Βασιλική-Ζαφειρία Υψηλάντη: Η γυναίκα πίσω από τη MANTILITY μιλάει για την πρώτη γκαλερί μεταξιού στον κόσμο με έδρα την Καβάλα

Συνέντευξη της ιδρύτριας της MANTILITY στο ελculture και την Πέπη Νικολοπούλου εφ’ όλης της «μεταξένιας» ύλης


Συνέντευξη στην Πέπη Νικολοπούλου

Μια ιδεαλιστική παρόρμηση μιας γυναίκας που σχεδιάζει νέα καριέρα, θέτει νέους στόχους και νέο όραμα. Θέτει το μαντήλι πρωταγωνιστή και σε ένα χορό κυκλωτικό με Έλληνες καλλιτέχνες επαναπροσδιορίζει τη χρήση του, την αξία του, βάζοντάς το δυναμικά στη ζωή της σύγχρονης γυναίκας.

Η Βασιλική-Ζαφειρία Υψηλάντη είναι η ξεχωριστή γυναίκα που βρίσκεται πίσω από τη MANTILITY, ένα brand φτιαγμένο από μεταξένια όνειρα, εκλεπτυσμένη λογική και βαθιές ελληνικές ρίζες.

Η MANTILITY με όχημα το μετάξι, τη βασίλισσα των υφαντικών ινών, και το ελληνικό design, ένα από τα πιο ισχυρά πολιτιστικά κεφάλαια της χώρας μας, είναι η πρώτη γκαλερί μεταξιού στον κόσμο, με έδρα την Ελλάδα.

Ας τη γνωρίσουμε καλύτερα…

photo: John Gouzidis/Imageme

Η MANTILITY προσπαθεί να οργανώσει έναν «κήπο» δημιουργικότητας, ο οποίος θα είναι ανοιχτός για όλους τους εν δυνάμει καλλιεργητές καλλιτεχνικών ιδεών και που θα προσφέρει γόνιμο χώμα για την υγιή ανάπτυξή τους…

Μίλησέ μας για σένα, να σε γνωρίσουμε.
Ο καθένας μας είναι μια ταινία. Το σενάριο μπορεί να το γράφει κάποιος «άλλος», αλλά εμείς μπορούμε πάντα να διαλέξουμε πόσο θα επηρεάσουμε την πλοκή, τους συντελεστές, να πάρουμε διάφορους ρόλους και σίγουρα να επιλέξουμε το εκάστοτε soundtrack μας! Στη δική μου περίπτωση, ας πούμε ότι κατάφερα να πάρω όλα τα βοηθητικά πόστα δίπλα σε σεναριογράφο, σκηνοθέτη και σκηνογράφο. Στην ταινία μου, λοιπόν, η πρωταγωνίστρια ήθελε να γίνει διπλωμάτης. Ξεκίνησε με Πολιτικές Επιστήμες, συνέχισε με Νομική, έπειτα Διοίκηση Πολιτιστικών Μονάδων και τώρα στη μέση της ταινίας, με σπουδές Λογοτεχνίας. Το σενάριο την έκανε αρχικά υπάλληλο, κατόπιν διευθύντρια στο Δημόσιο και παράλληλα ελεύθερο επαγγελματία “business architect”. Κατόπιν, η πλοκή έγινε περισσότερο συναρπαστική, τα παράτησε όλα και ίδρυσε μια start-up, τη “MANTILITY”.

Πώς ξεκίνησε το ταξίδι της MANTILITY;
Η MANTILITY είναι μια «περιπέτεια» που ξεκίνησε το 2017 ως ιδέα να γίνει «κάτι» που θα υποστηρίζει και θα υποστηρίζεται από την αισθητική, το σύγχρονο Design, την καλλιτεχνία και την παράδοση. Τότε ξεκίνησαν τα δημιουργικά τραπέζια· με ιδέες, διαφωνίες και μεγαλεπήβολα όνειρα, τα ποτήρια που τσούγκριζαν με αισιοδοξία για μια νέα αρχή, αλλά και οι πρώτες επαγγελματικές συνεργασίες, οι δειγματισμοί, οι έρευνες και τα πρώτα αγγίγματα του μεταξιού. Μετά από πολλή μελέτη, ανάλυση, αλληλεπίδραση φτάσαμε στο 2019.
Το 2019 η MANTILITY έγινε αρχικά διεθνής καμπάνια crowdfunding κι έπειτα «σπίτι, γραφείο και αποθήκη» στην Καβάλα. Την Άνοιξη του 2020 έγινε διαδικτυακή γκαλερί και το φθινόπωρο συνεργάτης μουσείων και φορέων του πολιτισμού. Το 2021 έγινε έκθεση και άρχισε τις εμπορικές συνεργασίες με μπουτίκ και χώρους στον τομέα του Design. To 2022 έγινε pop-up στο κέντρο της Αθήνας και μετά corner στα δύο πολυκαταστήματα attica στην Αθήνα αλλά και στη Θεσσαλονίκη. Φέτος, με μόνιμο corner στο attica της Πανεπιστημίου και με συνεργασίες με σπουδαίους φορείς όπως το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης [ΕΜΣΤ], το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών [M Shop], το μνημείο-ξενοδοχείο Imaret καθώς και με concept stores που προωθούν το ελληνικό Design, μπορούμε να πούμε ότι έχουμε αρχίσει να εδραιωνόμαστε ως η πρώτη γκαλερί μεταξιού.

Τι σημαίνει το όνομα;
Το brand name MANTILITY αποτελεί μια ιδιότυπη σύνθετη λέξη ελληνικής [μαντίλι] και αγγλικής [mentality]. Και συμπληρώνεται από το «tagline» μας: «The Mentality of Silk». Γιατί το μετάξι μας έχει νοημοσύνη, αξία και υπεραξία. Τo όνομα του brand δημιουργεί μια νέα έννοια που απευθύνεται στην εκλεπτυσμένη λογική· στη συνήθεια που προκύπτει από τη χρήση της νόησης και της γνώσης· παγιώνει ένα σύμπαν αισθητικών αξιών, είναι εύκολο στην προφορά, χαρούμενο.

Ποια τα βασικά χαρακτηριστικά της MANTILITY που διαμορφώνουν θα τολμούσαμε να πούμε το DNA της; Τι είναι αυτό που τα ξεχωρίζει;
Η καινοτομία της MANTILITY –που συνιστά και τη διαφορά της με τις υφιστάμενες πρωτοβουλίες και επιχειρήσεις που εμπορεύονται μετάξι– είναι ότι έχει ως σκοπό να εκπροσωπεί πολλούς και διαφορετικούς καλλιτέχνες και σχεδιαστές από την Ελλάδα. Γι’ αυτό ακριβώς αυτοπροσδιοριζόμαστε ως η πρώτη Γκαλερί Μεταξιού. Η φιλοσοφία και η πολυδιάστατη εικαστική προσέγγιση που ακολουθούμε είναι αυτή που μας ξεχωρίζει. Στην ουσία, αυτό που κάνουμε είναι να συνεργαζόμαστε στενά με διαφορετικούς σχεδιαστές και καλλιτέχνες από ποικίλες κατηγορίες του Design, οι οποίοι παρέχουν στην γκαλερί τα έργα τους.
Κατόπιν, αποτυπώνονται σε μαντίλια διαφόρων διαστάσεων που παράγονται στο Σουφλί 100% από μετάξι υψηλής ποιότητας και τυπώνονται ψηφιακά με οικολογικές μεθόδους. Το κάθε σχέδιο της συλλογής MANTILITY διατίθεται αυστηρά σε 50 έως 200 μαντίλια, αριθμημένα και υπογεγραμμένα από τον εκάστοτε σχεδιαστή, και με την εξάντλησή του, δίνει τη σειρά του σε νέα σχέδια και νέους καλλιτέχνες να προσθέσουν τις δικές τους δημιουργίες στην γκαλερί της MANTILITY. Επίσης, θα πρέπει να τονίσουμε ότι το προϊόν μας δεν είναι μόνο από 100% μετάξι, αλλά είναι και 100% ελληνικό· από την πρώτη ύλη, τη χειροποίητη συσκευασία και τα παρελκόμενα, ως και τους συνεργάτες μας. Η MANTILITY προσπαθεί να οργανώσει έναν «κήπο» δημιουργικότητας, ο οποίος θα είναι ανοιχτός για όλους τους εν δυνάμει καλλιεργητές καλλιτεχνικών ιδεών και που θα προσφέρει γόνιμο χώμα για την υγιή ανάπτυξή τους.

photo: John Gouzidis/Imageme

Σε ποια γυναίκα απευθύνεται η MANTILITY;
Η MANTILITY απευθύνεται στις γυναίκες που αναγνωρίζουν ότι ένα μαντίλι είναι κάτι παραπάνω από ένα στοιχείο μόδας· είναι ένα σύμβολο. Και ακολούθως το MANTILITY είναι κάτι παραπάνω από ένα σύμβολο. Είναι μια σύνθετη και συνειδητή επιλογή. Επιλογή καλλιτέχνη, concept σχεδίου, τεχνοτροπίας, χρωμάτων, μεγέθους, ελληνικής πρώτης ύλης, αλλά και επιλογή μιας ελληνικής εταιρείας. Οπότε, οι γυναίκες που μπορούν αρχικά να «μας δουν» και έπειτα να δουν τον εαυτό τους αλλά και μια καλλιτεχνική ελληνικότητα και δεξιοτεχνία στα προϊόντα μας, είναι οι άνθρωποι που απευθυνόμαστε.

Λίγα λόγια για τη συνεργασία με τους καλλιτέχνες. Πώς ξεκινάει και πού τελειώνει στη διαδικασία; Προσθέτεις νέους ή η ομάδα παραμένει σταθερή στην καρδιά της MANTILITY;
Αρχικά να σας πω με ενθουσιασμό και περηφάνια ότι ξεκινήσαμε με 11 σχεδιαστές το 2019 και σήμερα εκπροσωπούμε πάνω από 45! Οι σχεδιαστές και καλλιτέχνες συνεργάτες μας προέρχονται από ποικίλες κατηγορίες της Τέχνης και του Design. Συνεργαζόμαστε με ζωγράφους, γραφίστες, εικονογράφους, αρχιτέκτονες, κεραμίστες, σκηνογράφους, graffiti artists και φωτογράφους. Γι’ αυτό και αριθμούμε πια πάνω από 150 διαφορετικά σχέδια διαφορετικών τεχνοτροπιών.
Το σχέδιο του κάθε μαντιλιού προκύπτει με δύο κυρίως τρόπους: Είτε υπάρχει ένα έργο έτοιμο που αρέσει στη σχεδιαστική ομάδα της MANTILITY και το επιλέγει απευθείας, κάνοντας ελάχιστες προσαρμογές σε αυτό, είτε ξεκινάμε μια συζήτηση με τον καλλιτέχνη και ορίζουμε μια θεματολογία πάνω στην οποία είναι ελεύθερος να αποτυπώσει το δικό του ύφος. Στη συνέχεια από κοινού οριστικοποιούμε το έργο με σεβασμό στις αρχές και την έμπνευση του σχεδιαστή, αλλά και στα μοναδικά χαρακτηριστικά που έχει ένα μαντίλι. Αυτή η ελευθερία και η ποικιλία αποτυπώνεται και στο πολυδιάστατο εικαστικό αποτέλεσμα της γκαλερί, όπως προαναφέρθηκε.
Εδώ θα πρέπει να επισημάνω ότι η ομάδα της MANTILITY συνίσταται κι από άλλα «δημιουργικά» άτομα, πέραν των σχεδιαστών που είναι βέβαια η καρδιά του εγχειρήματος. Για τη μεταφορά του σχεδίου στον μεταξένιο καμβά αλλά και για την αποτελεσματική παρουσίαση του τελικού προϊόντος απαιτούνται συνεργάτες με διαφορετικό μείγμα δεξιοτήτων όπως καλλιτεχνικοί σύμβουλοι, fashion stylists, κειμενογράφοι, φωτογράφοι, βιντεογράφοι, κ.ά. Σε κάθε περίπτωση κάθε μέλος της ομάδας δημιουργεί προστιθέμενη αξία στο τελικό αποτέλεσμα.

Υπάρχει ένα σχέδιο που ονειρεύεσαι να δεις πάνω σε ένα μαντίλι της MANTILITY;
Τα εν δυνάμει σχέδια είναι τόσα όσα και η φαντασία μας, οπότε απεριόριστα! Δεν μπορώ καν να ονειρευτώ κάποιο συγκεκριμένο. Αλλά αυτή είναι η μεγαλύτερη χαρά αυτής της επιχείρησης. Η δημιουργική έκπληξη που βιώνουμε όταν μας στέλνει ο σχεδιαστής το πρώτο προσχέδιο!

Συνάντησες δυσκολίες στην αρχή της πορείας της MANTILITY; Ποιες ήταν αυτές;
Συνάντησα πολλές δυσκολίες και συναντώ ακόμη. Δεν θα μιλήσω για τις γνωστές και σχεδόν αυτονόητες που οι αναγνώστες σίγουρα τις γνωρίζουν, αλλά θα αναφερθώ μόνο σε μία που ίσως να μη γίνεται εύκολα αντιληπτή. Είναι αυτή των επιχειρήσεων όπως η δική μας που έχουν έδρα εκτός Αττικής. Εμείς ζούμε και έχουμε ως κύρια έδρα την Καβάλα· ωστόσο, αυτό το δεδομένο αν και φαντάζει αρκετά «ρομαντικό» και «ελπιδοφόρο», στην πράξη είναι δύσκολο και «αντιεπιχειρηματικό». Είναι πολύ δύσκολο να είσαι «εκτός του κέντρου των συμβάντων» και δη όταν η επιχείρηση δραστηριοποιείται στον τομέα της Τέχνης και της Μόδας. Έτσι, τώρα πια μοιράζουμε τις μισές μέρες μεταξύ Αθήνας και Καβάλας.

photo: John Gouzidis/Imageme

Mε το βλέμμα στραμμένο στο εξωτερικό πώς θα χαρακτήριζες τη μέχρι σήμερα πορεία και ποια τα επόμενα σχέδια;
Στο εξωτερικό ξεκινήσαμε πολύ δυναμικά το 2019 με την καμπάνια crowdfunding και τα περισσότερα πρώτα μας μαντίλια ταξίδεψαν στην Αυστραλία, τις ΗΠΑ και φυσικά στην Ευρώπη. Μετά, λόγω της πανδημίας του Covid-19, επικεντρωθήκαμε στην Ελλάδα και από φέτος ξεκινήσαμε και πάλι τις κινήσεις μας για επέκταση στο εξωτερικό, με κάποιες συνεργασίες και εκθέσεις στο Λονδίνο, στο Μονακό, στο Παρίσι, στη Ζυρίχη και στο Ντουμπάι.

Με αυτή την εμπειρία που έχεις αποκτήσει, ποια πιστεύεις ότι είναι η εικόνα που τα ελληνικά Brands έχουν συνθέσει στο εξωτερικό; Με λίγα λόγια πώς μας βλέπουν έξω;
Η αλήθεια είναι ότι η εικόνα είναι εξαιρετικά καλή και αυτό γίνεται πολύ εύκολα αισθητό τόσο στις επαφές μας και στα σημεία πώλησης στο εξωτερικό όσο και από τους επισκέπτες στη χώρα μας που αναζητούν «Eλληνικό Design» και του προσδίδουν μάλιστα μια υπεραξία που ίσως ούτε εμείς να μην την αναγνωρίζουμε.

Πού μπορεί κανείς να βρει τη MANTILITY;
Οι δημιουργίες της MANTILITY διατίθενται σε όλο τον κόσμο μέσα από το e-shop mantility.com, ενώ «συχνάζουν» και σε χώρους Πολιτισμού, όπως το πωλητήριο του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης [ΕΜΣΤ], το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών [M Shop], καθώς και σε concept stores, όπως τα Greek Designer Stores, σε επιλεγμένα καταστήματα στα ελληνικά νησιά, καθώς και στο μνημείο-ξενοδοχείο Imaret.

Υπάρχει στη ζωή σου ένα πρότυπο γυναίκας που συνεχώς σε ενθαρρύνει η σκέψη της για να συνεχίζεις;
Το πρότυπο μου είναι «πολυσυλλεκτικό». Θαυμάζω και ενθαρρύνομαι από πολλές και διαφορετικές γυναίκες, Ελληνίδες και ξένες, γνωστές και άγνωστες. Παρρέν, Παξινού, Αχλαδιώτου, Parks, Coco, αλλά και πολλές «άσημες» που μου θυμίζουν την αξία της καλοσύνης και συνθέτουν την προσωπική μου «αισθητική της καθημερινότητας».

Ποια η στάση σου στη ζωή; Έχεις κάποιο αγαπημένο γνωμικό που σε ακολουθεί;
Θα παραθέσω δύο, που τα υπενθυμίζω τόσο σ’ εμένα όσο και στους γύρω μου καθημερινά.
Ένα του Φώτη Κόντογλου που συνοψίζει τη στάση μου για τη ζωή: «Καλό είναι να υπάρχεις, αλλά να ζεις είναι άλλο πράγμα». Και ένα του συντοπίτη, Χρόνη Μίσσιου που είναι σαν ένα μικρό μανιφέστο και καθημερινή προσευχή: «Να μην αφήνουμε τα πιο σημαντικά τα πιο ουσιαστικά πράγματα, όπως να παίξουμε και να κουβεντιάσουμε με τα παιδιά και τα ζώα, με τα λουλούδια και τα δέντρα, να παίξουμε και να χαρούμε μεταξύ μας, να κάνουμε έρωτα, ν’ απολαύσουμε τη φύση, τις ομορφιές του ανθρώπινου χεριού και του πνεύματος, να κατέβουμε τρυφερά μέσα μας, να γνωρίσουμε τον εαυτό μας και τον διπλανό μας».

Από πού αντλείς καθημερινά έμπνευση στη ζωή σου;
Δια ζώσης πηγή έμπνευσης είναι το σπίτι και τα ζώα μου, τα βιβλία και τα περιοδικά που είμαι συνδρομήτρια. Εξ αποστάσεως χρησιμοποιώ το διαδίκτυο. Έχω επιλέξει, συνθέσει και ακολουθώ μια κοινότητα ατόμων και εταιρειών, η οποία πρεσβεύει την αισθητική, αναδεικνύει το Design σε όλες τους τις μορφές, προωθεί νέες ιδέες και ακολουθεί μεθόδους παραγωγής και δημιουργίας που σέβονται το οικοσύστημα. Είναι πολύτιμο αγαθό να περιβάλλεσαι στην καθημερινότητά σου με στοιχεία της φύσης και τρυφερά τετράποδα, και στο διαδίκτυο να έρχεσαι σε επαφή με μια ροή «όμορφων» εικόνων και πληροφοριών.


Πηγή: ελculture.gr