Ιδανικοί εκπαιδευτικοί και ο αγώνας ανέλιξής τους

Αναζητώντας τρόπους να γίνουμε αυτό που χρειάζονται τα παιδιά


 

Tης Βασιλικής Βασιλειάδου

 


Ποιος είναι ο ιδανικός εκπαιδευτικός στα μάτια τα δικά μας; Ποιος είναι ο ιδανικός εκπαιδευτικός στα μάτια των παιδιών μας; Ποιος είναι ο εκπαιδευτικός που θα θέλαμε να μας διδάσκει αν τώρα ξαναπηγαίναμε σχολείο;

Αν ήταν κοινές οι απαντήσεις και στα τρία αυτά ερωτήματα, τα πράγματα θα ήταν απλά και θα υπήρχε η «συνταγή» για την εκπαίδευση ενός ιδανικού, καλού και αποτελεσματικού εκπαιδευτικού .

Όλοι οι καθηγητές-εκπαιδευτικοί υπηρετούν ένα επάγγελμα-λειτούργημα καθώς εισβάλλουν στη ζωή εκατοντάδων μαθητών που «διψούν» για κατανόηση, για ψυχολογική υποστήριξη και ουσιαστικά πρότυπα. Ας μην ξεχνάμε ότι τα περισσότερα παιδιά της νέας γενεάς είναι πιο ειλικρινή και δυναμικά, πλήττουν εύκολα και ζητούν επιχειρήματα και κίνητρα για να φέρουν εις πέρας οτιδήποτε τους ανατεθεί.

Επιπλέον, πολλά παιδιά, στην εφηβική κυρίως ηλικία, νιώθουν ματαιοδοξία και δεν βρίσκουν νόημα στο να γίνουν καλοί μαθητές ή να σπουδάσουν λόγω της κοινωνικο-οικονομικής κατάστασης της χώρας μας.

Επομένως, εύκολα κατανοούμε πόση ευελιξία, ικανότητα, «πειθώ» και ευρηματικότητα χρειάζεται πλέον ένας καθηγητής ώστε να μπορέσει αγόγγυστα να πείσει τους πιο δύσπιστους και μη συνεργάσιμους μαθητές να αγαπήσουν τη μάθηση και να «απογειώσει» τους πιο δεκτικούς και καλούς μαθητές.

Συμπεραίνουμε ότι οι μαθητές δεν έχουν ανάγκη από έναν καθηγητή που απλά κατέχει γνώσεις και εξειδίκευση σε κάποιο γνωστικό αντικείμενο, αλλά από έναν καταρτισμένο εκπαιδευτικό-καθηγητή ο οποίος θα είναι ο μέντοράς τους, το πρότυπό τους, τον οποίο θα τον θαυμάσουν και ο οποίος θα δημιουργήσει ένα ευχάριστο εκπαιδευτικό κλίμα κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Ο ιδανικός καθηγητής είναι ο εκπαιδευτικός που θα τους δείξει να «χτίζουν γέφυρες» στα χάσματα που τους δυσκολεύουν να εκπληρώσουν τα όνειρά τους. Άλλωστε, είναι αποδεδειγμένο ότι οι μαθητές είναι αυστηροί κριτές και είναι μύθος ότι προτιμούν και αγαπούν τους καθηγητές που απλά διαθέτουν χιούμορ, δεν τους βάζουν σχολικές εργασίες και αντικαθιστούν το μάθημα με παιχνίδια.

Ποιος αλήθεια είναι ο ιδανικός εκπαιδευτικός στα μάτια των παιδιών μας;

Μελέτες αποδεικνύουν ότι οι μαθητές:

  • Θαυμάζουν τους εκπαιδευτικούς που είναι περιποιημένοι, ήρεμοι ευδιάθετοι και υπομονετικοί.
  • Έχουν ανάγκη από εκπαιδευτικούς καθηγητές που δείχνουν ειλικρινές ενδιαφέρον για αυτά όπως  και για  τα προβλήματα και τις αδυναμίες τους.
  • Επιζητούν να δημιουργήσουν σχέσεις εμπιστοσύνης με τους καθηγητές τους και αντιπαθούν οποιαδήποτε υπεροπτική στάση ενός παντογνώστη-καθηγητή που προσπαθεί να τους επιδεικνύει συνεχώς το λάθος τους.
  • Εκτιμούν καθηγητές που τους σέβονται ως προσωπικότητες και δεν τους θεωρούν υποδεέστερους
  • Αγαπούν τους καθηγητές που είναι δίκαιοι, ειλικρινείς και ξεκάθαροι στους κανόνες της τάξης τους, στους στόχους του μαθήματός τους και στο τι επιζητούν από αυτούς.
  • Εμπιστεύονται καθηγητές που έχουν αυτοπεποίθηση, είναι άρτια εκπαιδευμένοι στη διδασκαλία και άψογα καταρτισμένοι στο γνωστικό αντικείμενο που διδάσκουν.

Κανείς, λοιπόν, δεν μπορεί να θεωρήσει ότι το να είναι κάποιος ο ιδανικός καθηγητής-εκπαιδευτικός είναι εύκολη υπόθεση. Τουναντίον, η ζωή ενός ιδανικού εκπαιδευτικού-καθηγητή είναι μια αδιάλειπτη προσπάθεια εξειδίκευσης και αυτοβελτίωσης.


Η Βασιλική Βασιλειάδου είναι Μαθηματικός, τ. β. καθηγητή Πανεπιστημίου Κρήτης, Διευθύντρια Φροντιστηρίου «Πουκαμισάς» Καβάλας, Κάτοχος Μ.Α in education (Roehampton University), Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού