3 «μαγικά» βήματα για να αγαπήσει το παιδί μας τη μελέτη

Βάζοντας τέρμα στον καθημερινό αγώνα να μελετήσει ένα παιδί στο σπίτι


 

Της Βασιλικής Βασιλειάδου

 


Διάβασμα, μελέτη, εργασίες, διαγωνίσματα… Όλα αυτά αποτελούν πονοκέφαλο για πολλούς από εσάς, εάν είστε γονείς, που προσπαθείτε αγόγγυστα να πείσετε καθημερινά τα παιδιά σας να διαβάσουν στο σπίτι και να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους. Κάθε απόπειρα τέτοιου είδους, συνήθως καταλήγει σε καυγάδες, νεύρα και μούτρα που δε συμβάλλουν σε καμία περίπτωση στην διατήρηση και δημιουργία ενός υγιούς και ιδανικού οικογενειακού κλίματος.

Μα… γιατί είναι τόσο δύσκολο να μελετήσουν τα παιδιά χωρίς προβλήματα;

Γιατί τα παιδιά καθημερινά βομβαρδίζονται από πολλές υποχρεώσεις, πολλά μαθήματα, απαιτητικές εξωσχολικές δραστηριότητες. Επίσης η έλλειψη στόχων και τα ελκυστικά  τεχνολογικά επιτεύγματα δεν τους επιτρέπουν να αγαπήσουν εύκολα τα βιβλία και να αφοσιωθούν σε αυτά.

Μπορούμε εύκολα και να χτίσουμε την αγάπη τους για μελέτη ακολουθώντας 3 απλά και αλάνθαστα βήματα:

ΒΗΜΑ 1: Δώστε χαρά και παλμό

Περάστε ωραία με το παιδί σας, δώστε ένταση και χαρά στη καθημερινότητα, μιλώντας για τα οφέλη της εργασίας και τονίζοντας ακόμη και τα καλά της δική σας εργασίας. Είναι απόλυτα λογικό η καθημερινότητα και οι υποχρεώσεις να σας δείχνουν προβληματισμένους και όχι πάντα ευδιάθετους.

Πώς θα πείσουμε όμως ένα παιδί να αγαπήσει τη μελέτη και τις υποχρεώσεις του, όταν εμείς οι ίδιοι με το ζόρι και με νεύρα πάμε στη δική μας εργασία;

Αγοράστε λοιπόν και εσείς βιβλία που σας ενδιαφέρουν, φορέστε το πιο όμορφο και συμπονετικό σας χαμόγελο, κλείστε τη τηλεόραση, απομακρυνθείτε οικογενειακώς για κάποιες ώρες από το διαδίκτυο και απολαύστε τη μελέτη συμπάσχοντας με τους μαθητές της οικογένειας. Δείξτε τους ότι το διάβασμα δεν είναι αγγαρεία και ότι τα οφέλη της μελέτης θα τα δουν ακόμα και ως ενήλικες.

ΒΗΜΑ 2: Σεβασμός στις ανάγκες του

Είναι σημαντικό να υπάρχει σεβασμός στα προβλήματα και τις ανάγκες του παιδιού σας.  Όσο ‘αστεία’ μπορεί να φαίνονται κάποια προβλήματα παιδιών από τη σκοπιά των ενήλικων, δε παύουν να είναι προβλήματα που μπορούν να αποβούν μοιραία στην εξέλιξη της εκπαιδευτικής τους πορείας. Σεβαστείτε τη στενοχώρια του, μιλήστε μαζί του αν χρειάζεται κάποια ενισχυτική διδασκαλία, δηλώστε παρουσία ότι είστε εκεί για αυτό, δείξτε κατανόηση αν για παράδειγμα έχει τσακωθεί με ένα φιλικό του πρόσωπο, αν θεωρεί ότι δεν είναι εμφανίσιμο, αν ανησυχεί υπερβολικά για το μέλλον κ.ά.

Φυσικά ο σεβασμός εντάσσεται και στο να έχετε εξοπλίσει επαρκώς το γραφείο του με εργαλεία που του είναι απαραίτητα για τη μελέτη του. Σε αυτά περιλαμβάνονται γεωμετρικά όργανα, χάρτες, τετράδια, οργανωμένη κασετίνα, δωμάτιο με ησυχία κ.ά.

Αν σέβεστε το παιδί,  θα  μάθει να σας σέβεται και να θέλει να γίνει καλύτερο όχι μόνο για τον εαυτό του, αλλά για και γιατί θα θέλει να είστε περήφανοι κι εσείς για αυτό.

ΒΗΜΑ 3: Προσδιορισμός στόχων

«Για ποιον λόγο να διαβάσω»; Είναι σπουδαίο να μπορεί να απαντήσει μέσα στο μυαλό του το κάθε παιδί σε αυτή την ερώτηση. Εγγύηση λοιπόν στην ενεργοποίηση θέλησης ενός παιδιού για μάθηση δίνει ο προσδιορισμός στόχων. Οι στόχοι χωρίζονται σε βραχυπρόθεσμους όταν αναφέρονται σε επιβραβεύσεις τήρησης των καθηκόντων του που είναι πάντα στο χέρι και στην ευελιξία των γονέων, αλλά και σε μακροπρόθεσμους που αναφέρονται σε επαγγελματικούς στόχους.

Σχετικά με τους επαγγελματικούς στόχους, είναι σπουδαίο να υπάρξει κινητοποίηση σε θέματα επαγγελματικού προσανατολισμού. Μπορείτε να επισκεφτείτε ειδικούς σύμβουλους επαγγελματικού προσανατολισμού και επαγγελματίες που είναι δεκτικοί να μιλήσουν για τα θετικά και αρνητικά του επαγγέλματός τους. Χαρείτε τη διαδικασία μαζί με το παιδί σας και θα το βοηθήσει πραγματικά να βρίσκει νόημα στο σχολείο, στη μελέτη, στα διαφορετικά μαθήματα και την ουσία του καθενός στη διαμόρφωση του πνευματικού τους επιπέδου.


Η Βασιλική Βασιλειάδου είναι Μαθηματικός, τ. β. καθηγητή Πανεπιστημίου Κρήτης, Διευθύντρια Φροντιστηρίου «Πουκαμισάς» Καβάλας, Κάτοχος Μ.Α in education (Roehampton University), Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού