τον δημοσιογράφο Νίκο Χαζαρίδη για το υδατοδρόμιο της Καβάλας, ποιες προοπτικές έχει, πώς θα λειτουργεί, αλλά και πότε θα είναι έτοιμο.

Ο κ. Γκόβας, πέρα από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα, αναφορικά με το κόστος κατασκευής που έχει ένα υδατοδρόμιο σε σχέση με ένα αεροδρόμιο, δηλώνει ότι το λιμάνι της Καβάλας έχει ήδη κάποιες υποδομές που μπορούν να υποστηρίξουν ένα υδατοδρόμιο, μπορεί να συνδυαστεί με τον τουρισμό κρουαζιέρας, ενώ είναι σε στρατηγικό σημείο, εξ ου και η προτεραιότητα που δόθηκε να είναι το πρώτο υδατοδρόμιο που θα γίνει στην Βόρεια Ελλάδα.

Κύριε Γκόβα, τι περιμένετε για να τρέξει η διαδικασία κατασκευής των υδατοδρομίων μέσα στην επόμενη χρονιά;
Κομβικό σημείο είναι να κατατεθεί ο νέος νόμος για τα υδατοδρόμια, κάτι που θα γίνει μέσα στον Ιανουάριο του 2017, όπως μας διαβεβαίωσε το υπουργείο Υποδομών. Αυτό είναι πολύ σημαντικό, καθώς ο νέος νόμος απλοποιεί τις διαδικασίες και τις επιταχύνει, άρα ο βασικός στόχος να δημιουργηθεί ένα δίκτυο υδατοδρομίων στην ελληνική επικράτεια, θα γίνει πολύ πιο εφικτός.

Για πόσα υδατοδρόμια μιλάμε;
Εμείς ως εταιρία έχουμε αναλάβει να αδειοδοτήσουμε 31 υδατοδρόμια σε διάφορες περιοχές της χώρας. Ήδη έχουμε αδειοδοτήσει τα υδατοδρόμια στην Κέρκυρα και στους Παξούς και πολύ σύντομα θα αδειοδοτηθεί και το υδατοδρόμιο των Πατρών. Όσον αφορά την Καβάλα, θεωρώ ότι θα είναι το υδατοδρόμιο που θα αδειοδοτηθεί πρώτο στην περιοχή της Βόρειας Ελλάδας, γιατί και έχουν προχωρήσει αρκετά τα πράγματα – έχουμε καταθέσει τα 4 πρώτα εγχειρίδια στον ΟΛΚ, με τον οποίο έχουμε άριστη συνεργασία – και είναι σε διαδικασία να εκπονηθεί και η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Με δεδομένο, δε, ότι στο λιμάνι της Καβάλας υπάρχουν ήδη οι απαιτούμενες υποδομές στο μεγαλύτερο μέρος τους, όπως είναι η πλωτή εξέδρα όπου θα γίνεται ο ελλιμενισμός των υδροπλάνων και ο απαιτούμενος στεγασμένος χώρος για το check in των επιβατών, καθιστούν απόλυτα εφικτό τον στόχο το υδατοδρόμιο της Καβάλας να είναι το πρώτο που θα αδειοδοτηθεί στην ευρύτερη περιοχή.

Πώς θα συνδέονται τα υδατοδρόμια και πώς θα λειτουργεί αυτό το δίκτυο;
Το δίκτυο των υδροπλάνων λειτουργεί περιφερειακά. Θα υπάρχει ένα δίκτυο για τα νησιά του Ιονίου, ένα αντίστοιχο για την Βόρεια Ελλάδα, τις Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα, την Αθήνα, την Κρήτη κτλ. Ανά περιφέρεια θα συνδέουν τα υδροπλάνα τις ευρύτερες περιοχές. Μην ξεχνάμε και τον τομέα της ηπειρωτικής Ελλάδας, όσον αφορά τις λίμνες, που είναι πολλές και σε στρατηγικά σημεία.

Δεν πρέπει και στους προορισμούς που θα ενώνονται με την Καβάλα να υπάρχει και η αντίστοιχη υποδομή για να λειτουργήσει καλύτερα η υπηρεσία;
Βέβαια και γι’ αυτό λέμε ότι ο μεγάλος πρώτος στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα δίκτυο υδατοδρομίων. Αν μέναμε μόνο στο υδατοδρόμιο της Καβάλας, δεν υπάρχει βιωσιμότητα. Θα πρέπει σε κάθε περιοχή να υπάρχει ένας μίνιμουμ αριθμός υδατοδρομίων, ώστε να δημιουργείται αυτό το δίκτυο.

Η Καβάλα έχει τεράστιες προοπτικές ανάπτυξης στον τουρισμό, ενώ είναι σε στρατηγικό σημείο, με το υδατοδρόμιό της να μπορεί να καλύπτει όλη την περιοχή της Βόρειας Ελλάδας…

 

Για την διαδρομή Καβάλα-Θάσος, θα χρειαστεί μια παρέμβαση και στο νησί. Θα πρέπει να γίνει άλλη μελέτη από αυτή της Καβάλας;
Ανά περιοχή και ανά προορισμό αδειοδοτείται και το υδατοδρόμιο. Το υδατοδρόμιο της Καβάλας είναι αυτόνομο και θα είναι μέσα στο λιμάνι και όταν λέμε υδατοδρόμιο, ουσιαστικά μιλάμε για μια μικρογραφία αεροδρομίου σε υδάτινη επιφάνεια. Το καλό είναι ότι ένα υδατοδρόμιο μπορεί να κατασκευαστεί με πολύ λίγο κόστος που δεν ξεπερνάει το ποσό των 100.000 ευρώ, σε σύγκριση με ένα αεροδρόμιο που απαιτούνται 10 και 15 εκ. ευρώ και να κατασκευαστεί και σε υφιστάμενες υποδομές, κυρίως των λιμανιών. Αυτό σημαίνει ότι είναι μικρότερος και ο χρόνος κατασκευής του.

Αυτό θα είναι και το κόστος για την Καβάλα; Οι 100.000 ευρώ;
Επειδή υπάρχουν υποδομές στην Καβάλα, αυτό που θα απαιτηθεί είναι ο υπόλοιπος εξοπλισμός που δεν είναι μεγάλος σε κόστος, όπως εξοπλισμός ασφαλείας, φανοί κτλ.

Τι «έδωσε» η λειτουργία των πρώτων υδατοδρομίων, ειδικά στους Παξούς;
Επειδή είναι προς το παρόν μόνο στην Κέρκυρα και στους Παξούς, δεν μπορούμε να πούμε κάτι, καθώς δεν γίνονται πτήσεις υδροπλάνων. Πρέπει να επεκταθεί το δίκτυο και στα υπόλοιπα νησιά του Ιονίου. Όμως, επειδή τα υδροπλάνα στο Ιόνιο λειτούργησαν κατά την περίοδο 2004 – 2008, υπάρχουν στατιστικά στοιχεία δεδομένα που αποδεικνύουν πόσο εξυπηρετήθηκε ο κόσμος εκείνο το διάστημα. Οι πτήσεις που έγιναν τότε ξεπέρασαν τα 15.000 δρομολόγια και μετακινήθηκαν περισσότεροι από 180.000 επιβάτες, ενώ η πτήση από τους Παξούς στην Κέρκυρα διαρκούσε 15 λεπτά. Αυτό σημαίνει ότι οι κάτοικοι των Παξών εξυπηρετήθηκαν άριστα σε όλη την περίοδο του χρόνου, ενώ ήταν μεγάλη η ανάπτυξη και στο κομμάτι του τουρισμού.

Τα υδροπλάνα θα καλύπτουν μόνο ανάγκες του τουρισμού;
Το υδροπλάνο είναι ένα απόλυτα χρηστικό μέσο που ταιριάζει απόλυτα στην χώρα μας και σίγουρα δεν θα καλύψει μόνο τον τομέα του τουρισμού. Καλύπτει σημαντικές και πάγιες ανάγκες των κατοίκων των μικρών νησιών, όπως μεταφοράς ασθενών, μεταφοράς εμπορευμάτων, ακόμα και ανάγκες έρευνας και διάσωσης ή και πυρόσβεσης σε μικρής κλίμακας φωτιές. Καταλαβαίνετε ότι θα συνεισφέρει σε αρκετούς τομείς της καθημερινότητας των κατοίκων και θα αυξήσει και την ποιότητα της ζωής τους.

Τι χωρητικότητα έχουν τα υδροπλάνα και ποιο το κόστος του εισιτηρίου;
Τα υδροπλάνα που θα χρησιμοποιηθούν και είναι τα πιο ασφαλή αυτή την περίοδο, είναι καναδικής κατασκευής και μπορούν να μεταφέρουν 19 επιβάτες. Όσον αφορά το κόστος μεταφοράς, εξαρτάται από την απόσταση του προορισμού. Για παράδειγμα, το εισιτήριο για την πτήση από την Κέρκυρα στους Παξούς διάρκειας 15 λεπτών κυμάνθηκε στα 50 ευρώ, ενώ για μια πτήση 1 ώρας, το εισιτήριο ήταν στο επίπεδο των 100 ευρώ. Θεωρώ τις τιμές αρκετά λογικές, αν σκεφτεί κανείς το πόσο σύντομα κινείται ο επιβάτης από τον ένα προορισμό στον άλλον. Παράλληλα, θα υπάρχουν τακτικές πτήσεις, αλλά και πτήσεις charter.

Θα υπάρχει και συνέργεια υδροπλάνων με την κρουαζιέρα;
Να σας πάω πάλι στο παράδειγμα της Κέρκυρας. Το υδατοδρόμιο που είχε αδειοδοτηθεί μέσα στο λιμάνι, πολύ κοντά στην κρουαζιέρα, έδινε τη δυνατότητα στον επιβάτη του κρουαζιερόπλοιου είτε να κάνει μια περιηγητική πτήση πάνω από την Κέρκυρα είτε να πάει σε κοντινά νησιά.

Πόσα θα μπορούν να «δέσουν» στο υδατοδρόμιο της Καβάλας;
Τουλάχιστον 2, όμως όσο μεγαλώνει το δίκτυο στην ευρύτερη περιοχή, τόσο θα αυξάνονται και τα υδροπλάνα. Η Καβάλα έχει τεράστιες προοπτικές ανάπτυξης στον τουρισμό, ενώ είναι σε στρατηγικό σημείο, με το υδατοδρόμιό της να μπορεί να καλύπτει όλη την περιοχή της Βόρειας Ελλάδας.

Η Καβάλα είχε κάποτε υδατοδρόμιο;
Προπολεμικά υπάρχουν φωτογραφίες που δείχνουν προσθαλασσωμένα υδροπλάνα. Το θέμα είναι ότι τα υδροπλάνα δεν θα αντικαταστήσουν ούτε τα πλοία, ούτε τα αεροπλάνα, είναι άλλος ο ρόλος τους. Είναι ένα χρήσιμο εργαλείο που πρέπει να ενταχθεί στην συγκοινωνιακή πραγματικότητα της χώρας.