Τι ΔΕΝ πρέπει να ξαναπούμε σε ένα παιδί;

3 ατάκες-«φωτιά» που «καίνε» την επικοινωνία μας με τα παιδιά


 

Της Βασιλικής Βασιλειάδου

 


Είναι γεγονός! Η επικοινωνία μας με ένα παιδί ή έναν έφηβο αποτελεί παιχνίδι λέξεων και φράσεων καθώς πολλές φορές «δεν θέλει κόπο, θέλει… τρόπο»! Κανείς, άλλωστε, δεν θέλει να καλλιεργεί τσακωμούς με τα παιδιά του και με τους μαθητές του.

Aς εξετάσουμε λοιπόν 3 εκφράσεις-ατάκες που πρέπει να βγάλουμε από την επικοινωνιακή πολιτική μας και να εξερευνήσουμε εναλλακτικές φράσεις και τρόπους με τους οποίους μπορούμε να παρουσιάσουμε την άποψη ή ένστασή μας… «με το μαλακό». Διασκεδάστε λοιπόν με τις εναλλακτικές και με τα εκφραστικά σας λάθη και ξεκινάμε…

Απαγορευμένη ατάκα Νο1: «Γιατί δεν είσαι πιο…» [συμπληρώστε το εσείς…]

  • Γιατί δεν είσαι πιο εργατικός;
  • Γιατί δεν είσαι πιο ήρεμος;
  • Γιατί δεν είσαι πιο άξιος;

Προφανώς και είναι μια από τις πιο άστοχες ερωτήσεις που μπορούμε να κάνουμε σε ένα παιδί καθώς δεν υπάρχει η απάντηση. Το μόνο που καταφέρνουμε είναι να τονίσουμε την ανεπάρκειά του και να το κάνουμε να αισθανθεί άσχημα με τον εαυτό και την προσωπικότητά του. Ας μη αναρωτηθούμε ξανά και ας βρούμε τρόπους να καλλιεργήσουμε τις αδυναμίες του παιδιού μας με παρότρυνση, εμπιστοσύνη και ερεθίσματα.

Απαγορευμένη ατάκα Νο2: «Δες τι καλά που τα καταφέρνει ο… τάδε»

Ποτέ ξανά σύγκριση! Όπως εκνευριζόμαστε όταν μας συγκρίνουν, έτσι εκνευρίζουμε και το παιδί το οποίο συγκρίνουμε με κάποιον άλλο. Ο καθένας μας είναι μοναδικός με τα δικά του ταλέντα, τα δικά του δυνατά και αδύνατα στοιχεία. Είναι καλό να σεβόμαστε τη προσωπικότητα του παιδιού στο οποίο απευθυνόμαστε και να του αναδεικνύουμε πρότυπα τα οποία το ίδιο θα παροτρυνθεί να παραδειγματιστεί και να θέλει να μοιάσει και όχι… με την υπόδειξή μας.

Απαγορευμένη ατάκα Νο3: «Μη ρωτάς αυτονόητα, με κουράζεις»

Εφόσον υπάρχει ερώτηση… σημαίνει ότι τελικά δεν είναι τόσο αυτονόητη η απάντηση. Και στην τελική, κάτι αυτονόητο για εμάς δεν παύει να ναι γρίφος για ένα παιδί. Πολλές φορές, ένα παιδί χρειάζεται επιβεβαίωση, ακόμα και την θετική μας σίγουρη απόκριση, σε κάτι απλό για να αισθανθεί αυτοπεποίθηση.

Όταν αποτρέπουμε σε ένα παιδί να είναι ελεύθερο να ρωτήσει ό,τι και όποτε θέλει, το αποτρέπουμε και από το να ρωτήσει και άλλα πράγματα που μερικές φορές δεν είναι τόσο αυτονόητα ή μπορεί να αποδεχθούν ακόμα και επικίνδυνα για την εξέλιξή του.

Καλή μας δύναμη και πλέον, με λιγότερες… «απαγορευμένες» ατάκες!


Η Βασιλική Βασιλειάδου είναι Μαθηματικός, τ. β. καθηγητή Πανεπιστημίου Κρήτης, Διευθύντρια Φροντιστηρίου «Πουκαμισάς» Καβάλας, Κάτοχος Μ.Α in education (Roehampton University), Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού